fbpx
3.7 C
Kecskemét
2023. február 1., szerda

FRISS HÍREK

Az osztályomban két lány van. Fiúból 32. – Nők az informatikában

November 12-én, szombaton egy különleges eseményen vehettek részt a pályaválasztás előtt álló, mérnök és informatika iránt érdeklődő diáklányok a kecskeméti Digitális Tudásközpontban. A Huawei Technologies támogatásával létrejött – egyébként hat alkalmas – esemény fő üzenete, hogy népszerűsítse a pályát azok számára, akik érdeklődnek a terület iránt, mindezt egy különleges marsjáró építésének keretein belül tehették meg a Maker’s Red Box innovatív alkotópedagógiai tanagyag segítségével.

Cikázó marsjárók

A program további három helyszínen valósult meg: Győrben, Budapesten és Oroszlányban.  A kecskeméti bázist igen családias atmoszféra jellemezte. A tanulók és oktatók egy jól összeszokott csapat benyomását keltették, határozott attitűddel, mégsem érződött az a fajta hierarchikus rendszer, mint egy átlagos oktatási intézményben szokás. Itt az együttműködésen és a közösségbe való integráláson volt a hangsúly. A légkör kreatívnak hatott. Érződött: precíz munka folyik.

Fotó: Szigeti Kármen

Mindenki a Központ által biztosított laptopon programozta marsjáróját. A távirányítással működő gépezetek nem mindig az utasításnak megfelelően működtek, így folyamatos felülírásra volt szükség és kooperációra oktató és diák között, amely láthatólag zökkenőmentesen működött.  A lányok az igen modern eszközökkel felszerelt teremben otthonosan mozogtak, cikázva a laptok és a placc között, ahol programozói tudásuk eredményét a marsjárón tesztelhették.

„Nőies” kontra „férfias” szakmák

Mátyás Karolina is egy a résztvevő diákok között, aki Dunaújvárosból érkezett a Bánki Donát Technikumból, ahol szoftverfejlést tanul. A pálya iránt általános iskolában kezdett érdeklődni egy számítógépes játék, a Minecraft kapcsán, amely a játékkészítés felé terelte. Elmesélte, hogy az esemény főleg azért keltette fel érdeklődését, mert kötetlen és nem tananyagként fogja fel az elhangzottakat, hanem a közösségi folyamat által sokkal kreatívabb módon építi be a megszerzett tapasztalatot.

A csoportlétszám 5-6 fő, amely hűen tükrözi a pálya nemek szerinti eloszlásának arányát.

Mátyás Karolina (elől) programozás közben / Fotó: Szigeti Kármen

Az osztályomban két lány van. Fiúból 32. mondja Karolina, aki azt is elárulta, hogy az évfolyamban úgy heten-kilencen lehetnek, így barátokat is nehéz találni. „Riasztó lehet egy lánynak, hiszen egyáltalán nincs nő a szakmában.” – mondja, arra a kérdésre válaszolva, hogyan lehetne ösztönözni a korabelieket. Arról kérdezem, miként látja jövőjét, mire a preferált egyetemi szakok nemek szerinti egyenlőtlen elosztásához jutunk. A KSH 2020-as adatai szerint az informatikai szegmensben a 15,8/84,2, műszaki szakon pedig 26,6/73,4 az arány a férfiak javára. Ez azért is problematikus, mert a „női” szakmák bruttó bérezése százezrekkel marad el a férfiasnak minősített pályáktól.

Falakat lebontó alkotópedagógia

Osbáth Barna oktatásvezető részletes programtematikáját kutatva látom, mennyire fel van építve a tanmenet, mégis spontán módon hat. Ami megfogott benne az, amilyen módszerrel motiválni igyekeznek a nebulókat – egyáltalán, hogy az ösztönzés, mint olyan helyet kapott. Fontos része ez a képzésnek, tudtam meg Lovas Zsuzsától, az EdTech Senior tanácsadójától aki a program lebonyolításáért felelős. Mint mondja, a Huawei- Technologies számára fontos, hogy növeljék a nők reprezentációs szerepét transzparens módon, így a  programsorozatban összesen 72-en vettek részt.

Hasonló cikkünk:  A kecskeméti légibázison tesztelik az űrhajós jelölteket
Hasonló cikkünk:  Van egy kis bibi a közgyűlési szavazórendszerrel

Fotó: Szigeti Kármen

Az EdTech elkötelezett az innovációs eszközök bevezetéséért és a digitális alkotópedagógia oktatásba való alkalmazásáért. Ez úgy valósulhat meg, hogy az intézmény rendelkezik megfelelő gépparkkal: laptoppal, mikronbitekkel, 3D nyomatóval. Vannak oktatási intézmények, amelyek úgynevezett „digitális alkotóműhelyekben”, Digitális Tudásközpontokban, Szakképzési Centrumokban tartják a tömbösített képzéseket megfelelő képesítést követően – mondja a szakember.

Egy mérnöki csapat is jobban működik, ha nők is rész vesznek a munkában. Egyszerűen azért, mert egy problémát máshonnan közelítünk meg. Eljutni oda, hogy több nő számára tegyük vonzóvá a szakmát, ahhoz falakat kell bontani, amelyek szorongásból épültek. Ez nagyon nehéz.” – árulta el Lovas Zsuzsa.

Majd azzal folytatja, milyen reakciót vált ki a diáklányokból egy-egy spontán probléma megjelenése: „Volt, mikor egyfajta „fagyott” állapotból kellett visszahozni őket, de nekünk erre volt szükségünk, mert a csomag, amit kidolgoztuk egy olyan módszertan, amely arra épül, hogy ne ebben a blokkolt állapotban tartson, hanem segítsen a kilépésben. Egy „aha-élménnyel”, vezet rá a probléma feloldására így ez a fajta megközelítés és szemlélet segít egy magabiztos attitűd elsajátításában hiszen a kibillent komfortzónából rögtön kap egy pozitív visszacsatolást. Az alkotópedagógia módszertana pedig arra épül, hogy azonnal sikerélményben részesítse a diákot. Motivációt ad, erősíti a kreativitást, amely egy öngerjesztő kör. Amit csinálnunk az egyáltalán nem a tipikus oktatási módszer, nem frontális módon történik a tanítás, az oktató mentorként van jelen a projekten belül.”

Lovas Zsuzsa elmondása szerint egy-egy feladat a hagyományos óra keretein belül előre megírt sémák alapján megoldható lenne, az alkotópedagógiai módszertan viszont arra ösztönöz, hogy a tanulók képesek legyenek kreatív módon hozzáállni a feladathoz és nem a sztenderd, tanítható megoldásokat alkalmazni, hanem önállóan új megoldásokat találni. Mindez az alapos megfigyelésen és kidolgozáson, továbbá anyag- és eszközismeretek elsajátításával tanulható, amelyet a későbbiekben sokoldalú módon építhetnek be és alkalmazhatnak tanulmányaik során.

A programsorozat egy újfajta lehetőséget biztosít olyan csoportok létrejöttéhez, akik a mérnöki és informatikai érzéküket szeretnék alkotó módon hasznosítani. A beszélgetés végére egy tiszta konklúzió fogalmazódik meg bennem: egy ilyen atmoszférájú műhelymunka után valószínű többen döntenének a mérnöki pálya mellett.

Azonban ahhoz, hogy egy ilyen óra bemutatásra kerüljön egy hagyományos intézményben tanárra, pénzre és motivációra lenne szükség.

Jelenleg mindegyikből hiány van.

Szigeti Kármen

 

 

Hirdetés

Felkapottak

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...

Hirdetés

Legnépszerűbb

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...