fbpx

FRISS HÍREK

Nyaralás és a mezőgazdasági munkák előtt jöhet a benzinhiány

- Advertisement -

Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet – írja a HVG.

Június 3-án jelentős baleset történt az OMV schwechati olajfinomítójában: karbantartás során, egy víznyomás-próba közepette megsérült az olajdisztillációs torony – és mellette a karbantartást végző két dolgozó is. Az eredeti tervek szerint a finomító a nagygenerált követően június 10-én már újra is indult volna, azonban a kár olyan jelentős, hogy nemhogy akkor, de a mai napig nem sikerült ismét üzembe állítani az egységet, és a vállalat egyelőre semmiféle hivatalos közlést nem adott ki arról, hogy ez mikor sikerülhet.

Ez sok szempontból óriási probléma, hiszen az OMV-nek nemcsak a hazai, vagyis osztrák üzemanyag-ellátása kapott most mély ütést, de a helyzet Szlovákiában is ellátási zavarokat okozhat majd, Csehország és Lengyelország is gondban lesz, és hát Magyarországon is van mintegy 200 töltőállomásuk, melyek a hazai piacon a benzin 17-19, a dízel 13-15 százalékát adják.

Minden finomítóban minden évben vannak rövidebb időre különböző karbantartási leállások, de négy-öt évente el kell végezni egy nagyobb karbantartást, ami ezért hosszabb ideig is tart, mondta lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Pletser szerint ezek a nagygenerálok valóban az egész finomító tevékenységét átfogják, és általában két hónapig tartanak. A koronavírus-járvány miatt azonban ezek a munkák 2020-21-ben jellemzően világszerte elmaradtak, ezért ebben most mindenütt komolyak a torlódások.

Ilyen nagy leállásoknál 1500-2000 ember dolgozik, mint a güzü, újraindítják az egységet. Olyan ez, mint egy egyedileg gyártott autónál: mindenki izgul, hogy jól sikerül-e az első beindítás

– érzékeltette a karbantartás tétjét a szakember. Schwechatban ez az újraindítás nem sikerült jól, az olajdisztillációs torony képében Pletser megfogalmazása szerint „az egész finomító lelke ment tönkre”. A múlt pénteki OMV-közleményből pedig az olvasható ki, hogy a vállalat elég bizonytalan abban, mikor indulhat újra az üzem.

Hasonló cikkünk:  Az Orbán-kormány nem szereti Brüsszelt, mégis EU-s pénzből finanszírozott projekttel dicsekszik

Már itt van a kanyarban az év kimagaslóan magas üzemanyag-fogyasztású időszaka, a július-augusztus. Ez a két hónap mindenütt ilyen,

itthon a fogyasztás 30, akár 40 százalékkal is magasabb, mint a legcsendesebb, év eleji időszakban.

Ilyenkor indul mindenki nyaralni, akár autóval, akár repülőn – a kerozinfogyasztás is kiugró – és ekkor van a mezőgazdasági munkák nagy szezonja is.

Önmagában Pletser szerint a Mol Dunai Finomítója kevés ahhoz, hogy a nyári időszakban a teljes régiót ellássa, ilyenkor nekik is be kell hozniuk termékeket. Az import most Magyarországra, mint írtuk, senkinek sem éri meg, de a magyar olajvállalat ebben az időszakban a saját másik két finomítójától, elsősorban a pozsonyitól hozza be az árut. Csakhogy, mutat rá Pletser, Pozsonyban is épp most van a nagy leállás, május közepe óta – ez július 15-ig tart. A szakember úgy tudja, itt azért bizonyos egységek még működőképesek maradnak, azt a bizonyos disztillációs tornyot a pozsonyi finomítóban nem állítják le. Lesz azonban leállás a Dunai Finomítóban is, de az majd a harmadik negyedév végén.

Hogy konkrétan az OMV mekkora keresleti felfutással számol a saját kútjain – vagyis mennyivel több üzemanyagot kell most kipótolni – az nem ismert. Pletser ugyanakkor úgy véli, a vállalat 2019-es júliusi fogyasztásából kiindulva a magyar kormány által folyósított segéllyel most 12-14 napra elég benzint és dízelt kapott az osztrák cég, vagyis elméletileg a mintegy 200 hazai kútjuk ellátása ennyi időre megoldott. Pont addig tarthat tehát a kölcsönbenzin, amíg az igazi nyári felfutás el nem kezdődik. Addig kellene valahogy újra elindítani Schwechatot.

A 95-ös benzinnel és a sima dízellel Európa többi részéhez képest, mondhatni, vígan elvannak a liternekénti 480 forintos, fikszált áron tankoló magyarok. A Holtankoljak.hu adatai szerint mindenképp, ugyanis aktuális gyűjtésükből kiolvasható, hogy a 95-ös benzin legmagasabb ára most 796,9 forint, a sima gázolajé pedig 829,9 (az átlagár 772,4, illetve 800,1 forint). Szerdától pedig újabb emelkedés várható, a benzin 798,9 forint/liter lesz, a dízel pedig 810,9 forint/liter. Ott, ahol nem nyúlnak bele a piaci folyamatokba.

via hvg.hu

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...