Új csalási módszer bukkant fel a neten, a bűnözők ezúttal igazi karácsonyi csalit vetnek be. Nem zárható ki persze, hogy ez a módszerrel az ünnepek után is támadnak. Ahogy alighanem hiába számíthatunk a csodát ígérő termékeket értékesítő honlapok eltűnésére sem. A különböző átverések és visszaélések mellett azonban az online térben más is fenyegetheti a vásárlókat, hívja fel a figyelmet az azénpénzem.hu.
Bár egyre többen rendelnek a netről, még sincsenek tisztában azzal, milyen jogok illetik meg őket az internetes rendelés során, és mit tehetnek, ha nem elégedettek a kifizetett termékkel.
„A termék átvétele után 14 napig még indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól, a webáruház pedig köteles visszafizetni a termék árát, a vevőnek csak a visszaküldés költségét kell kifizetnie. Ennek feltétele, hogy a vásárló időben, vagyis az átvételt követő 14 napon belül jelezze szándékát a webáruháznak.”
Az elállási jog azonban nem vonatkozik minden egyes terméktípusra. Kivételt képeznek például
- az élelmiszerek,
- az egyedileg legyártott termékek,
- a kibontott csomagolású higiéniai termékek,
- a fehérneműk,
- a CD/DVD-k, valamint
- a letöltött szoftverek is.
- Továbbá az aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, illetve a közösségi médián keresztül, magánszemélytől vásárolt termékek esetén sem illeti meg a vevőt az elállási jog.
A Magyar Országos Közjegyzői Kamara felmérést készíttetett, ez mutatta meg, hogy felmérését kitöltőknek csak kevesebb mint fele volt tisztában azzal, mit tehet a vásárló, ha a webshopot tulajdonló cég nem hajlandó megtéríteni a jogszerűen visszaküldött termék árát. Sokan a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez fordulnának, abban a hitben, hogy a fogyasztóvédelem elrendelheti a visszafizetést.
Fizetési meghagyásos eljárást nemcsak magyarországi, hanem bármelyik európai uniós székhelyű vállalkozással szemben lehet kezdeményezni, kivéve Dániát.
A legtöbben utánvétes fizetést választanak, pedig a bankkártyás fizetés ennél biztonságosabb. Mégpedig azért, mert ha gond van a termékkel, a vevő visszakérné annak árát, és a kereskedővel nem sikerül dűlőre jutni, „a visszatérítést kezdeményezheti a vásárló a bankjánál. Utánvételes fizetésnél azonban ezt elutasítják a bankok, ekkor ugyanis nem a kereskedőnek, hanem a csomagküldőnek fizetett az ügyfél, és azzal szemben nem érvényesíthető a kifogás.”