10 éves már az intermodális álom. Ami arról szól, hogy jó lenne egy helyre összegyúrni a buszos és vonatos közlekedést, ide autóknak parkolókat építeni, valamint megoldani a kerékpáros, gyalogos megközelítést.
2009-ben döntött arról a közgyűlés, hogy nyújtson be pályázatot egy ilyen fejlesztésre. Egyszerre három pályázatot is adott be az önkormányzat, ebből az egyik a „Kecskemét város intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések” elnevezésű.
Erre első körben nyert a város 625 millió forintot megvalósíthatósági tanulmányra. A második körben tervezésre és engedélyezésre 1.452.880.000 forintot.
Miután 2012-ben nemzetgazdaságilag kiemelt projekt lett, két alkalommal is jelentősen megemelték a második körben, tehát a tervezésre és előkészítésre, elnyert támogatást. Először 250 millióval, majd csaknem 382 millióval.
Így tervezésre és engedélyezésre több, mint 2 milliárd forintot nyert Kecskemét.
Ha ehhez vesszük a megvalósíthatósági tanulmányt, akkor
több, mint 2,7 milliárd forintnál járunk,
amit az önkormányzat az intermodális csomópontra kapott.
2014-ben a Magyar Közlönyben már nem szerepelt a nagyberuházásokat felsoroló listában a kecskeméti pályaudvar kivitelezésének támogatása. 2016-ban, Orbán Viktor kecskeméti látogatásakor az ígéret cunamiból is kimaradt az intermodális pályaudvar. Már csupán a főpályaudvar rendbetételéről beszéltek a polgármesterrel közösen, összeg emlegetése nélkül.
2019. júliusában viszont a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzést írt ki a kecskeméti intermodális csomópont előkészítésére és tervezésére. Pénzösszegről nincs szó.
„A projekt szerint a Széchenyi téri buszállomás megszűnik, a Noszlopy Gáspár parkban található helyi és helyközi buszpályaudvart elbontják, azt új helyszínen, a vasútállomás épületéhez közelebb alakítanák ki. Emellett egy új kiegészítő utasforgalmi épületet is építenek. De olyan elem is szerepel, amit meglehetősen hasonló a 2010-ben megálmodotthoz, vagyis 150 méter hosszú vasút feletti kerékpáros és gyalogos közúti felüljáró a Hunyadiváros gyalogos- és kerékpáros-kapcsolatát biztosítja majd.” – írja az Átlátszó.
A kérdés az, hogy a korábbi, több, mint 1 milliárd forint, amit a régi tervek elkészülésére fordítottak, az kidobott pénz, vagy használnak bármit is azokból.
Korábban ( amikor nem lehetett tudni még a júliusi újabb közbeszerzésről ) megkerestük a városházát. Akkor azt a választ kaptuk, hogy
„amire a MÁV-nak műszakilag szüksége van, abból minden ( megépül – a szerk. ). Maga az épület nem lesz ugyan olyan grandiózus, de legalább megfizethető lesz a MÁV számára a fenntartása.”
Vagyis minden rendben, nincs itt semmi látnivaló. Esetleg megérhetjük, hogy egy kis pályaudvari rendbetételre ráfogják, hogy ez az intermodális csomópont. Ha a HÉV is lehet 5-ös metró.