fbpx
10.4 C
Kecskemét
2024. április 25., csütörtök

FRISS HÍREK

Kecskemét levegőminősége: A Szövetség frakciója mielőbb tehermentesítené a belvárost

- Advertisement -
Múlt héten hosszabban írtunk Kecskemét levegőminőségi tervéről és arról a fokozódó problémáról, hogy a légszennyezésnek milyen egészségügyi kockázatai vannak. Az egyre rosszabb levegőt Kecskeméten részben az egészségügyi határértéket mind gyakrabban meghaladó szálló por okozza.
A levegő részecskeszennyezése mintegy 10 hónappal csökkenti a várható élettartamot. A légszennyezés tehát súlyos egészségügyi kockázatottal jár, ami összefügg az emberi cselekvésből származó szennyezéssel: a szilárd tüzelőanyaggal történő fűtéssel, az ipari tevékenységgel, a közúti közlekedéssel és a mezőgazdasággal is.
A légszennyezés gazdasági és politika kérdés egyszerre, hiszen a rossz levegőmutatók alapján már nemcsak a környezetvédők szorgalmazzák a mielőbbi cselekvést annak társadalmi üggyé válása miatt. Ezért megkérdeztük a kecskeméti közgyűlés frakcióit, hogy mit tennének a tisztább levegőért. Választ Lejer Zoltántól, a környezetvédelmi szakbizottság elnökétől és a Szövetség a Hírös Városért frakcióvezetőjétől, Szőkéné Kopping Ritától kaptunk. Megkérdeztük a Fidesz-KDNP frakcióvezetőjét, Dr. Fekete Gábort is, de választ nem kaptunk a kormánypárttól, így nem tudjuk, hogy miként csökkentenék a belvárosba áramló autóforgalmat és általában a légszennyezést Kecskeméten.

Lejer Zoltán: Az autóforgalom csökkentését a kidolgozott alternatívák határozzák meg

A Környezetvédelmi, Városrendezési és Agrár Bizottság elnöke elmondta:
„Az elmúlt évek megmutatták, hogy hány alkalommal került a legrosszabb levegőjű városok közé Kecskemét. Annak ellenére, hogy a városunkban nincs nagy kibocsátó forráspont a földrajzi adottságok, és a településszerkezetnek köszönhetően, sajnos mégis az egyik legkockázatosabb településen élünk. A szálló por koncentráció csökkentése kötelező az itt élő polgárok védelme érdekében.”
Arra a kérdésünkre, hogy a városi  tervdokumentum szerint igen kevés adat áll rendelkezésre, például az agrárium, közlekedés, lakossági fűtésről, és erre mit lép a bizottság, Lejer elmondta, hogy:
„Az adatszolgáltatást kötelezővé kell tenni, mind az ipar mind a mezőgazdaság számára, valamint emelni kell a mérőállomások helyét. Normális csökkentő stratégiát csak adatokra lehet alapozni. A kormányhivatal által elkészített LM anyag véleményezésénél is szóvá tettük az adathiányt valamint a az adatok frissességet. A bizottsági munka a veszélyhelyzet alatt nem működik, de az újraindulásnál biztosan témává tesszük.”

Lejer Zoltán

A belváros tehermentesítéséről is megkérdeztük a képviselőt, amire ezt felelte:
„Kecskemét forrópontja a kiskörút. Ide túl sok autó érkezik, de a város nem rendelkezik friss adatokkal. Az autós kontra gyalogos-kerékpáros ellentétet fel kell oldani, vagy megfulladunk a benzingőzben.” – hívta fel a figyelmet a képviselő, aki szerint ezért az autóforgalom csökkentése a belvárosban elkerülhetetlen, mert ez nem kényelmi kérdés, hanem egészségügyi. Majd így folytatja Lejer:
„A levegőszennyeződés adatai mellett, szükség lenne egészségügyi adatokra is. Az autóforgalom csökkentését a kidolgozott alternatívák határozzák meg, ilyen például a nagykörúton kívüli parkolók bővítése, az alternatív közlekedés módok támogatása, valamint a tömegközlekedés népszerűsítése. Amikor Nyugat-Európába látogatunk és nem tudunk behajtani vagy nem akarunk a dugódíj miatt behajtani a belvárosba, azt elfogadjuk és használjuk az ott elérhető alternatívákat. Ehhez itthon is hozzá kell szoknunk a saját és gyermekeink egészsége miatt.”
Hogy mit tenne a szennyező anyagok csökkentése érdekében, a képviselő kifejtette:
„A csökkentéshez több oldalról kell nekifogni, téli időszakban a szilárd tüzelésből fakadó szennyeződés, szociális, és tájékoztatási probléma. Az ipar általi kibocsátás jogi szabályozási, és ellenőrzési feladat. A mezőgazdaság általi kibocsátás agrár szervezési és szemléletformáló feladat. Itt az agrárkamara felelősségét is vizsgálni kell. Ebből is látszik milyen összetett a kérdés, amihez teljes együttműködés szükséges, illetve költségvetési forrás. És minél több éves a lemaradásunk úgy kell majd nagyobb és több forrást biztosítanunk a jövőben, ha most nem lépünk.”

Szőkéné Kopping Rita: A Kiskörúton belülre nem szabad beengedni gépjárművet

Arra a kérdésünkre, hogy mekkora problémát okoz a rossz levegő Kecskeméten, az ellenzéki frakcióvezető elmondta, hogy:
„A légszennyezettség folyamatos probléma városunkban és környékén. Forrása számos megbetegedésnek és a jelenleg is zajló klímaváltozásnak. Ezért fontos, hogy a város tegyen is valamit a légszennyezettség tekintetében, és ne csak programot és cselekvési tervet készítsen. És hiába van a program és a cselekvési terv, ha a költségvetés nem biztosít keretet annak megvalósítására.”
Szőkéné kiemelte, hogy a légszennyezettségnek számos oka van, úgy mint a megnövekedett gépjárműpark (2018-ban közel 62 ezer), a térség kedvezőtlen vízháztartása, a szeméttel történő vegyestüzelés és az is, hogy az önkormányzati tulajdonú összes zöldterület kiterjedése az elmúlt 15 évben több mint 30 %-kal csökkent.

Szőkéné Kopping Rita / Fotó: kecsUP

A frakcióvezető a mainál jóval nagyobb hangsúlyt fektetne a szemléletformálásra nemcsak a gyermekek, hanem a felnőttek körében is.
Szőkéné jó példákra is felhívta a figyelmet, mint például a távfűtést biztosító Termostarra, amely igyekszik minél több intézetet bevonni a hálózatba, egyedi mérőkkel pedig a lakások hőfelhasználását szabályozhatóvá tenni. A civilek közül pedig a 1o millió fa – Kecskemét Egyesület aktivitását nevezte példaértékűnek.
„Nagyon fontos lenne a zöldfelületeink öntözése. Sajnos a város csak egy régi, alkalmanként nehezen üzemeltethető öntöző autóval rendelkezik. Gyakran a környék lakói is szívesen öntöznék a frissen telepített növényeket, de a meglévő csapokat csak kérésre nyitja ki a Városüzemeltetési Kft. A csapadékvíz helyi visszatartására (családi házak) az önkormányzatnak támogatást kell biztosítania, de például esőkertek kialakításával egyénileg is tehetünk, kis befektetéssel, a klímaváltozás lassítása érdekében.” – mondja Szőkéné.
„A vegyestüzelés főleg a város peremrészeire jellemző, ahol gyakran a szemét elszállítása sem megoldott. A kérdéses pontokon a kibocsájtónál mérőórát kell elhelyezni és a figyelmeztetés után esetleg szankciót kell alkalmazni.” – vált erősebb hangra a Szövetség vezetője, aki szerint a gépjárművek kapcsán a mainál alaposabb vizsgálatot szeretne. A képviselő ezt is mondja: „Közúti ellenőrzés során is legyen lehetőség a CO2 kibocsátás mérésére és szankciók alkalmazására.”
Arra a kérdésre, hogy mit tenne annak érdekében, hogy csökkenjen a belváros autósforgalma, Szőkéné így felelt:
„A belváros a legkitettebb a légszennyezésnek. A Kiskörúton belülre nem szabad beengedni gépjárművet. A Körúton kívül számos parkoló kell és a forgalmi engedéllyel ingyenessé kell tenni a közösségi közlekedést az azt felmutatóknak. A távolsági buszokat nem szabad beengedni a Körúton belülre. Az ingyenes parkolást pedig azonnal meg kell szüntetni a városban.”
Azt is hozzáteszi, hogy „Ezek nem feltétlenül szimpatikus intézkedések sokaknak, de fontos feltételek városunk élhetőbb levegőjének megteremtéséhez, és ez jövőnk záloga is egyben.”
- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...