Példamutató vállalás. Egy kecskeméti cég megelégelte az illegális gumiabroncs-hulladékot

0
Megelégelték az illegális gumiabroncs-hulladékot / Fotó: Bartus Péter
Komoly problémát jelent az erdőszéleken, a szántóföldeken, az utak és a sínek mentén illegálisan lerakott hulladék Kecskeméten és környékén. A szemetelőknek nem árt tudni, hogy a jövő évtől szigorúan büntetheti őket a hulladékhatóság. A gomba módjára szaporodó lerakatok felszámolásában – a hulladék elszállításáért felelősökön kívül – egyre több önkéntes vesz részt. Úgy vélik, azzal jutunk előrébb a megoldáshoz, ha cselekszünk, márpedig az, hogy Kecskemét megtisztuljon és tiszta maradjon, sürgősen lépnünk kell.
Az illegális szemetelők kilétére általában nem derül fény, mert hiába a bejelentés és a szemét átvizsgálása, a szemétkupacok nem rejtenek bizonyítékot az elkövetők személyére. Gyakran találkozunk olyan szemétheggyel, ami háztartási hulladékot takar: elektromos és elektronikai hulladékot (hűtőt, TV-ét, mikrót), textíliát, üveget, karton- és műanyagdobozt, PET-palackot, építési törmeléket és mindenféle odahordott mocskot.
Gyakori viszont az is, hogy nagy mennyiségű gumiabroncsot hordanak ki a sínek mellé, mint azt történt néhány napja a Csáktornyai utca végén fekvő vasút mellett.

Egy kecskeméti költöztető cég hadat üzent az illegális gumiabroncs-hulladéknak

Az egyébként céges és lakossági költöztetéssel foglalkozó Bartus Team cégvezetője, Bartus Péter is megelégelte a várost elcsúfító gumihulladékot. Eldöntötték, hogy az illegálisan lerakott abroncsokat begyűjtik és a megfelelő megsemmítő telepre szállítják.
A Bartus Team hadat üzent az illegális gumiabroncs-hulladéknak / Fotó: Bartus Péter
Hogy miért a gumiabroncsra „specializálódtak” a példamutató vállalásuk során, Bartus Péter kérdésünkre elmondta, hogy:
korábbi tapasztalataiból kifolyólag nagyobb rálátásuk van erre a területre. Tudják, hova kell elszállítani és leadni a tönkrement gumikat, amihez rendelkeznek megfelelő szállítójárművekkel is. És céljuk, hogy ezzel szeretnének hozzájárulni egy tisztább Kecskeméthez.
Feladatuk van bőven. Néhány napja egy fényképes lakossági megkeresés érkezett hozzájuk, miszerint hatalmas mennyiségű illegálisan kirakott gumiabroncs hever a Csáktornyai utca végén a vasút mellett.
Komoly problémát jelent az illegálisan lerakott hulladék / Fotó: Bartus Péter
A munkatársakkal együtt kiszálltak a megadott helyre és gyorsan felszámolták az illegális szemetet.
Munkában a Bartus Team kollégája / Fotó: Bartus Péter
Arra a kérdésünkre, mi lehet az oka, hogy egyesek nem azonnal a szeméttelepre viszik az elhasznált autógumit és felnit, Bartus Péter azt válaszolta:
közre játszik az is, hogy az elhasznált gumiabroncs leadásáért fizetni kell. Veszélyes hulladékról van szó, a szakszerűtlen tárolása és kidobása azonban veszélyt jelent a környezetre
– hívta fel a figyelmet.
Bartus Péter és csapata eldöntötte, hogy az illegálisan lerakott abroncsokat begyűjtik és a megfelelő megsemmítő telepre szállítják
És mennyibe került a Csáktornyai utca végén található szemét felszámolása? Bartus Péter elmondta:
az abroncsok után darabonként kell fizetni és mivel a sínek mellett nagyon sok eldobált gumi volt, ilyen mennyiség esetén akár 100.000 Ft is lehet a hulladék leadási díja. Az ilyen akciók után további munkát jelent az, hogy az autót alaposan ki kell fertőtlenítenünk, hogy azt másnap tisztán és megfelelő állapotban használhassuk a mindennapos munkavégzés során.

Magyarországon évente 35 ezer tonna gumiabroncs-hulladék keletkezik

A kezeletlen gumiabroncs-hulladék súlyos környezeti terhelést jelent. Az Európai Unióban éves szinten 3 millió tonna gumiabroncs hulladék keletkezik, ebből Magyarországon mintegy 35 ezer tonna.
A gumi tulajdonságából fakadóan az élettartama során nagyon keveset, mindössze 10%-ot veszít tömegéből, azaz nagyon ellenálló anyagról van szó. A gumiabroncsok környezetkímélő újrahasznosítására többféle megoldás létezik, mégsem mindig jut el a hulladék a megfelelő helyre.
A hulladékká vált gumiabroncsok újrahasznosítását mind az EU, mind Magyarország is megköveteli.
A gumiabroncsok legmagasabb szintű hasznosítási módja az újrafutózás (tehát lényegében az újrahasználat). Ha ez nem lehetséges, akkor ipari léptékben a következő hasznosítási szint az újrahasznosítás, ami felhasználhatók a műfüves focipályák talajaként, de ugyancsak találkozhatunk velük a játszótereken, mint ütéscsillapító gumitégla. De remekül használható a bitumenes aszfaltok terítéséhez, ami szakemberek szerint tartósabbak a klasszikus aszfaltnál, nem repedeznek annyira, jobbak a tapadási viszonyok esős időjárásnál.
Műfüves pályák alapját szolgáltató gumiabroncs darálék / Fotó: muanyagtudatos.blog.hu
A gumiabroncs klasszikus termikus hasznosítása viszont egy igen jelentős tényező itthon, közel felét hasznosítják így. Az abroncsokat tipikusan cementgyárakban égetik el, a keletkező hőt hasznosítják a gyártásnál.

Mit tehetünk, ha a személyautónkon tönkre ment az abroncs?

Kecskeméten a hulladékudvarban évente 4 db gumiabroncsot ingyenesen átvesznek, ha a helyi hulladékgazdálkodó szervezettel szerződésben vagyunk.
Amit semmiképpen ne tegyünk! Ha feleslegessé válik, akkor a gumiabroncsot semmiképpen ne égessük el se szabadtéren, se kályhában. És ne növeljük velük az illegálisan lerakott szeméthalmok számát se.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here