fbpx
12.6 C
Kecskemét
2024. március 28., csütörtök

FRISS HÍREK

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne. Hogy felmérjük, jó úton járunk-e, időről időre a szakmai visszajelzések mellett olvasóink véleményének kikérését is fontosnak tartjuk. Legutóbb 2021-ben volt olvasói kérdőívünk, itt az idő újra konzultálni! Köszönjük!

A Waldorf iskola áldásként érkezett az életünkbe!

- Advertisement -

Az óvodások iskolába lépését reménykedéssel teli izgalom, várakozás előzi meg. Az iskolaválasztás feladhatja a leckét a szülőknek, bár sokan hisznek a mondás igazságában: elsősnek nem iskolát, hanem tanító nénit választ az ember.

Az alsós évek után újabb szintlépést, erőpróbát a felső tagozat jelenti a tanulóknak, sőt esetenként a szülőknek is. A gyerekek tűrő- és alkalmazkodóképességüktől, lelki beállítottságuktól függően többékevésbé belesimulnak a rendszerbe és kisebb-nagyobb zökkenőkkel teljesítik a rájuk rótt feladatokat, elvárásokat. Előfordul azonban, hogy valami félresiklik és egy gyerek elviselhetetlennek érzi a mindennapokat, gyötrelmes heteket, hónapokat él meg az iskolában. Ennek következtében a szülő úgy érzi, mindenki számára az lenne a legjobb megoldás, ha másik iskolába íratná csemetéjét, új időszámítást kezdve ezzel.

Az alábbiakban Sipos Csilla mesél kálváriájukról, majd arról, hogy a második iskolaváltás után, a hagyományos rendszert elhagyva hatodikos Laura lányukkal hogyan értek révbe a kecskeméti Aranyliget Waldorf Iskolában.

,,Laura egyházi iskolába járt és elsőben tulajdonképpen mi tanító néniket választottunk. Nagy szerencsénk volt, mert alsó tagozatban végig nagyon jó tanító néniket kaptunk. A gondok ötödikben kezdődtek, amikor a 18 fős jó képességű osztályt 30 főre növelték és voltak tanórák, ahol a tanítás helyett a fegyelmezéssel telt el az óra egy része. Megdöbbentő volt számomra, hogy amikor félév környékén elmentem az iskolai fogadóórára, az egyik tanárnő azt mondta, mutassak fényképet a gyerekről, mert nem is tudja, kiről van szó…

Az igazi problémát nekünk tavaly márciusban az online oktatás robbantotta ki. Laura azon kevesek közé tartozik, akik nem a számítógép és az okostelefon bűvöletében élnek, így ő nehezen állt rá az online oktatásra. Náluk szinte minden órát megtartottak online, rengeteg feladatot kaptak a gyerekek, a délután és az este a feladatok megoldásával, fotózgatásával, feltöltögetésével, PPT-k szerkesztésével telt, amibe én is sokat segítettem, de amivel én sem boldogultam technikailag, azt a férjem oldotta meg este, amikor hazaért. Hogy ez mit jelent, csak az tudja, aki részt vett ebben az oktatásban! Káosszá változott az életünk. A kitűnő tanuló Laurának elment a kedve az iskolától, egyre többet fájt a gyomra, nem tudott enni, különböző testi tünetei jelentkeztek és május elejére 10 kilót fogyott. Vizsgálatokra jártunk, ahol kiderítették, hogy szervi baja nincs, pszichés problémával állunk szemben. Nyárig valahogy ellavíroztunk, viszont a 28 kilóra fogyott Laura ekkorra már túlesett egy szegedi klinikai kezelésen, és pszichológushoz járt. Szeptemberben még az egyházi iskolában kezdte a 6. osztályt, de erősen gondolkoztunk az iskolaváltáson.

Arra jutottunk, hogy átvisszük az egyik állami iskolába, ahol 13 fős az osztály és fejlesztő pedagógus az osztályfőnök. Azt gondoltuk, ezzel szerencsénk lesz. Idén januárban megtörtént a váltás, ám nagyot csalódtunk! Mivel másfajta tankönyvcsaládból tanultak a két iskolában, így lemaradásunk volt a tananyagban. A hátrányt autodidakta módon való tanulással kellett volna behozni a lányunknak, aki töriből 100, irodalomból 50 oldalt pluszt kapott, a matematika tanár meg kiborult, hogy a féléves geometria lemaradást ő nem fogja átvenni a gyerekkel. Egy mentálisan sérült gyereknek ez nem hozta meg a kedvét a tanuláshoz és nem segítette a beilleszkedést sem! Az utolsó cseppet a pohárban a márciusban újrainduló online oktatás jelentette. Egyik órán közölte a tanárnő, hogy: bekapcsolod a kamerát, a mikrofont, becsukod a szemedet és felmondod az 50 szót, amit feladtam. Laura erre nem volt képes, ő nem tud egy számítógéphez beszélni. Előállt a probléma, hogy akkor hogyan fogják számon kérni, osztályozni. Bár kiváló tanuló volt az egyházi iskolában, az új iskolában az online oktatás során eljutottunk arra a pontra, hogy kihagyja ezt az évet és évet ismétel, hisz neki most a testi, lelki egészségének a megőrzése a legfontosabb.

Újabb iskolakeresésbe fogtam, de tudtam, már csak alternatív iskola jöhet szóba. A neten találtam rá a Waldorf iskolára, ami áldásként érkezett az életünkbe. Azonnal felhívtam őket, nagyon készségesek voltak, már másnap fogadtak, és március közepe óta Laura az ő diákjuk. Azóta megváltozott az életünk! A lányunk kezd megnyugodni, újra érdeklődővé vált, a régen szerettet, de abbahagyott tevékenységeket ismét műveli, újra elkezdett olvasni, motivált lett a tanulásban és kezdi visszanyerni az önbizalmát. A Waldorfban a tanítók jelen vannak, azonosulnak a gyerekekkel, nagy figyelmet fordítanak rájuk és fantasztikus módszerekkel tanítanak. A tananyagot közösen dolgozzák fel, ami örömet és maradandó, biztos tudást jelent. Mivel Laura kis létszámú osztályba került, ügyeleti rendszerben részt vehettek bizonyos napokon a jelenléti oktatásban, tehát nem az online oktatás kapta a főszerepet.

Valószínű nincs mindenkinek ilyen rossz tapasztalata a hagyomány oktatás kapcsán, de mi sajnos így jártunk. Most megéljük, hogy mit jelent egy reformpedagógiát követő iskolába járni, ahol nem a büntetés, a dresszírozás a lényeg. Itt is vannak kötelezettségek, de nem nehezedik hatalmas nyomás a gyerekre és a családra. Itt két idegen nyelvet tanulnak, Laura csak angolt tanult, németet nem. Ezt pótolnia kell, de ebben segítik, fokozatosan próbálják szintre hozni. Itt nincs verseny, nem kell összeomlani, ha valaki ötös helyett négyest kap, ugyanis nincs osztályzás. Nincs megfelelési kényszer, gyomorideg, nem kell belerokkanni az elvárás okozta stresszbe.

A mi példánk is mutatja, hogy mindig van megoldás, és hiszek abban, hogy nem véletlen találtunk erre a családbarát iskolára. Bár sokkal hamarabb megtaláltuk volna!

Laurának most meg kell békélni újra az élettel, önmagával, kap még pszichológusi segítséget, de úgy gondolom nem sokáig lesz rá szüksége, mert az itteni nyugodt, családias légkör hamarosan átlendíti az összes problémán.”

Ma már a legtöbb településen választható állami vagy egyházi fenntartású iskola, de több helyen elérhetőek a hagyományos, tanagyagközpontú oktatástól eltérő módszerek szerint működő iskolák is. Ilyen a kecskeméti Aranyliget Waldorf Óvoda és Iskola, amely a volt szarkási Waldorf iskola tanáraiból és diákjaiból alakult, és 2019 szeptembere óta a Ceglédi út 2. szám alatt működik. A Waldorf pedagógia közel 20 éve van jelen a szomszédos megyeszékhely életében, ami azt bizonyítja, hogy van létjogosultsága ennek az oktatási formának itt az Alföld közepén is. A Waldorf típusú iskolák oktatási stílusa több dologban feltűnően eltér a normál tanrendű intézményektől. Ezekben az iskolákban a gyermek szükségleteihez alkalmazkodó módszert követve a tanítók hagyják, hogy a gyerek önmaga legyen, kiteljesedhessen, erősödjön a személyisége. A korai specializációt elkerülő, a sokáig általánosan művelő iskola a testi, lelki, szellemi fejlődés egyensúlyát támogatja. A művészeteken keresztüli fejlesztés, formálás fontos része a Waldorf pedagógiának, a zene, a mozgás alapeleme a főoktatásnak. Az órákat a közös gondolkodás, beszélgetés, a közös felfedezés öröme jellemzi, minden a megélésen, a tapasztaláson alapul, a tananyaggal a gyerekek saját ritmusuk, képességeik szerint haladnak.

Elsőtől nyolcadikig az osztályokat egy osztálytanító viszi végig, akinek talán a legerősebb ismerete az emberismeret. A szorongást elkerülendő itt nincs osztályzás, bukás, hagyományos tankönyv, van viszont saját kerettanterve az iskolának, a tanulóknak pedig saját maguk által írt füzetük, melyben fellelhető az elsajátítandó tananyag. Epochális oktatás folyik, ami azt jelenti, hogy mellőzik a merev 45 perces tanóra keretet, ehelyett széles idősávot biztosítanak, melyben mód nyílik egy-egy tananyagrész mélyebb elsa-játítására és a tanultak gyakorlati alkalmazására. Vagyis a nap első felében a főoktatásban 8-10 órá-ig, 3-4 héten keresztül ugyanazzal a tantárggyal foglalkoznak. Vannak, akik kétségbe vonják a lazább keretek közt folyó reformpedagógia eredményességét, de emiatt sem kell aggódni. A Waldorfból kikerülő gyerekek megállják a helyüket, sőt egy nem régen végzett matematika és magyar felmérés szerint meghaladják a hagyományos iskolában tanulók eredményét. Amennyiben egy waldorfos iskolából állami intézménybe kerülnek a gyerekek, a visszajelzések alapján ők gyakran kiemelkednek szociális érzékenységükkel és közösségük motorjai, lelkei lesznek.

Amennyiben Nagykőrösön valaki más szemléletű, más rendszerű iskolát keres, mint a városban elérhetők, annak jó alternatíva lehet a szomszéd város Waldorf iskolája. Az érdeklődők a kecskeméti intézményről mindenre kiterjedő információt az Aranyliget Waldorf iskolában kaphatnak, ahova szeretettel várják az érdeklődő családokat a 2021–2022-es tanévben induló 1. osztályukba, illetve a már meglévő osztályaikba is!

Az első osztályba a beiratkozás és az átjelentkezés is előre egyeztetett időpontban lehetséges.

Az intézménybe beiratkozni vágyók és az iskolaváltáson gondolkodó szülők az alábbi elérhetőségeken kaphatnak információt az ott folyó pedagógiai munkáról és arról, hogyan tudják a pedagógusokkal a kapcsolatot felvenni.

Tel: +36 30 925 6802
E-mail: [email protected]
Az iskoláról bővebb információ a honlapon olvasható: http://aranyligetwaldorf.hu/iskola/
Iskolai jelentkezésről további részletek:http://aranyligetwaldorf.hu/jelentkezes-az-iskolaba/
valamint előzetes bejelentkezés küldhető űrlap kitöltésével online felületen:
http://aranyligetwaldorf.hu/elerhetosegek/

Balla Kriszta

- Advertisement -

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne. Hogy felmérjük, jó úton járunk-e, időről időre a szakmai visszajelzések mellett olvasóink véleményének kikérését is fontosnak tartjuk. Legutóbb 2021-ben volt olvasói kérdőívünk, itt az idő újra konzultálni! Köszönjük!

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Bemutatták a Szövetség a Hírös Városért Egyesület polgármesterjelöltjét és az egyéni indulókat

Hivatalosan is bemutatta – egy választókerület kivételével, ahol még tárgyalások folynak – a Szövetség a Hírös Városért Egyesület a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...