Kecskemét rekorder az autósok közterületi bírságolásában

0
Képünk illusztráció. (Fotó: Google Utcakép, grafika: Kecsup.hu)

A Vezess.hu autós szakportál összesítette néhány vidéki nagyváros 2019-ben autósokra kiszabott büntetési tételeit.

A lista megtekintése előtt érdemes arra emlékeztetni, hogy a bírságolási gyakorlat erősen függ a helyi sajátosságoktól: a települések fizetős parkolóinak a számától, ezeknek az elhelyezkedésétől, vagy hogy a nagyobb tömegeket vonzó piacok közelében mennyi szabad parkoló található.

A vidéki városok listája

A vizsgált vidéki nagyvárosok közül Kecskeméten rótták ki 2019-ben a legtöbb büntetést és itt szedték be a legmagasabb összeget Csíkos Imre kollégái.

Város Bírságszám (darab, 2019) Közigazgatási bírságbevétel
(millió forint, 2019)
1. Kecskemét 7806 21
2. Nyíregyháza 3511 kb. 18 millió
3. Miskolc 2267 10,25
4. Székesfehérvár 1899 17,2
5. Veszprém 891 8,11
6. Tatabánya 638 4,9
7. Salgótarján 423
8. Szombathely 387 1,4
9. Békéscsaba 362 kb. 1,5
10. Siófok 192
11. Hajdúszoboszló 164
12. Hódmezővásárhely 106 0,45

Szinte minden önkormányzatnál ugyanazok a büntetéseket leginkább kiváltó szabálytalanságok: a megállási és várakozási szabályok, valamint a behajtani tilos tábla figyelmen kívül hagyása, a mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyen történő parkolás és a zöld területen való parkolás.

Nem lehet, hogy azért van csak sok büntetés Kecskeméten, mert nagyváros?

A Vezess.hu munkatársai kiszámolták, hogy hány lakosra jut városonként egy darab kirótt bírság. (Minél kisebb a szám, annál gyakoribb a büntetés.)

Város Ennyi lakosra jut egy bírság
(fő, 2019)
1. Kecskemét 14
2. Nyíregyháza 33
3. Székesfehérvár 51
4. Veszprém 67
5. Miskolc 68
6. Salgótarján 79
7. Tatabánya 103
8. Siófok 134
9. Hajdúszoboszló 145
10. Békéscsaba 168
11. Szombathely 202
12. Hódmezővásárhely 408

Kecskemét érdekes módon itt is őrzi vezető helyét: átlagosan minden 14 kecskeméti közül egy kapott tavaly bírságot. A külföldieket fogadó határszéli városok közül viszont többen előrébb léptek a listán, mint például Nyíregyháza, Salgótarján vagy Szombathely. Arról sajnos nincs adat, hogy a megbüntetett járművezetőknek hány százaléka külföldi.

Budapesten mi a helyzet?

Ha a főváros kerületeinek hasonló adataival összefésüljük a vidéki városok eredményét, kitűnik, hogy a II. kerületben még gyakoribb a büntetés, mint Kecskeméten.

Város/Budapesti kerület Ennyi lakosra jut egy bírság
(fő, 2019)
1. Budapest II. kerülete 12
2. Kecskemét 14
3. Budapest VI. kerülete 15
4. Budapest XIX. kerülete 26
5. Budapest XII. kerülete 28
6. Nyíregyháza 33
7. Budapest XI. kerülete 36
8. Székesfehérvár 51
9. Budapest XIII. kerülete 64
10. Veszprém 67

Ugyanakkor a vidéki városokban sehol nem alkalmaznak kerékbilincset. Budapesten viszont volt olyan utca, ahol egy év alatt ezer, azaz átlagosan naponta kb. három kerékbilincset szereltek fel, majd 11 500 forint ellenében szereltek le.

Fontos azonban azt is kiemelni, hogy városrendészeink 2019-ben elsősorban nem az önkormányzat zsebére büntettek: a kiszabott 7806 bírságból 7049 után a központi költségvetésbe került a beszedett pénz.

Az országos jogszabályok valamint a helyi rendeletek ugyanis többféle szankciót tesznek lehetővé: a KRESZ-szabályok megsértése miatt a rendészek helyszíni bírságot szabnak ki – jellemzően mindenütt ez a gyakoribb –, a helyi rendeletek megszegése miatt pedig közigazgatási bírságot. Előbbi az ország közös kasszájába megy, és csak az utóbbiból származik bevétele a helyi önkormányzatnak.

(A táblázatokban az összesített adatok szerepelnek.)