Újra itt egy ünnep, újra itt a rendőrségi csúsztatás

0
MTI Fotó: Sóki Tamás

Persze nem kell ahhoz ünnep, hogy a rendőrség sebesség ellenőrzésekkel rémisztgesse a közlekedőket, de kiemelt időszakokban még rá is erősít erre. Mint például most is a küszöbön lévő államalapítás ünnepe előtt.

A hírekben olvashatjuk, hogy még mindig a gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet. És ez igaz is. Ez a cikk sem született volna meg ( no és a korábbi sem, amiben alaposan levezettük, mi ezzel a baj ), ha a mondatnak itt vége lenne. De nincs. Ilyenkor mindig jön valami olyasmi, hogy ezért fokozottan kiszűrik a gyorshajtókat. Ez pedig traffipax készülékkel lehetséges. Csakhogy pont ezzel van a baj.

Nem tudjuk miért, de 2015 utáni részletes baleseti évkönyvet nem találtunk a statisztikai hivatal oldalán. Így az az utolsó, amelyben amúgy 2010-ig követhetők vissza az adatok. Mivel lényeges változás nincs az évek során, ezért jó eséllyel most is hasonló a helyzet. Ebben valóban a gyorshajtásnál van a legnagyobb szám a baleseti okoknál. 5000 körüli. De ez egy gyűjtő kategória. Ha kibontjuk, akkor láthatjuk, hogy

az előírt sebesség átlépése miatti balesetek száma évről évre 100-150 közötti. Ez az a kategória, ahol be lehet vetni a traffit. Az abszolút gyorshajtás. A gyorshajtásos balesetek 2-3 százaléka.

A többi pedig a relatív gyorshajtás: nem az útviszonyoknak megfelelően vagy a forgalmi helyzethez mérten választott sebességet a sofőr, de amúgy nem ment gyorsabban a jogszabályilag megengedettnél.

Érthetőbben: az autós szabályosan 90 km/órával közlekedik két település között. Jön egy nagy vízátfolyás, és bár lassít, de utólag derül ki, hogy a 60 km/óra még mindig sok volt. Megpördül, karambolozik. Bekerül a gyorshajtásos balesetek gyűjtő kategóriába. De ha pont itt van egy traffipax, akkor az azt fogja mutatni, hogy szabályosan közlekedett. Mert csak a viszonyokhoz képest ment gyorsabban. És amikor a rendőrség arról beszél, hogy még mindig a gyorshajtás miatt van a legtöbb baleset, akkor az ilyen balesetek számára tud csak hivatkozni. Amelyek tehát nem száguldozásos gyorshajtásos balesetek.

Vagyis akkor, amikor évente 15 ezer körüli baleset történik az utakon a járművezetők hibája miatt, amelyeknek kb. 1%-a a száguldozásos gyorshajtás, akkor túlzónak érezzük, hogy a sok ellenőrzést ezekkel a számokkal indokolják.

Persze egyetlen gyorshajtás is sok, pláne ha emberéletet követel. Nem azzal van a bajunk, hogy vannak ellenőrzések. Csak ne az lenne az indok, ami. Vagy legalább ne hangsúlyoznák ezt folyton.

Vannak ügyek, amelyek csak akkor lesznek köztudottak, ha mi megírjuk ezeket.
Kérjük, támogassa munkánkat! A szabad sajtót.


1000 Ft5000 Ft10000 Ft


500 Ft1000 Ft3000 Ft