Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet – írja a HVG.
Június 3-án jelentős baleset történt az OMV schwechati olajfinomítójában: karbantartás során, egy víznyomás-próba közepette megsérült az olajdisztillációs torony – és mellette a karbantartást végző két dolgozó is. Az eredeti tervek szerint a finomító a nagygenerált követően június 10-én már újra is indult volna, azonban a kár olyan jelentős, hogy nemhogy akkor, de a mai napig nem sikerült ismét üzembe állítani az egységet, és a vállalat egyelőre semmiféle hivatalos közlést nem adott ki arról, hogy ez mikor sikerülhet.
Ez sok szempontból óriási probléma, hiszen az OMV-nek nemcsak a hazai, vagyis osztrák üzemanyag-ellátása kapott most mély ütést, de a helyzet Szlovákiában is ellátási zavarokat okozhat majd, Csehország és Lengyelország is gondban lesz, és hát Magyarországon is van mintegy 200 töltőállomásuk, melyek a hazai piacon a benzin 17-19, a dízel 13-15 százalékát adják.
Minden finomítóban minden évben vannak rövidebb időre különböző karbantartási leállások, de négy-öt évente el kell végezni egy nagyobb karbantartást, ami ezért hosszabb ideig is tart, mondta lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Pletser szerint ezek a nagygenerálok valóban az egész finomító tevékenységét átfogják, és általában két hónapig tartanak. A koronavírus-járvány miatt azonban ezek a munkák 2020-21-ben jellemzően világszerte elmaradtak, ezért ebben most mindenütt komolyak a torlódások.
Ilyen nagy leállásoknál 1500-2000 ember dolgozik, mint a güzü, újraindítják az egységet. Olyan ez, mint egy egyedileg gyártott autónál: mindenki izgul, hogy jól sikerül-e az első beindítás
– érzékeltette a karbantartás tétjét a szakember. Schwechatban ez az újraindítás nem sikerült jól, az olajdisztillációs torony képében Pletser megfogalmazása szerint „az egész finomító lelke ment tönkre”. A múlt pénteki OMV-közleményből pedig az olvasható ki, hogy a vállalat elég bizonytalan abban, mikor indulhat újra az üzem.
Már itt van a kanyarban az év kimagaslóan magas üzemanyag-fogyasztású időszaka, a július-augusztus. Ez a két hónap mindenütt ilyen,
itthon a fogyasztás 30, akár 40 százalékkal is magasabb, mint a legcsendesebb, év eleji időszakban.
Ilyenkor indul mindenki nyaralni, akár autóval, akár repülőn – a kerozinfogyasztás is kiugró – és ekkor van a mezőgazdasági munkák nagy szezonja is.
Önmagában Pletser szerint a Mol Dunai Finomítója kevés ahhoz, hogy a nyári időszakban a teljes régiót ellássa, ilyenkor nekik is be kell hozniuk termékeket. Az import most Magyarországra, mint írtuk, senkinek sem éri meg, de a magyar olajvállalat ebben az időszakban a saját másik két finomítójától, elsősorban a pozsonyitól hozza be az árut. Csakhogy, mutat rá Pletser, Pozsonyban is épp most van a nagy leállás, május közepe óta – ez július 15-ig tart. A szakember úgy tudja, itt azért bizonyos egységek még működőképesek maradnak, azt a bizonyos disztillációs tornyot a pozsonyi finomítóban nem állítják le. Lesz azonban leállás a Dunai Finomítóban is, de az majd a harmadik negyedév végén.
Hogy konkrétan az OMV mekkora keresleti felfutással számol a saját kútjain – vagyis mennyivel több üzemanyagot kell most kipótolni – az nem ismert. Pletser ugyanakkor úgy véli, a vállalat 2019-es júliusi fogyasztásából kiindulva a magyar kormány által folyósított segéllyel most 12-14 napra elég benzint és dízelt kapott az osztrák cég, vagyis elméletileg a mintegy 200 hazai kútjuk ellátása ennyi időre megoldott. Pont addig tarthat tehát a kölcsönbenzin, amíg az igazi nyári felfutás el nem kezdődik. Addig kellene valahogy újra elindítani Schwechatot.
A 95-ös benzinnel és a sima dízellel Európa többi részéhez képest, mondhatni, vígan elvannak a liternekénti 480 forintos, fikszált áron tankoló magyarok. A Holtankoljak.hu adatai szerint mindenképp, ugyanis aktuális gyűjtésükből kiolvasható, hogy a 95-ös benzin legmagasabb ára most 796,9 forint, a sima gázolajé pedig 829,9 (az átlagár 772,4, illetve 800,1 forint). Szerdától pedig újabb emelkedés várható, a benzin 798,9 forint/liter lesz, a dízel pedig 810,9 forint/liter. Ott, ahol nem nyúlnak bele a piaci folyamatokba.
via hvg.hu