Szeptember 5-től határozatlan idejű sztrájkot hirdetett a Mozdonyvezetők Szakszervezete a reálkeresetek kompenzálásának elmaradása, vagyis amiatt, hogy míg a megélhetés az elmúlt években jelentősen drágult, fizetésük nem követte a változásokat.
„A Mozdonyvezetők Szakszervezete augusztus 24-i küldöttközgyűlésén olyan határozatot hozott, hogy szeptember 5-én 0 órától a személyszállításra és az árufuvarozásra vonatkozóan, határozatlan idejű sztrájkot hirdet a 2021. évi keresetveszteség kompenzálására”
– írja honlapján a szakszervezet.
2022 elején egyszer már bejelentették, hogy sztrájkba lépnek, ezt az ukrajnai háború miatt elhalasztották. A mozdonyvezetők arra is emlékeztetnek, hogy a március 10-re meghirdetett sztrájkjukat a bíróság jogszerűnek találta.
Mivel a vasúti személyszállítás közszolgáltatásnak minősül, még az elégséges szolgáltatás szintjéről meg kell állapodnia a szakszervezetnek a kormány képviselőivel – ami, mint a tanárok példáján láthattuk, nem egyszerű feladat ha a kormányon múlik.
A Telex beszámolója szerint a vasúttársaság továbbra sem tartja jogosnak a mozdonyvezetők követeléseit. A vasúttársaság közleményében azt írta:
„A MÁV és a MÁV-START a szakszervezetekkel kötött megállapodások minden egyes pontját maradéktalanul betartotta és betartja, ezért a vasúttársaság a bírósághoz fordul, és kezdeményezi a sztrájk jogellenességének megállapítását.”
A vasúttársaság közleményében azt is írta, hogy a mozdonyvezetők keresete 2016 óta 60 százalékkal növekedett. Az idei év elején pedig tízszázalékos volt a béremelés, így a mozdonyvezetők átlagkeresete meghaladja a 800 ezer forintot. Hozzáteszik, hogy júliusban előrehozott, egyszeri, egyösszegű kifizetésben részesült a vállalatcsoport minden munkavállalója, köztük a mozdonyvezetők is.
(Mozdonyvezetők Szakszervezete, Telex, Mérce, Mávcsoport)