fbpx

FRISS HÍREK

Varga Judit és a „nem definiálható” jogállam

- Advertisement -

Varga Judit 1980-ban született, iskoláit Miskolcon végezte végig kitűnően, a jogi egyetemet is summa cum laude tette le. Így nemcsak a jogi törvényeket ismeri, de annak használását, sőt kihasználását is tudja alkalmazni. Közben nyelveket tanult, angolt, németet és a franciát tárgyalási szinten, a spanyolt társalgási szinten beszéli. Jutott ideje a sportra is, a miskolci egyetem NB1-es kosárlabda csapatának csapatkapitánya volt. Orbán örömére jól bánik a focilabdával is, 37-et tud dekázni vele. Apja III/II-es SZT tiszt volt, a jellemzése szerint „érett materialista gondolkodású … fejlődőképes”.

Varga Judit ezzel a felkészültségével lépett a volt igazságügyi miniszter Deák Ferenc örökébe, de a kommunista Nezvál Ferenc helyére is. Nemrég a Pethő Sándor szellemét naponta meghazudtoló Magyar Nemzetben olyan cikket tett közzé a miniszter asszony, amit Nezvál elvtárs is megirigyelhetett volna. Varga ugyanis a cikkében kijelentette, „nem lehet tudni mi az a jogállam, és ezért ilyesmit számon kérni sem lehet senkin” (az Orbán rezsimen meg pláne nem). Ezt kommentálva Bárándy Péter ügyvéd, korábbi igazságügyi miniszter a minap azt mondta, aligha jutna el a diplomáig az a joghallgató, aki nem tudná meghatározni, mi a jogállam. Felmerül a kérdés, vajon Varga Judit, a jelenlegi igazságügyi miniszter és Orbán Viktor miniszterelnök hogyan lettek diplomás jogászok, ha egyszer azt állítják, a jogállamnak nincs definíciója. Írásával Varga Judit hitet tett amellett, hogy igenis helyes volt az ’56-os forradalmárok kivégzése, elvégre akkor ez volt a törvény. És ezzel azt is állítja, hogy a jogállamiság eszménye mára devalválódott, homályos fogalommá vált, önkényes értelmezésre ad lehetőséget.

Mik is azok a legfontosabb ismérvek, amelyek egy jogállamot jellemeznek? Nem kívánható el a szabatos jogi definíció ismerete, helyette csak példák mondhatók, hol van, és hol nincs jogállam. Kezdjük a jogbiztonsággal. E szerint az állampolgár számára a jogrendszer kiszámítható, az úgy épül fel, mint egy piramis. A piramis csúcsán van az alkotmány, alatta a törvények, lejjebb a rendeletek és így tovább.

Fontos szabály lenne a köznyelvre lefordítva: a jogszabály nem ismerése nem mentesít a büntetés alól. De hogyan is ismerhetnék ki magukat az emberek abban a jogszabálykáoszban, ami nálunk van, amikor még a jogászok is nehezen igazodnak el benne. Mert
a salátatörvények tömkelege,
az egymásnak ellentmondó rendelkezések és
a kötelező jogi hierarchia felrúgása
jellemzi a mi jogrendünket.

Szintén a köznyelvre lefordítva a jogállamiság lényege, hogy azok, akik a közhatalmat gyakorolják, ne éljenek vissza a közhatalommal. Ugyanakkor a Fidesz minden kritikát azzal hárít el, hogy őket a kétharmados felhatalmazás” jogosítja fel mindarra, amit tesznek. Ám óriási különbség van a „jog uralma” és a „jog általi kormányzás” között. (Ezt is tanítják az egyetemen.) Az első jelenti a jogállamot, a második pedig azt, hogy a hatalom gyakorlása attól még nem lesz törvényes, ha jogszabályokkal, törvényekkel történik. Például a náci Németországban is hoztak törvényeket, de ott ettől még nem volt jogállam. Nálunk törvénnyel üldözték el a CEU-t azzal az „indokkal”, hogy – szemben a magyar egyetemekkel – a CEU kettős diplomát adhat, de 821 millió forint értékű telekkel ajándékozták meg a Pesten megnyíló kínai Fudan egyetemet, amelyik szintén kettős diplomát fog adni. Ezek szerint – szemben a CEU-val – ezt fairnek tartják, még akkor is, ha jó eséllyel el fogja szívni a nála szegényebb „alapítványi” magyar egyetemektől a diákokat és az oktatókat. Vagy: nincs ott jogállam, hiába hoznak rá rendeletet, ahol százaktól vették el a trafikját és másoknak adták. Ugyancsak nem lehet ott jogállamról beszélni ahol a többszörösen megbuherált választási törvény szerint akkor is kétharmadot szerezhet a Fidesz, ha abszolút számokban mérve kevesebb szavazatot kap az ellenzéknél. A „jogállam” nagyobb dicsőségére. Ugyan mit szólt volna Deák Ferenc, ha egy miniszter a törvény kicselezésével jutott volna 10 millió forintos állami támogatáshoz balatoni nyaralójukat családi háznak feltüntetve, vagy ha közpénzen bérelt volna lakást magának Pesten, mert a sajátját a repülőtársaságnak albérletként kiadja. Miniszter asszonyunk ilyen ténykedésére odaillik Hofi Géza ügyes poénja: a lét határozza meg a tudatot, ha megisszuk a lét a tudat elszáll.

Hasonló cikkünk:  A kormány lehetővé tenné, hogy az igazságügyi miniszter belenézhessen a belső ügyészségi ügyiratokba

Igazságügyi miniszterünk ezek szerint elvben sem hisz a jogállamiság fogalmában. Azt vallja, bármi lehet törvényes, ha azt a többség megszavazza. Ez európai szemmel nézve a demokrácia vége. Varga Judit családi öröksége az „érett materialista gondolkodás”: a többség mindent visz, és a kádári-orbáni demokráciában mindig „mi vagyunk a többség”, vagyis a kétharmad, a mindenkori pártelnök, a főtitkár, a vezér.

Baky Miklós

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...