Az iskolaérettséggel kapcsolatos ügyintézés sok szülőnek okoz gondot

0
Iskolaérett-e egy hatéves gyerek? / Képünk illusztráció
Súlyos hiányosságok tapasztalhatók az iskolaérettséggel kapcsolatos eljárásban a szülők szakmai tájékoztatását és a kérvényezés támogatását illetően. Ezek a hiányosságok oda vezethetnek, hogy a kormány által 2020-tól hatályba léptetett új rendszerben akár több mint tízezernyi hatéves kisgyermek kerülhet éretlenül az iskolába – derül ki abból a felmérésből, amit a Szülői Hang Közösség készített az érintett szülők körében, 1179 önkéntes résztvevővel január elején.
Mivel legkésőbb január 15-ig adhatók be a kérvények az Oktatási Hivatalhoz, a szülőknek az új rendszerben nagyon korán és véglegesen kell dönteniük gyermekük iskolaérettségéről. A határidő lejártával sem kérvényezni, sem módosítani nem lehet, pedig ebben a korban a gyermekek nagyon gyorsan változhatnak, fejlődhetnek.

A kormány elvette az óvoda jogkörét, amivel nagyon sok szülő magára maradt

Az iskolaérettségről szóló pedagógiai döntés igen összetett: függ az értelmi fejlettségtől, szerepet játszik benne többek között az érzelmi és szociális érettség, a monotóniatűrés, az önirányítási képesség és az alkalmazkodóképesség, a mozgás fejlettsége, a fejlett beszéd és beszédértés is.
A Szülői Hang Közösség kiemeli:
„miután ebben a nehéz kérdésben, az óvoda jogkörét megszüntetve, a döntés felelősségét a kormány a szülők vállára tette, alapvető fontosságú, hogy a szülők széles körű és egyénre szabott szakmai támogatást kapjanak, hogy gyermekük szempontjából a legjobb döntést hozhassák meg.”
Az esetek 44%-ában adott az óvoda a pedagógiai szempontokra is kiterjedő tájékoztatást a szülőknek / Fotó: szuloihang.hu
Az óvodák jogkörének megszüntetése oda vezetett, hogy sok óvodában már nem adják meg a szülőknek azt a támogatást, amire egyébként még lehetőség lenne. Az eredetileg az egységesítés ürügyével bevezetett új szabályozásban mind a szülői tájékoztatás, mind a kérvényezés támogatása rendkívül esetleges: van, ahol működik, és van, ahol nem.
A szervezett tájékoztatás és szakmai támogatás elmaradása sajnos oda vezet, hogy a szülők magukra maradnak, sokakban nem tudatosul, hogy január 15-ig a gyermekük érdekében szükséges lenne kérelmet benyújtani. Az online kérvényezés menete a szülők részéről olyan nagyfokú érdekérvényesítő képességet feltételez, amivel sajnos a szülők jelentős része nem rendelkezik, vagy nem vállalja a hatósági eljárással járó bizonytalanságot és stresszt.
Sok szülőben bizonytalanságot kelt, hogy milyen dokumentumokat töltsön fel ahhoz, hogy esetleg hatósági eljárással járó vizsgálat nélkül megkapja gyermeke az egy év halasztást. A szülők, ezért segítségül fordulnak például a körzeti orvoshoz, a védőnőhöz, a fejlesztő pedagógushoz és természetesen a gyermek saját óvónőjéhez a gyermekről készített vélemény kéréséhez. Nagyon változó, hogy melyik szülő tud ilyen dokumentumokat beszerezni. Ez valóban attól is függ, hogy a szülő ki tudja-e járni ezeknek a véleményeknek az elkészülését. A digitális kompetenciában kevésbé ügyes szülők szintén akadályba ütköznek az online felületen történő ügyintézés kapcsán  
– osztotta meg közvetlen kecskeméti tapasztalatait kérdésünkre egy helyi szakember.
Egy szülő így számolt be arról, hogy nem kapott támogatást:
Az óvodában vagy nincsenek tisztában a dolgokkal vagy konkrétan el akarják küldeni a gyerekeket iskolába. A véleményt kb. ki kellett harcolnom…egy olyan sort is betettek pl. aminek semmi köze az iskolaérettséghez, és lejáratja a szülőket… (“zilált megjelenésű, kócos, szemébe lógó haj.” Kislányomnak lehetetlen összefogni a kis vékonyka baba haját, széthullik, szétcsúszik..befőttes gumit meg nem vagyok hajlandó betenni a hajába).
Egy másik szülő, aki kapott támogatást:
Korrekt segítőkész óvónéni, minden tőle telhetőt megtett… Az elmúlt 3 évben hasonlóan álltam én is az intézményhez!

A kormányzat elmulasztotta a szakmai tájékoztatást és a szülői kérvényezés támogatását is

A felmérés eredményei szerint az óvoda csupán az esetek 44%-ában tájékoztatta a szülőket az iskolaérettségi döntés pedagógiai szempontjairól, mivel a kormány nem rendelte el a szülők érdemi, pedagógiai kérdésekre is kiterjedő tájékoztatását.
Intézmény függő is a tájékoztatás minősége / Fotó: szuloihang.hu
Az Oktatási Hivatal tájékoztatója csak a bürokratikus teendőkre szorítkozik, és egyetlen szót sem pazarol az érdemi pedagógiai döntés szempontjaira, még arról is megfeledkezik, hogy hova fordulhatnak tanácsért a szülők. A kormány a felelős pedagógiai döntést bürokratikus hatósági eljárásra degradálta.
Az óvoda érdemi segítségnyújtása az adott pedagógusok önkéntes munkáján alapszik, és az esetek többségében elmaradt, sőt az esetek 15%-ában az óvoda még az OH-kérelmezés lehetőségéről sem adott tájékoztatást a szülőknek. Korábban a szülők a pedagógiai szakszolgálatokhoz is fordulhattak iskolaérettségi vizsgálatot kérve, de a kormány 2020-tól rendeletben akadályozta meg, hogy a szülők ezt igénybe vehessék (az SNI-/BTMN-esetek kivételével).

A kérvényezési idő előtti szakszolgálati szakértői vélemények lehetőségét az SNI-s/BTMN-es gyerekek kivételével megszüntették

Tavaly összesen mintegy 22 ezer gyermek maradhatott még egy évet az óvodában, ami kb. 10 ezerrel kevesebb, mint a korábbi években jellemző 30–35 ezer közötti szám. Vélhetően ennek a 10 ezer gyermeknek jelentős része éretlenül került az iskolába pusztán azért, mert a szülők nem kaptak megfelelő tájékoztatást, támogatást, ezért nem tudatosult bennük, hogy kérvényezniük kellene. Idén a helyzet akár még rosszabb is lehet.
A kérvényezési idő előtti szakszolgálati szakértői vélemények lehetőségét az SNI-s/BTMN-es gyerekek kivételével megszüntették, így még több szülő kényszerülne OH-kérvényezésre.
Félő, hogy a tavalyi 22 ezernél idén kevesebb szülő fogja kezdeményezni a szülők számára gyakran méltatlan és megalázó eljárást, melynek keretében a szülőknek minél rosszabb színben kell feltüntetniük gyermeküket a kérvényezés sikerének érdekében, és idegenek döntenek sorsukról nyilvános kritériumok és érdemi jogorvoslati lehetőség nélkül
– írja a Szülői Hang Közösség.
  • A Szülői Hang Közösség több ezer szülő tapasztalata alapján 50 pontban foglalta össze az iskolaérettség megítélésére vonatkozó új törvénnyel és annak végrehajtásával kapcsolatos problémákat, melyek a szülők kiszolgáltatott helyzetéhez és jogfosztásához vezettek.

Iskolaérettség: az állami központosítás szembe megy a gyermek érdekeivel

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here