A koronavírus-járvány első hullámát követően sok tízezren vesztették el munkájukat, és az ország a szociális válság szélére sodródott. A magyar gazdaság sérülékenysége is közrejátszott abban, hogy sokan elvesztették a munkahelyüket tavasszal. A magyar kormány egyáltalán nem készült fel a vírus második hullámára, amin már most látszik, hogy az előzőnél is nagyobb és mélyrehatóbb következményei lehetnek –
mondta Schmuck Erzsébet Kecskeméten, az LMP-Magyarország Zöld Pártjának társelnöke.
Az egészségügy és a munkahelyek vonatkozásában a zöldpárti politikus szerint
nem elegendő az, hogy több lélegeztetőgép áll rendelkezésre, amikor nincs elegendő számú egészségügyi szakember. Arra is készülni kellett volna, ha bedőlnek a munkahelyek, akkor ne három hónapig tartson a munkanélküli segély. Az LMP a jelenleg három hónapig tartó álláskeresési járadékot kilenc hónapra emelné. Az emberek és a családok számára ugyanis most kiemelten fontos a szociális biztonság.
A társelnök azt is közölte, a törvénymódosító javaslat mellett aláírásgyűjtésbe kezd azért az LMP, hogy a kormány csökkentse 5 százalékra az alapvető élelmiszerek áfáját a jelenlegi 27 százalékról. Különösen a zöldségek és a gyümölcsök ára ugrott a csillagos egekbe, ezért a vásárlásukat sok család már nem is engedheti meg magának – fogalmazott a politikus.
Dr. Tóth Szilárd, az LMP önkormányzati képviselője is arra hívta fel a figyelmet, hogy másfélszeresére nőtt a zöldség és gyümölcs ára, ami lassan már luxuskiadásnak számít. Elfogadhatatlan szerinte, hogy a magyar fogyasztók nem juthatnak hozzá ezen termékekhez.
A kecskeméti zöld politikus szerint bővíteni kell a kedvezményes Áfa kulccsal beszerezhető alapvető élelmiszerek körét. Az elmaradó terméshozam, az Európában rekordnak számító 3,9%-os infláció, illetve a szintén Európában rekordmagas 27%-os ÁFA mind hozzájárulnak a hatalmas fogyasztói áremelkedésnek.
Átlagosan 20%-os árcsökkenést kell elérni az alapvető élelmiszereknél
– hangsúlyozta Tóth Szilárd.
A kecskeméti ellenzéki képviselő hozzátette, hogy ösztönözni kell a bevásárló közösségek létrehozását, működését, ahol a termelő közvetlen a fogyasztónál tudja eladni a termékét. Ennek pozitív hozadéka, hogy kialakul egy bizalmi kapcsolat, és a vevő tudja mit és kitől vesz, illetve olcsóbb az áru, hisz kikapcsolható a közvetítő kereskedelem.