fbpx
14.3 C
Kecskemét
2024. április 25., csütörtök

FRISS HÍREK

Társbérletben – Készültség Pápán és a Siauliai bázison is

- Advertisement -

A kecskeméti Puma repülőszázad mozgalmas időket él 2019 folyamán. A reptér régóta esedékes rekonstrukciója és részleges átalakítása nem várathatott magára tovább, így el is kezdődött. Ez természetesen lehetetlenné teszi a „normális” üzemelést, emiatt a gépeket alternatív állomáshelyre kellett telepíteni.

Ezzel párhuzamosan került sor immár második alkalommal a BAP (Baltic Air Policing) programban történő részvételünkre. Először 2015­-­ben települt négy Gripen a litvániai Siauilai légi bázisra, hogy biztosítsa a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatot, amely már 2004 óta folyamatos: a vadászgépekkel nem rendelkező kis Balti országok (Litvánia, Lettország és Észtország) védelmét a NATO tagállamok felváltva biztosítják. Ehhez az első időszakban négy-négy vadászgépet telepítettek négy hónaponkénti váltással az említett bázisra, de az utóbbi pár évben kibővültek a feladatok, az orosz légierő megélénkült térségi tevékenysége miatt már egyidejűleg több ország, 8-12 géppel látja el a szolgálatot, és igénybe veszik a lettországi Amari légi bázist is.

Ezúttal ugyancsak így történik: a magyar Gripen-ek mellett ott vannak a spanyol Hornet-ek, ezen felül a lett bázison még négy brit Typhoon is készenlétben áll.

A május 1-től szóló küldetésre persze jóval előbb megkezdődött a felkészülés, a „földi lépcső” kiszállította a szükséges kiszolgáló eszközöket és berendezéseket, majd április végén kitelepült a négy gép, amelyek magukkal vitték a fegyverzetüket is. Mivel több ország légterén kell áthaladni, ezért biztonsági okokból a rakéták üzemképtelen állapotban, kormányfelületeik és vezérsíkjaik nélkül lettek felszerelve a gépekre. Az óvatosság indokolt, hiszen éppen az elmúlt évben történt, hogy az egyik BAP feladatot ellátó spanyol Eurofighter Typhoon pilótája véletlenül elindította az AIM-120 AMRAAM rakétáját.

A másik fontos esemény ezzel párhuzamosan a már említett kecskeméti reptér felújítása. A NATO Biztonsági Beruházási Program és a Modern Városok program keretében történik a munka, ami után – az eddigihez képest jobb feladatellátás mellett – lehetőség nyílik a reptér részleges polgári felhasználására is. Ez persze nem „ördögtől való” megoldás, hiszen számtalan helyen üzemelnek párhuzamosan a katonai és civil gépek. Az eddig használt betonra aszfalt réteg kerül, ami remélhetőleg kiküszöböli a Gripen orrfutó problémáit, mivel így nem kell számolni a beton dilatációs hézagai által okozott rázkódással, vibrációval.

A költözést szintén komoly felkészülés előzte meg, hiszen úgy kellett „sakkozni” a gépek üzemidejével és időszakos munkáival, hogy mindegyik repülésre alkalmas állapotban legyen a céldátum elérésekor.

Pápa régen a légierő „első vonalas” bázisa volt, ennek megfelelő infrastruktúrával felszerelve. A MiG-21-esek és MiG-23-asok számára betonfedezékek álltak rendelkezésre, melyek még most is megvannak, és szükség esetén használhatók a gépek elhelyezésére.

A huzamos üzemeltetéshez azonban ez ma már nem elég, a Gripen korszerű fedélzeti elektronikája egy sor földi ellenőrző berendezést és felszerelést igényel, amiket ugyancsak Pápára kellett szállítani.

Az „idegen helyen” történő repülőgép-kiszolgálást nagyon megkönnyítette volna, ha időben érkezik a 2018 végén megrendelt DAM. Ez a svéd Saab által kidolgozott Deployable Aircraft Maintenance facility, amely a gépek tárolása mellett biztosítja a teljes kiszolgálást, kivéve persze a nagyobb mélységű időszakos munkákat.

Hasonló cikkünk:  Elhunyt Nagy Zsolt, a KTE futballcsapatának korábbi ikonikus kapusa

A DAM könnyűszerkezetes hangárja 37 méter hosszú, 20 méter széles és 8 méter magas, így négy Gripen is elfér benne. A lényeg azonban nem is ez, hanem az a tíz szabványos, 20X8X8 láb méretű kamionon szállítható konténer, amelyben megtalálható minden – a munkához és kiszolgáláshoz szükséges – eszköz, rendszer, felszerelés. Ezek között van, amely alkatrész-raktárként szolgál, katapultülés karbantartó, fegyverzetjavító, ellenőrző berendezéseket tartalmazó konténer, pilótaöltöző, bevetéstervező, időszakos munkákat szervező, számítógépes nyilvántartó helyiség stb.

A megrendelt DAM ideális lett volna a pápai áttelepülés hátterének biztosításához, de sajnos csak nyár vége felé érkezhet meg. Ez egy vadonatúj szerkezet, aminek első megrendelője éppen Magyarország. A teljes komplexum két nap alatt telepíthető, így ideális lehet expedíciós feladatok végrehajtása esetén is.

A Kecskeméten maradt gépek és kiszolgálóik május 7-től két részletben települtek át Pápára, aminek mi is tanúi lehettünk. Hat gép – köztük a két kétüléses „Delta” – érkezett meg a délelőtt folyamán, és öt hozta a szárnyvégein a hazai fegyveres készenléti szolgálat ellátásához szükséges AIM-9 Sidewinder rakétákat. Amint arról már beszámoltunk, éveken át a nagy távolságban lévő légi célok megsemmisítésére optimalizált AIM-120 AMRAAM volt felszerelve a „keszire”, mivel a kis hatótávú, infravörös önirányítású AIM-9-eseknek lejárt az üzemideje, s annak meghosszabbítása – máig nem nyilvános okok miatt – nagyon elhúzódott.

A hat gép érkezését és a fegyverek biztosítását követően módunk nyílt közeli információszerzésre, hiszen a legilletékesebbek is nyilatkoztak a sajtónak, így Kilián Nándor dandártábornok a Magyar Honvédség Parancsnokság légierő haderőnemi szemlélője és, Magasy Zsolt ezredes az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka.

A következő napon további három Gripen érkezett a dunántúli bázisra, ezzel teljessé vált az áttelepülés. Aki utánaszámol, nem téved, eddig valóban csak 13 gépről esett szó, (4 a Baltikumban, 9 Pápán) a tizennegyedik ugyanis a cikk írása idején Svédországban volt javításon. Ez nagy valószínűséggel az a gép, amely a közelmúltbeli éleslövészeten megsérült, miközben a 27 mm-es BK27-es gépágyúval földi célra tüzelt.

A magyar Gripenek többsége már átesett Svédországban a soros módosításon, melynek keretében lecserélték a régi szoftvercsomagot a legújabb MS20-ra. Ez nagymértékben kibővíti az alkalmazható fegyverzetválasztékot, bár nálunk ennek kihasználására nem sok esély van. Viszont hasznos képességjavulás, hogy a PS05 fedélzeti radar lehetőségei kibővültek, többek között a hatótávolsága is nőtt. Az új szoftverek mellett kisebb külső módosításokra is sor került, megváltozott néhány antenna, így például az elektronikus hadviselési rendszerhez tartozó a függőleges vezérsíkon.

A Puma század személyi állománya számára komoly dolog párhuzamosan ellátni a BAP feladatait és a hazai, valamint a szlovéniai légvédelmet, különösen úgy, hogy otthonuktól távol kerültek. A Kecskemét és Pápa közötti távolság már túl nagy ahhoz, hogy mindenki naponta hazatérhessen a szolgálat leadását követően, így többnyire csak a hétvégéken találkozhatnak családjukkal – számolt be a JetFly.hu.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...