fbpx

FRISS HÍREK

Klipszemle: Majka felületes kormánykritikájáról ‘beszélnek a városban’

- Advertisement -

Majoros Péter Majka és Molnár Tamás közös slágere hihetetlen nézettségnek örvend, ami részben a kormánykritikusnak ítélt szöveg feletti meddő vitáknak köszönhető. Az Azt beszélik a városban látszólag felforgatta médiát; 6 nap alatt 3 millióan nézték meg a videót. Ez a zenei előadóknak kedvező, a közönség pedig élvezi, hogy nyilvánvaló dolgokat mondhat Majka fekete-fehérben forgatott tömegtermékéről.

Mi a kötelező felháborodnivaló a klip kapcsán, és miért képes Majka újra meg újra ilyen pontosan kiszolgálni a fogyasztói igényeket? Ez a cikk a Majka-jelenségről, és a plasztikus klip komolynak szánt jelképeiről szól.

A sorok, amikről a fodrászod véleményét is hallani fogod:

“Büszkén pózolunk az Instán, Oroszország meg Dagesztán / Csak a vodka helyett pálinka megy, meg tablettás bor tisztán / Nem lovagolunk medvén, hanem kilőjük a faszba / És a vadászkiállításon majd beöntjük viaszba.”

“Vajon melyik az az oldal, amelyik neked jót akarna / Melyik segít igazán, melyik nem lép a nyakadra / A kiöregedett komcsi, akinek nem jutott a húsból / Vagy a kamu keresztény, akivel az ereszen lecsúszol.”

Majka az elmúlt évek politikai botrányaiból mazsolázik, felpiszkálja a választáskor érzett valódi szorongásunkat, és az orosz párhuzam sem maradhat el. Így ventillál a legtöbb 43 éves a kocsmában, nem csak Majka, aki az életkorára hivatkozik a dal első sorában.

Felhúzzuk magunkat a kiöregedett komcsin, az ereszen lecsúszó kamukeresztényen, a vadászkiállításon és a parizeres politikuson – és mindezt egy teljesen ártatlan rádiósláger biztonságában tehetjük meg. A 90-es években sok magyar dal reflektált a társadalom igazságtalanságaira és az akkori politikai problémákra. Ez ismét divatban van. Ma ízlés szerint válogathatunk polgárpukkasztó punk-utóízű dalok és posztironikus rappek között.

Egy dologban viszont a legtöbb eltér az Azt beszélik a városban hangulatától: akár egy mai társadalomkritikát, akár a Tankcsapda A legjobb méreg c. számát nézzük ‘94-ből, egyik sem veszi magát annyira komolyan, mint Majkáék az új klipben.

Az Azt beszélik a városban klipje egy zord, fekete-fehér Magyarországot mutat be, ahol az erőszakos elnyomás és félrevezetés mindennapos. Ha nem értenénk a klip vizuális nyelvét, a két előadó hatalmas betűkkel elénk teszi a kulcsszavakat, a minden árnyalatot nélkülöző lényeget. Majoros Péter és Molnár Tamás vad gesztusokkal vezet végig a hatalomra éhes, gonosz rendszer működésén. Egy-egy jelenetben azt is látjuk, hogy hiába a szép öltöny és az álszent viselkedés, nekik “meg volt a gettó”.

Olykor felszólalnak a Nagy Testvérrel szemben is, és bár a keselyűk között járnak, valójában titkos nyomozást folytatnak egy elsötétített szobában. Megbízható pop előadóink ezzel azt üzenik, ők az ügynökeink ebben a sarkos világban. Felnyitják a szemünket és a háttérből mozgatva a szálakat kiállnak értünk – remélhetőleg. A szöveg viszont ennél egyszerűbb, és egybeolvad az eddig ismert posztmodern elégedetlenség slágerével.

10 éve mind belehaltunk

A felkapott politikai sorokon túl a dalszöveg egyszerűen követi a Majka számok rádióbarát világát. Levezethető benne Majoros Péter zenei karrierje, akit az utca nevelt fel; a mi testvérünk, de egyben a médiagépezet színes karaktere is; akit az új klip kapcsán a Blikk interjúvol meg; aki a komolyabb hírportálokon is éppen a kormánykritikus félmondatokkal népszerűsíti a slágerét. Eközben viszont azon nevethetünk, hogyan túr bele Tóth Gabi aranyozott hajába a TV2 showműsorában.

Hasonló cikkünk:  Indul a húsvét előtti sonka-, tojás- és borellenőrzés

forrás: TikTok @lillavilaga13

Majka már régebben is remekül kapitalizált a magyar sorstalanságon és keserű nosztalgián. Beszéljenek bármit is ma a városban, az előadó megrekedt az elmúló korszellem felületes bemutatásánál. A kereskedelmi rádióban nincs helye megújító narratíváknak. 10 éve sem volt, amikor egy egész generációnyi kamasz érezte, hogy a Belehalok hallatán nyakába zuhan a mélyszegénység, és 5 éve sem, amikor Majka ezüst pufikabátban, mesterséges nosztalgiával kérte rajtunk számon, hogy a ‘90-es években mindenki táncolt.

Eközben láttuk Majkát a magyar televíziós műsorok legjavában, a Pizza King és egyéb szolgáltatók reklámjaiban. A dalai elvesztik az őszinteségüket, ha megpróbáljuk összeegyeztetni tévés szerepléseit és megélhetési mosolyát a videoklipek hamisan ábrázolt komolyságával. 

Felhőtlen Philadelphia – 4. évad 10. rész; forrás: IMDb

Képzeljük el az oknyomozó Majkát titkos irodájában zord arc és fekete-fehér szűrő nélkül. Alig van különbség a jelenet és az It’s Always Sunny in Philadelphia ikonikus Pepe Silvia jelenete között.

A TV2-prostituált elüldözi Jézust

Az új klip óta nevezhetjük őt durván rendszerkritikusnak, TV2-prostituáltnak, de még “igazi szabadságharcosnak is, akit a rendszer nem tud megfélemlíteni” , egyik sem lesz igaz. Függetlenül attól, hogy melyik csatorna vagy melyik pizzéria szerződteti épp, Majka mindig kiszolgálja a fogyasztói igényeket, de kellő szabadságot teremt magának, hogy egy-egy kimért pillanatban a személyes érzései is helyet kapjanak az üzletben.

A klipben Leonardo da Vinci: Az utolsó vacsora festménye teljesen néptelen. Nincsen rajta áruló, nincsenek heves természetű, sem hűséges követők, és a megváltó is hiányzik róla. A hosszú asztalnál senki sem ül, csak Majka feje lóg néha a festménybe.

Ennyire semmitmondóan ‘rendszerkritikus’ a karaktere. A mainstream médiában nincs szükség erős szerepekre ahhoz, hogy valakit szabadságharcosnak nevezzenek. Mondjon bármilyen durvát Majka a világ működéséről, a következő pillanatban a Sztárban sztár leszek! adásában mosolyog és szórakoztat. Mi persze leülünk a néptelen asztalhoz és csámcsogunk a sovány maradékon.

Majka a Blikknek adott interjúban mindent polkorrekten megmagyaráz, de ezt a cikket Toroczkay András verse foglalja össze a legtisztábban:

Majka, pizza

Láttam, ahogy Majka szemét kiégeti

egy XI. kerületi punk.

Negyvennek néztem, lehet húsz.

Egy pizzát tartott kezében rendületlenül a pizza- és smúz-

király. Büszke volt és boldog. De nem volt őszinte

akkorra a mosolya már, amikor a szemén keresztül

lehetett látni az éjszakát.

Pár nap múlva új Majka új pizzával állt ugyanott.

És ugyanúgy mosolyog.

Ugyanúgy mosolyog.

 

forrás: Pizza King Express Facebook oldala

_________
Toroczkay András: Majka, pizza – https://muut.hu/archivum/26186

Képek a videoklipből: Majka, Molnár Tamás – Azt beszélik a városban (OFFICIAL MUSIC VIDEO)

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Kecskeméti civilek gondolnák újra a város közösségi közlekedését

A közösségi együttgondolkodásra épülő kezdeményezés egyik aktivistája először április elején posztolt az egyik legnagyobb kecskeméti Facebook-csoportba, most pedig lapunkat...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...