
Több milliós lakosú városok – Milánó, New York, Bogota, Párizs – jelentősen növelik a városi kerékpáros közlekedést, a koronavírus-járvány miatt (és a légszennyezettségi szempontok miatt) ugyanis a tömegközlekedésnél jóval biztonságosabb kerékpárral járni. Budapest is csatlakozott – a szükségszerűnek tűnő – lépéshez, a Nagykörúton is ideiglenes kerékpársávot létesítenek a bringásoknak az Üllői és Váci út között.
A milánói városvezetés áprilisban jelentette be, hogy 35 kilométernyi utat „vesz el” a gépjárművektől a gyalogosok és a biciklisek javára. Az olasz nagyváros körüli régió Európa egyik legszennyezett levegőjű térsége, ebből kifolyólag a koronavírus-járvány súlyos következményekkel jár a régióban.
Ha újra indul a tömeges munkavégzés, hogyan tartjuk a fizikai távolságot? És egyáltalán a döntéshozók komolyan veszik az egészségünkre súlyos hatással lévő városi légszennyezést?
Szakértők arra figyelmeztetnek: félő, hogy a korlátozások feloldása után újból munkába igyekvő emberek a fizikai távolságtartás miatt a tömegközlekedéssel szemben az autókat választják, ahogy ezt a kínai példa is mutatta. Ott a veszélyhelyzet végeztével ugyanis még többen ültek autóba, mint korábban.
Ha Ön Kecskemét polgármestere lenne, egysávosítaná a kiskörutat a busz és a kerékpározás javára a koronavírus-járvány után? – szavazzon!
Érvek ellene:
- kényelmetlen lenne, mert csak távolabb tudnék parkolni az autómmal;
- korlátozásként élném meg;
- önmagában ez nem elégséges a belváros tehermentesítéséhez;
- nem az autózás miatt rossz a levegőminőség, nagyobb gond az ipari szennyezés és a lakossági helytelen fűtés (szemét égetése stb.)
- a politikusok nem merik meglépni, mert szavazatokat vesztenének;
- nem érint, mert el tudom kerülni a reggeli/délutáni belvárosi dugókat;
Érvek mellette:
- élhetőbbé és tisztábbá válik Kecskemét belvárosa;
- komoly probléma a légszennyezés Kecskeméten, ezért cselekedni kell;
- több zöld teret szeretnék, ahol biztonságosan sétálhatok és kerékpározhatok;
- jót tenne a helyi vendéglátásnak is, mert több nyitott teraszos kávézó és étterem lenne;
- ellenzéki politikus könnyen beszél;
- a koronavírus-járvány és a környezetszennyezés súlyossága megköveteli az új gondolkodást a városom jövőjéről, ezért tudnék alkalmazkodni az egysávosításhoz.
- Nem 47%, 350 szavazat350 szavazat 47%350 szavazat - 47% az összes szavazat
- Igen 40%, 294 szavazat294 szavazat 40%294 szavazat - 40% az összes szavazat
- Megfontolandó, ha lenne róla sokkal több tájékoztatás. 13%, 95 szavazat95 szavazat 13%95 szavazat - 13% az összes szavazat
A szavazás lejárta 2020. május 8.
A kecskeméti belváros tehermentesítése évtizedes probléma
Kecskemét környezetvédelmi programja világos útmutatást ad a városi közlekedésben érvényesíteni szükséges irányokról. Kecskemét közlekedése:
- legyen környezetkímélő, mert komoly problémát jelent a város légszennyezettsége;
- a személy- és áruszállításkor érvényesüljön az energia- és költséghatékonyság elve;
- az egyéni, nem motorizált közlekedési formák, vagyis elsősorban a kerékpáros közlekedés részarányának növelése;
- a személygépkocsi közlekedés környezeti hatásainak mérséklése, vagyis a kerékpár mellett a közösségi közlekedés növelése, illetve környezetkímélő meghajtású gépjárművek növekedése;
- por- és zajterhelés csökkentése;
Mindezen célokhoz többek között az alábbi intézkedéseket határozták el:
- belváros tehermentesítése az autósforgalomtól;
- külső és városkörnyéki területeken gépkocsi parkolók (P+B), hogy átszállhassunk buszra, illetve haladhassunk tovább kerékpárral;
- gyalogos- és kerékpárút hálózatok építése és karbantartása.