A kerékpározás pénzügyi támogatásával jelentősen változhatna a kecskeméti közlekedés

0
Fotó: Cyclechic
Hirdetés

Egészségesebb lakosságot és kevesebb CO2 kibocsátást nyerhetne Magyarország és Kecskemét is, ha nemzetközi példák alapján kerékpárokra is fix kilométerdíj, illetve vállalati kerékpárvásárlási támogatás lenne elérhető, ha megvalósulna a Magyar Kerékpárosklub javaslata.

Kecskemétiként el tudná képzelni, hogy elérhetővé lehetne tenni a kerékpározás pénzügyi támogatását?

Városunk közlekedése minden kecskeméti utazó számára állandó témát szolgáltat. Kevés a parkoló; sok az autó; növekszik a légszennyezettség; nagy a zaj; sok a baleset; dugó van; késik a busz; nincs elegendő kerékpárút; ide is kellene egy körforgalom – csak néhány ismert megállapítás, amit bármikor hallhatunk, ha helybéliek között szóba kerül a közlekedés.

Az Izsáki út ezen szakaszán egy óra alatt 1914 gépjármű haladt át / Fotó: https://www.delmagyar.hu/

Ha ezt differenciáljuk autósokra, kerékpárosokra vagy tömegközlekedőkre mind további igények merülnek fel. A busszal közlekedők sűrűbb menetrendet szeretnének, az autósok négysávos utakat, a bringások kerékpársávokat, illetve

biztonságos és szelíd városi közlekedést.

A kerékpározás számtalan egészségügyi, környezetvédelmi, gazdasági és társadalmi előnye ellenére nem támogatott olyan módon, mint a nagyobb helyigényű, lég- és zajszennyezés mellett fokozott balesetveszélyt és a mozgáshiányos életmód miatt egészségtelenebb autózás – érvel a Magyar Kerékpárosklub, akik ezen a gyakorlaton változtatnának.

Hirdetés

Tavasszal elkészítették, nemzetközi példákkal alátámasztott tanulmányukat, mely szerint

a kerékpározás pénzügyi támogatása jelentősen növelné a kerékpárral közlekedők számát, így az egészségesebb és biztonságosabb környezet megteremtését.

Kecskemét is felléphetne kezdeményezőleg

A támogatási rendszer elsősorban a nagyobb településekre, a megyei jogú városokra, mint például Kecskemétre és Budapestre fókuszálna. Magyarországon az aktív lakosság több mint fele, 2.9 millió fő él városokban, amiből 1.8 milliónyi aktív korú lakója van a megyei jogú városoknak és Budapestnek. Erre a célcsoportra érdemes elsősorban ösztönzési rendszert kialakítani a KPMG tanulmánya szerint.

A Magyar Közút felmérése alapján, 2018-ban Kecskemét területén naponta több mint félmillió gépjármű haladt át a város útjain.

Fix kilométerdíjat és vállalati kerékpárok támogatását javasolják

A vizsgálat során a támogatási rendszerek hozzáférhetősége és a kerékpározás népszerűségére gyakorolt hatása alapján rangsorolták a bevezetni javasolt intézkedéseket.

Az értékelés alapján a fix kilométerdíj, illetve a vállalati kerékpár támogatása típusú ösztönzőket javasolják, hiszen eredményességük mellett jogszabályi hátterük személygépjármű-használatra már adott, így viszonylag egyszerűen bevezethető.

A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi és országosan kb. 630 ezer jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt, a megtett kilométerek száma pedig további, közel 40 millióval nőhet a nagyobb településeken.

Városi kerékpározás / Fotó: https://kerekpar.blog.hu/

A városok levegőminősége is jelentősen javulhat, évente 5000 tonnával csökkenthető a CO2 kibocsátás a javasolt ösztönzők hatására.

  • Fix kilométerdíj

A saját személygépjármű használata után nyújtható adómentes költségtérítéshez (vidéken ingázásra max. 15 Ft/km az üzemanyagköltség mellett) hasonlóan javasolt a támogatás kiterjesztése a kerékpárra.

Az államháztartást nem terhelő, a munkáltató által adómentes juttatásként nyújtható költségtérítés mértékét a munkáltató döntheti el. Ennek javasolt mértéke legalább 15 Ft/km, de a legjobb nemzetközi gyakorlatokat arányosítva akár 45 Ft/km is lehet annak érdekében, hogy a kerékpár jelentősen vonzóbb legyen az autóval szemben.

  • Vállalati kerékpár biztosítása

A vállalati személygépjárműhöz hasonló vállalati kerékpárt a munkáltató saját költségén biztosíthatná, de ezt a költségét adómentes juttatásként nyújthatná a munkavállalónak.

 Mi lenne a haszna?

Az egészséges, gazdasági és társadalmi előnyöket nyújtó kerékpározást Magyarországon nem támogatják pénzügyi ösztönzőkkel, viszont egy ilyen rendszernek lehetnének előnyei:

  • Egészségügyi hatások

A rendszeres kerékpározás évente átlagosan 1.3 nappal csökkenti a kivett betegszabadságok hosszát a nem kerékpározó munkatársakhoz képest. A rendszeres kerékpározás 3-14 hónappal növeli a várható élettartamot.

rendszeres kerékpározás 3-14 hónappal növeli a várható élettartamot
  • Gazdasági hatások

Növekedhet a hazai kerékpárok piaca, ami a magyar gyártókra, forgalmazókra és műhelyekre is pozitív, munkahelyteremtő hatással lehet. A kerékpár autóknál kisebb fenntartási költségének hála több pénz marad vásárlásra, amit a kerékpáros vásárlók jellemzően a helyi kereskedelem és szolgáltatóipar üzleteiben költhetnek el.

  • Társadalmi hatások

A kerékpárok áruk és kis helyigényük révén több embernek biztosítanak közlekedési lehetőséget, ezzel csökkentve a társadalmi egyenlőtlenségeket. A KPMG tanulmánya szerint évente 229 milliárd forint externális kárt okoz a személyautók közlekedése, míg a levegő- és zajszennyezés csökkentésével javítható a városi életszínvonal.

Amszterdam is tele volt autókkal, és ott kezdték, ahol mi most tartunk

A témához kapcsolódó korábbi cikkünk

Ha Ön Kecskemét polgármestere lenne, egysávosítaná a kiskörutat a busz/kerékpár javára? – szavazzon!

500 Ft1000 Ft3000 Ft