Nem elismerést, hanem plusz feladatot kapnak Káslertől a kistelepülési, a hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusok – írta meg a Hvg.
A kormány úgy döntött, hogy 400 hátrányos helyzetű településen 10 500 pedagógus és a pedagógiai munkát segítő szakember kap egyszeri, bruttó 500 ezer forintos támogatást – jelentette be nemrég Kásler Miklós, az Emberi Erőforrások minisztere a Facebook-oldalán közzétett videóinterjúban.
„A nyár azzal telt el, hogy az esetleges hátrányokat és lemaradásokat a pedagógusok megpróbálták pótolni, és ez így lesz a következő időszakban is. Elismerve és nagyrabecsülve ezt a munkát, a kormány úgy döntött, hogy 400 hátrányos helyzetű településen 10500 pedagógus és a pedagógusi munkát segítő embereknek bruttó 500 ezer forintos támogatást fog kiutalni.” – mondta szó szerint Kásler Miklós.
Az interjúból nem derült ki, hogy a pénzt mikor utalják, illetve mely települések érintettek.
Csakhogy, mint a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) észrevette,
nem támogatásról van szó, a pénzt valójában egy pályázat keretében lehet elnyerni.
Az államtitkárság megerősítette a PDSZ-nek, hogy itt az EFOP-3.1.11-19 kódszámú pályázatról van szó, amelyet nagyrészt az EU finanszíroz. A pályázaton az 1231 legelmaradottabb településen működő iskola vehet részt.
A projekt
Mint írják, a Klebelsberg Központ számára kiírt 6,43 milliárd forintos keretösszegű pályázat keretében a kedvezményezett pedagógus kétoldalú megállapodást köt majd a Klebelsberg Központtal, hogy tanóráin megvalósít egy másfél oldal hosszan felsorolt követelményrendszert (lásd a 3.1.1. pontot a pdf dokumentum 7–8. oldalán).
A projektben résztvevőknek nagyjából ugyanazokat a feladatokat kell elvégezniük, mint amit projekt nélkül amúgy is megtennének, csak jobban és részletesen kell dokumentálniuk. Például kiemelt figyelmet kell fordítaniuk
- a digitális oktatásba való bekapcsolódáshoz szükséges kompetenciák megerősítésére,
- a közösség újraépítésére,
- felelősség és énkép megerősítésére,
- egyéni motivációk kialakítására,a „tanulás öröm” megerősítésére.
A digitális oktatás során a pedagógus feladatai:
- felméréselvégzése -osztályközösségenként és tantárgyanként,
- felmérés kiértékelése – meg kell határozni az ismétlés tematikáját és időkeretét,
- a tananyag áttekintése, ismétlése,
- ismétlés visszamérése.
A plusz oktatási feladatok mellett a papírokat is plusz munkával kell kitölteni
Az EFOP-3.1.11-19 pályázat dokumentációjából kiderül, hogy a projektbe bevont személyekre vonatkozóan az egységköltség 585 000Ft/fő összegben került megállapításra, az egységköltség 1 havi mértéke 117 000Ft/bevont személy. A támogatás maximális mértéke az összes elszámolható költség 100%-a.
Az egyszerűsített elszámolási módok esetében, a költségek felmerülését a kedvezményezettnek nem kell alátámasztania háttérdokumentumokkal.
A hazai számviteli szabályoknak megfelelően a bizonylatokat természetesen meg kell őriznie a kedvezményezettnek, viszont a támogatást nyújtó és ellenőrző szervezetek helyszíni ellenőrzés során sem vizsgálják ezeket.
A projekt keretében elvégzett tevékenységekkel kapcsolatban a pedagógus által megtartott tanórákon alkalmazott módszertan KRÉTA rendszerben történő dokumentálása meg kell, hogy történjen, illetve a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak esetében az elvégzett tevékenységekre vonatkozó egyedi nyilvántartást szükséges vezetni.
Hatalmas a digitális szakadék
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője idén áprilisban azt közölte, hogy
30-35 ezer gyerek kimaradt a digitális oktatásból.
Ők elsősorban kistelepülésen élő, hátrányos helyzetű – szegény vagy kifejezetten nyomorban élő – gyermekek.