fbpx
24.9 C
Kecskemét
2022. augusztus 11., csütörtök

FRISS HÍREK

Virtuális repülőtéren gyakoroltak a kecskeméti légiforgalmi irányítók

Ha nincs valódi repülőtér, akkor kell egy virtuális, hiszen a légiirányítók jártasságát akkor is fenn kell tartani, ha a munkahelyükön éppen fejlesztések folynak, s emiatt radikálisan megcsappan a légiforgalom.

Benkő András őrnagy vezetésével éppen ezért érkezett az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légiirányítóinak 13 fős csapata a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának Hungária körúti objektumába. Az itt működő, korszerű, még 2016 márciusában átadott 3D-s toronyszimulátor segítségével a szakemberek két csoportja (hiszen az otthoni szolgálat ellátását is biztosítani kellett) immáron harmadik alkalommal, egy-egy héten keresztül dolgozhatott valódi eljárásokkal, de virtuális repülőgépekkel.

A szimulátor bármilyen időjárási tényező, forgalmi helyzet, műszaki probléma és kényszerhelyzet modellezésére is alkalmas.  A képet öt vásznon, 180 fokos látószögben jelenítik meg: ez szabadon mozgatható és forgatható.

Mint Benkő őrnagy elmondta, a HungaroControl szakembereinek segítségével bonyolították le a képzést a légiforgalmi eljárásokat szimuláló rendszeren. Mivel május óta Kecskeméten csak forgószárnyas légijárműveket, azaz helikoptert tudnak fogadni, így a jártasság megfelelő fenntartásához szükség volt erre a kiképzésre.

A sikeres munkához hosszú út vezetett: elsőként azt kellett meghatározni, hogy miről szóljon a gyakorlat. Ezután állították össze a forgatókönyvet, melyben a valós életben előforduló szituációkat, feladatokat szerepeltettek, amely Kecskemét forgalmi helyzetét „tükrözi le” a számítógépek képernyőjére. Az elkészült scenariót a HungaroControl szakemberei táplálták be a számítógépes rendszerbe. Ezt azután több napos munkával, rengeteg futtatással ellenőrzik, hiszen mint arra az őrnagy rámutatott: néha teljesen másképp jelenik meg az ember fejében a gyakorlat, mint amit aztán a képernyőkön látni fog.

Hasonló cikkünk:  Felkészületlenül érte a nyugdíjasokat a káromkodás - Miért volt slam poetry a Kamra-Túra civil piknikjén?
Hasonló cikkünk:  Szívhez szóló üzenet: segítségért “kiáltanak” a fák a szárazság miatt Kecskeméten

A „finomhangolás” után jöhet az álpilóták felkészítése. A katonai és a közforgalmi repülés nagyon sok eljárásban, manőverben különbözik, ezért a szimulált gépeket vezető, az irányítókkal rádiókapcsolatban lévő álhajózókat erre fel kell külön készíteni. A szimuláció során a Kecskemétre kidolgozott, pályairányonként 4-4 gyakorlatot használják az irányítók. Erre a képzésre két újat is „hoztak magukkal” a szakemberek, melyeket az elmúlt hetek során csiszoltak szinte tökéletesre.

Az irányítók teljesítményét persze a 40-50 perces „szekciók” után a váltásparancsnok (supervisor) vezetésével alaposan kiértékelik, ez nagyon fontos eleme a munkafolyamatnak. Hiszen éppen ez a lényege a szimulátornak: az elkövetett esetleges hibákból úgy lehet tanulni, hogy közben senkit és semmit nem veszélyeztetünk – írja a JetFly.hu.

Hirdetés

Felkapottak

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...

Hirdetés

Legnépszerűbb

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...