fbpx
14.6 C
Kecskemét
2024. április 25., csütörtök

FRISS HÍREK

Bepanaszolták a magyar sztrádakoncessziót Brüsszelben

- Advertisement -

A Portfolio úgy tudja, hogy versenyjogi vizsgálatot kezdhet az Európai Bizottság a 35 évre szóló magyar autópálya-koncesszió ügyében. Ezt az értesülést több, az Európai Bizottsághoz közel álló forrás is megerősítette. A lap tudomása szerint egy panaszt nyújtottak be Brüsszelben, amely alapján értékelik a helyzetet.

Rogán Antal kabinetminiszter majdnem egy éve hirdette ki, hogy a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre. Akkor megkérdezték a tárcavezetőt, hogy nem tart-e a kormány bármilyen EU-s vizsgálattól az ügyben – Rogán Antal akkor határozott nemmel válaszolt, mivel uniós források nem érintettek az új, szerződéses rendszerben.

A lap értesülését, miszerint panasz érkezett az Európai Bizottsághoz a sztrádakezelés koncesszióba adásával kapcsolatban több forrása is megerősítette. Jelenleg az előzetes értékelés zajlik, a magyar kormányt pedig már tájékoztatást kérve meg is keresték az ügyben. Az Európai Unió végrehajtó szervének sajtóosztálya nem kívánt nyilatkozni az ügyről.

A Portfolio tudomása szerint viszont versenyjogi panasz érkezett a koncessziós eljárással kapcsolatban, mivel egyes piaci résztvevők szerint az alvállalkozói szerepet is „csak egy szűk kör” töltheti be. Egy kormányzati forrás megerősítette, hogy kaptak jelzést Brüsszelből, hogy előzetes értékelést indítottak a sztrádakoncessziók kapcsán, de a Nemzeti Koncessziós Irodának írt megkeresésre nem érkezett válasz.

Az öt évet meghaladó időtartamú koncessziók esetében a maximális időtartam nem lehet hosszabb, mint ami észszerűen elvárható – áll a koncessziókról szóló 2014/23/EU irányelvben – és annál tovább sem tarthat, hogy a befektetett összeg megtérüljön. Az unió tág jogi kerettel szabályozza az ilyen hosszútávú szerződéseket, mivel az EU-s irányelv elismeri és megerősíti a tagállamok és az állami hatóságok jogát arra, hogy döntsenek az építési beruházások teljesítésére és a szolgáltatások nyújtására általuk legmegfelelőbbnek ítélt irányítási formáról.

Hasonló cikkünk:  Az Európai Parlament beperli az Európai Bizottságot, újra blokkolhatják Magyarország összes EU-pénzét

Viszont már a preambulumban kimondja a hatályos szabályozás, hogy a koncessziós szerződések odaítélésére vonatkozó egyértelmű uniós szintű szabályok hiánya jogbizonytalanságot eredményez. A koncessziós szerződések laza szabályozása azt a problémát hozza magával, hogy a verseny hiánya miatt csorbul a gazdasági szereplők, különösen a kis- és középvállalkozások jogai a belső piacon, és e vállalkozások fontos üzleti lehetőségekből maradnak ki – szól az érvelés. Az Európai Bizottság viszont megkapta a jogot, hogy vizsgálatot indíthasson a koncessziós szerződések esetében, ha panaszt jelentenek be nekik.

Brüsszel tehát magát az eljárást, a versenyjogi aspektusokat elemezheti önmagában. Azt is, hogy mennyire indokolt a 35 évre szóló koncesszió. Az építési beruházási koncessziók esetében gyakori, hogy a szerződéses időtartam öt évnél hosszabb, mivel a beruházás magas költségekkel jár, és hosszabb időre van szükség a megtérüléséhez.

Nincs szükség előzetes jóváhagyásra vagy engedélyre általában a tagállamoknak a koncessziós szerződésekkel kapcsolatos eljárások lefolytatásához. Elsőre azt nem vizsgálhatta az Európai Bizottság, mert a mostani programozási időszakban alig lehetett volna autópálya-építésekre uniós támogatást felhasználni, mivel az alacsonyabb kibocsátású intermodális közlekedési fejlesztések kerültek az EU fókuszába.

Az nem világos, hogy a magyar szabályozás esetében mit vizsgálhat a versenyjog tekintetében az Európai Bizottság, ha az előzetes értékelés során megállapítják, hogy szükséges egy rendes eljárás lefolytatása. Tehát egyelőre csak azt vizsgálják, hogy indokolt, vagy sem az uniós szintű fellépés.

Két másik szereplő is pályázott még: az osztrák Strabag AG vezette konzorcium, amely egy ausztriai versenyjogi eljárás miatt kiesett a pályázatból, valamint a Dömper Kft.

via Portfolio

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...