fbpx
10.4 C
Kecskemét
2024. április 25., csütörtök

FRISS HÍREK

2021-27: a magyarok 50 milliárd eurós tortája – szárny vagy teher Kecskeméten?

- Advertisement -

2021 a jelenlegi európai fejlesztési ciklus egyik záró és értékelő éve volt, valamint a 2021-2027-es EU fejlesztési ciklus tervezésének kezdő esztendeje is. 2022 kapujában ez adja időszerűségét és indokoltságát annak, hogy az önkormányzati döntéshozók, fejlesztésekben résztvevő szakértők és a települések polgárai számára részletes áttekintések, projektötletek, majd pályázatok szülessenek a legfontosabb európai fejlesztési források alapján, amelyek a magyar állam és az önkormányzatok, vállalkozások és civilszervezetek számára 2021-27 között a legnagyobb fejlesztési forrást biztosítják.

Szárnyat vagy terhet jelent-e mindez? Ezt gondoljuk át az alábbiakban.

A közös EU-költségvetés magyar szemmel

Mind a korábbi bizottsági javaslatokhoz, mind az Európai Tanács elnökének induló dokumentumához képest a 2020 júliusi Európai Tanácsi Többéves Pénzügyi Keret (Multiannual Financial Frame) MFF-csúcson jelentősen javult a pozíciója Magyarországnak. Az MFF-ből és a helyreállítási eszköz támogatási (RRF) részéből Magyarország számára elérhető források nagysága valamivel meghaladja a 40 milliárd eurót.

A 2020 júliusi EU csúcs során a magyar kohéziós boríték vastagodott a legnagyobb mértékben (+3 milliárd euró), így a felzárkózásunkat több, mint 20 milliárd euró szolgálja (ez a nemzeti össztermékünk 1,8%-ára rugó plusz forrást jelent, ami Bulgária és Horvátország után a harmadik legjobb eredmény), míg a közös agrárpolitika forrásaiból 10,6 milliárd euróhoz jutunk.

Az ún. európai helyreállítási eszközből (Recovery and Resilience Fund, RRF) mintegy 7 milliárd eurót használhatunk fel. Magyarország továbbá mintegy 2,1 milliárd eurót kap a közvetlen uniós irányítási programokból (K+F, infrastruktúra-fejlesztés, stb.). Ha ehhez hozzátesszük a felvehető kölcsönöket is (10 milliárd euró), akkor

az elérhető források teljes összege 2021-2027 között 50 milliárd euró fölött lesz.

Ez minden idők legnagyobb nemzetközi fejlesztési csomagját teszi elérhetővé Magyarország részére, amelynek nagyságrendje felér a II. világháborút követő Marshall Segély jelentőségével (amit akkor „természetesen” nem vett igénybe az akkori szovjet-báb magyar kormány.)

Az EU költségvetésébe a befizetésünk 11 milliárd euró 2027-ig, tehát a nettó egyenlegünk durván 40 milliárd euró. Ez a hatodik legmagasabb európai összeg, és Litvánia kivételével csupa olyan ország áll előttünk, amelyek nemzeti jövedelme kisebb, mint a magyar. Összehasonlításképp a két korábbi költségvetési időszakban a nettó pozíciónk 25 milliárd euró volt.

Hasonló cikkünk:  Nekünk csak kérdezni kell, a Kecskeméti Médiacentrumnak pedig válaszolnak – az Izsáki úti fák burkolatkialakítása kapcsán is

Teherből szárnyak: teendők sikeres kecskeméti és kiskunsági önkormányzati forrásszerzéshez és regionális és városfejlesztési feladatok megalapozásához

Az 1.8 billió euró nagyságrendű európai „Marshall-segély” 2021-27 közötti hazai, 51.4 Mrd euró fejlesztési (Széchenyi 2027 Terv Operatív Programjai, az RRF/NGEU 2021-24 forrásai, valamint  közvetlen EU-centralizált bírálatú programok- URBACT, European Urban Initiative, LIFE, Europe for Citizens stb.) befogadásának előfeltétele a megfelelő szervezeti, tanulási, pénzügyi, kapcsolatrendszeri, tervezési és adott esetben városdiplomáciai, külügyi hálózatépítési tőke megteremtése, illetve növelése.

Az alábbi áttekintés célja az európai, a nemzeti és a regionális/önkormányzati pénzügyi mozgásterek nagyságrendjének feltérképezése után a tervezési és kapcsolatépítési kiindulópontok felvázolása a nemzeti (Operatív Programok) és a centralizált (Brüsszelből közvetlenül megpályázható) források elnyeréséhez.

Kulcslépések a sikerhez

A helyi önkormányzati mozgástér felmérése, a források fogadásához és ehhez illeszkedő saját városfejlesztési stratégiák áttekintése és az ezekhez illő valódi nyilvános társadalmi vita.

EU-programozási, 2021-27 Kecskemét Munkacsoport felállítása megfelelő feladatkörökkel, felelősökkel, költségvetéssel, határidőkkel, amelyet a város politikai és szakmai vezetése, városfejlesztők, forrásszerző és tanácsadó szakemberek irányítanak.

Tudatos európai networking stratégia kidolgozása és működtetése.

A részvételiségre épített strukturált városi, agglomerációs, regionális fórumok, műhelyek létrehozása, ezek munkatervének kialakítása EU-stratégiai tervezésre, forrásokra vonatkozó önálló fórumok, zoom-meeting, konferencia(sorozat) megtervezése. Kiemelet ügyek: COVID-19 kihívások és válaszok zöld EU-városokban, demokratikus EU-programozás és MFF 2021-27 közösségi tervezésének feladatai- mozgásterek és kényszerpályák témakörökben.

Jó gyakorlatok tanulmányozása és EU-partnerkeresés támogatása: releváns szakmai, várospolitikai, városmarketing és forrásszerzési szervezetek, európai és tagállami érdekképviseletek felé.

A fentieket gondolatébresztőnek szántuk néhány lehetséges feladat átgondolására és végrehajtására a Kecskeméten és térségében lakó polgárok és döntéshozók számára. Célunk a sikeres EU-regionális és városfejlesztés fontosságára a figyelmet felhívni.

Köszönjük a cikket Z.Z.-nek.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...