- Rövid idő alatt nagyon megemelkedett a gáz ára (is), ami komoly kihívást jelent a távfűtési szektorban is.
- Több hazai távhőszolgáltató is azzal szembesült az elmúlt hetekben, hogy többet kellene fizetni a gázért, mint amennyiért leszerződött rá tavasszal. Vagy módosítanak a szerződésen, és többet fizetnek a gázért, vagy felmondják a szerződésüket (számolt be több portál a távhőcégek és a gázkereskedők árharcáról).
- Hiába fordulnak az érintett cégek bírósághoz, mert mire ítélet születne, már vége lesz a fűtési szezonnak.
- Néhány polgármester már megszólalt, mert az elszálló gáz- és áramárak hatalmas többletköltséget okoznak az önkormányzati tulajdonban álló közszolgáltató cégeknek. Levélben ezért arra kérte a kormányt a székesfehérvári polgármester, Cser-Palkovics András, hogy legalább átmeneti időre ezek a közszolgáltató cégek, így például a távhő- és víziközmű cégek is bemehessenek az egyetemes szolgáltatói körbe, azaz hatóságilag meghatározott, áron tudjanak gázhoz és áramhoz jutni.
- Ez ügyben kerestük Kecskemét polgármesterét, Szemereyné Pataki Klaudiát (Fidesz), de a közérdekű kérdéseinkre nem reagált. Válaszolt viszont a TERMOSTAR Kft. ügyvezetője, Horváth Attila, amit szó szerint közlünk.
– Hogyan érinti a TERMOSTAR Kft.-t a mostani áremelkedés? Lehetnek-e ellátási gondok a szolgáltatás során? Milyen óvintézkedéseket tesznek, hogy elkerüljék ezt?
A TERMOSTAR Kft. a törvényi előírásoknak és a korábbi évek gyakorlatának megfelelően az idei esztendőben is a fűtési szezont megelőzően lefolytatta a gázbeszerzésre vonatkozó eljárást a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által meghatározott módszertan szerint. Ennek köszönhetően – az elmúlt évekhez hasonlóan – az idei fűtési szezonban is biztosított a távhőszolgáltatás folyamatossága Kecskeméten. Rendelkezésre áll a szükséges mennyiségű energiahordozó, amely akár egy átlagosnál hidegebb télen is kiszolgálja a távhős ingatlanok fűtését és melegvíz szolgáltatását. Az ellátás a gázbeszerzési szerződésben rögzített feltételeknek megfelelően, kiszámíthatóan és korrekten történik, ami biztosítja fogyasztóink zökkenőmentes kiszolgálását.
Fontos kiemelni: a távhőszolgáltatás támogatásának feltételeit és módszertanát az 51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet írja elő. A jelenleg is érvényben lévő támogatási rendszer jól vizsgázott az elmúlt 10 évben. A fogyasztóknak árstabilitást biztosított, ugyanakkor kiszámítható helyzetet teremtett a távhős szektorban. Többek között ennek köszönhető, hogy Kecskeméten a távhőszolgáltatás alapdíjáért ma ugyanannyit kell fizetni, mint 1996-ban, a hőenergiadíj pedig 2006-os szinten van, ami országos szinten az egyik legkedvezőbb.
Szintén fontos kiemelni: a távhőszolgáltatás közszolgáltatás. Ennél fogva törvényileg garantált a szolgáltatás folyamatos fenntartása – az aktuális energiapiaci folyamatoktól függetlenül.
Az ellátás stabilitásának fontos eleme, hogy Magyarország felkészülten várta az idei telet is: a gáztározókban több hónapra elegendő mennyiségű tartalék földgáz áll rendelkezésre, ami az idei szezonban is megnyugtató feltételeket biztosít a lakossági ellátás területén.
– Szembesültek-e azzal, hogy a korábban leszerződött ár helyett többet kell fizetniük a gázért? Ha igen, ez nagyságrendileg mekkora növekedést jelent? Szükségesnek látják-e, hogy kérjék a kecskeméti önkormányzat anyagi úton történő segítségét?
Társaságunkhoz nem érkezett megkeresés a gázbeszerzési szerződés esetleges módosításával kapcsolatban. Az együttműködés a szerződésnek és a korábbi gyakorlatnak megfelelően, korrekten, fennakadás nélkül történik. Ennek megfelelően nem látjuk indokoltnak az önkormányzathoz fordulni.
– Szükségesnek látják-e, hogy kérjék az önkormányzat közreműködését és rajta keresztül a Kormányzatot, hogy rögzített keretek és árak szerint kaphassák meg a működésükhöz szükséges áramot és gázt?
Tekintettel arra, hogy a gázbeszerzés a jogszabályoknak és a vonatkozó szerződésnek megfelelően, az ellátás pedig fennakadás nélkül történik, nem indokolt az önkormányzat közreműködését kérni. Ugyanakkor fontos megjegyezni: az energiapiaci változások újra kiemelt szerepet adtak az ellátásbiztonságnak. Felértékelődött a kiszámítható, stabil közszolgáltatás, ami a TERMOSTAR Kft.-t megerősítette abban, hogy átfogó fejlesztésünkkel, amely a helyi megújuló energia bevonását tűzte ki célul a távhőszolgáltatásba, jó úton járunk. Az átfogó fejlesztés tovább erősíti az ellátásbiztonságot. A TERMOSTAR csapata 40.000 kecskeméti fogyasztó és több, mint 70 intézmény hőellátásáról gondoskodik nap, mint nap. Fejlesztési startégiánk kidolgozása és megvalósítása során hosszú távon fenntartható megoldásokra törekszünk. Amelyek az aktuális fűtési szezon feladataira és az elkövetkező évek kihívásaira is választ adnak.