Az Év Boltja is megérzi a turizmus hiányát

0
Spiritstore Facebook

Egy bolttulajdonos fő mozgatórugója legtöbb esetben a színtiszta profit, és csak ezt követi a vásárlói elégedettség. De mi történik akkor, ha megfordítjuk a prioritást? Létezik maximálisan vevőorientált vállalkozás a gazdasági racionalitás háttérbe szorításával? Őrültségnek tűnhet, egy kecskeméti trafik tulajdonosa mégis negyedik éve vezeti sikerrel így az egyik üzletét.

A kecskeméti Spiritstore kezdetben ugyanolyan koncepció szerint működött, mint a legtöbb magyarországi Nemzeti Dohánybolt: viszonylag szűk italszortimenttel, nappali nyitva tartással egy 60 négyzetméternyi területen. A tulajdonos, Szöllősi Balázs fejében akkor fogant meg az ötlet, hogy szeretne valami szebbet, valami jobbat, amikor a szomszédos üzlethelyiség eladósorba került, ezt követően kezdte járni az országot inspiráció után kutatva. Szegeden talált rá a prototípus dohányboltra, amely a szokottnál sokkal nagyobb választékkal dolgozik, de küllemében az italdiszkontok hangulatát idézi fel.

– Leültem beszélgetni a bolt vezetőjével, hogy én hasonló üzletet szeretnék csinálni, mint az övé, csak sokkal szebbet, mire ő mondta, hogy nem lehetetlen, de ez a szortiment és a cash-flow rovására fog menni. Kitaláltam, hogy olyan boltot szeretnék, ahol van legalább 100 fajta whisky. Mindenki azt mondta, hogy hülye vagyok, mert erre nincs fogyasztói igény Kecskeméten. Tudtam, hogy igazuk van, de abban nem voltam biztos, hogyha megvalósítjuk az ötletet, az nem fog tetszeni az embereknek – mesélt a kezdetben örültségnek tűnő ötletéről a tulajdonos, Szöllősi Balázs a Hello Vidéknek.

Bár a konkrét bevételt nem számszerűsíthetjük a Spirit Store esetében, a HelloVidék megtudta, hogy az átlagos napi vásárlói létszám meghaladja az ezret is, ami azt jelenti, mintha háromhavonta egy Kecskemét lakosságának megfelelő számú ember fordulna meg a boltban. Az éjszakai nyitva tartás nagy húzóerő, árulta el a tulajdonos, mert sokan olyan dolgokért keresik meg őket az éjszaka közepén, amit napközben máshol is megvehetnének, de különösen igaz ez az olyan időpontokra is, mint például vasárnap délelőtt.

Habár az üzletet prémium trafikként aposztrofálható, az ott forgalmazott italok arányában 80% a mainstream és csak 20%-ban minőségi kategória. Legjobban a sörök fogynak, égetett szeszes italokból pedig csökkenő sorrendben a vodka, rum, whisky, pálinka és cognaic. Szöllősi Balázs hangsúlyozta, hogy sok vevőjük van, aki céltudatosan a magasabb árkategóriájú italokért keresi fel őket, de többször előfordult már, hogy valaki a „szokásosért” ment az üzletbe, és végül meglátott egy limitált kiadású alkoholt, ezért inkább azt vette meg.

– Fontos bemutatni a prémiumot, mert ezáltal kicsit ki tudjuk tágítani a vásárlóink horizontját. Ha ezek nem lennének, akkor a mainstream italokért is kevesebben jönnének. Olyan, mint egy autószalon, ahol ki van állítva egy több tízmilliós autó, azt is körbejárjuk, megcsodáljuk, beleülünk megsimogatjuk, de egy lényegesen olcsóbb darabot vásárolunk majd meg. Mindeközben ott van bennünk az érzés, hogyha majd a választott autót kinőttük, eladjuk, lehet, hogy veszünk egy drágábbat is. Ezért kell mindig ott lennie a prémiumnak az üzletben – számolt be a HelloVidéknek a tulajdonos egy piaci jelenségről.

Habár Kecskemét Bács-Kiskun megye északi részén található, viszonylag közel Pest megyéhez, a város már koránt sem részesül abból a turizmusból, amiből a fővárosi vendéglátóhelyek és üzletek nagy nyereségre számíthatnak. A megyeszékhelyen nem jellemzőek a külföldi legénybúcsúk, így a Spiritstore sem számíthat anyagilag jobb helyzetben lévő turistákra, akik rárepülnének a bolt széles szortimentjére.

– Kecskeméten akkor érdemes turistákra lőjek, ha majd lesznek. Igazából ezen az alapon vadászhatnék rénszarvasra is, mert az sincs – jegyezte meg viccesen a tulajdonos a turizmus hiánya kapcsán.

Vannak ügyek, amelyek csak akkor lesznek köztudottak, ha mi megírjuk ezeket.
Kérjük, támogassa munkánkat! A szabad sajtót.


1000 Ft5000 Ft10000 Ft


500 Ft1000 Ft3000 Ft