fbpx
10.2 C
Kecskemét
2022. szeptember 27., kedd

FRISS HÍREK

Üzemanyag ársapka, de mi legyen a segédmotorosokkal?!

Magyarország – ellentétében a legtöbb környező országgal – nem tette kötelezővé a segédmotorok rendszámozását, és az ezzel járó rendszeres műszaki vizsgáztatását. A 2000-es években született kormányzati döntés a robogók rendszámozásáról, ez azonban társadalmi ellenállásba ütközött. A Fidesz kormányzat idején, 2015-ben ismét felmerült a kismotorok rendszámozása, de akkor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint az aránytalanul sokba kerülő bevizsgálás és rendszámozás túl nagy terhet rótt volna a tulajdonosokra. Korábban felvetődött egy 15-20 ezer forint közötti összeg, amely a járművek egyszerűsített vizsgáztatását és rendszámmal felszerelését jelentette volna, de a kormányzat illetékeseinek megítélése szerint ez is “sok lett volna az érintett állampolgárok teherbíró képességének.”

A segédmotorokra rendszám híján az alvázszámukat regisztrálva kötnek biztosítást, azonban a becslések szerint 5-600 ezer Magyarországon közlekedő segédmotorkerékpár közül mintegy harmaduk nem rendelkezik kötelező felelősségbiztosítással vagy nem felel meg a KRESZ előírásainak, vagyis biztonságos közlekedésre alkalmatlan.

A rendszám nélküli robogósok – tettenérés kivételével – büntetlenül követhetnek el közlekedési szabálysértést vagy bűncselekményt. Ugyan mit tud csinálni egy autós, ha egy rendszám nélküli robogós szabálytalanul közlekedve mondjuk letöri a visszapillantótükrét vagy végighúzza az autója oldalát? Nagyon semmit.

Ha nincs térfigyelő kamera, esetleg szemtanú, akkor a vétlen autós feljelentést tehet a rendőrségen ismeretlen tettes ellen, rendszám hiányában pedig alig van esély a károkozó azonosítására, ezzel az okozott kár behajtására. Amennyiben biztosítás nélküli robogós okoz kárt, úgy a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) a kártalanítási számlája kifizeti kárt a károkozó helyett, viszonyt utólag azt behajtja a károkozón.

Hasonló cikkünk:  Túrákat szerveznek a megyében, amelyeket Petőfi versei ihlettek

A másik a rendszám nélküli robogók ellopása és értékesítése, amely sokkal könnyebb, és kockázatmentesebb, mint egy rendszámos járműé.

Most viszont, az üzemanyag hatósági áras tankolásakor gondot jelent a robogósok számára a 480,- Forintért való tankolás, mivel forgalmi engedély hiányában kénytelenek piaci áron üzemanyagot vásárolni motorjukba.

Hasonló cikkünk:  Katonás rendben sorakoznak a pollerek a Kada Elek utcában

A jelenlegi helyzetben tehát nem marad más választása a rendszám nélküli kismotorosnak, mint a drágább benzint tankolni, esetleg jó magyar módon „megoldani okosba”, vagy felrendszámozza a járművét.

2022-ben, az új rendszámok bevezetése miatt ismét felmerült a segédmotor kerékpárok rendszámozása, de a kormányzat ismét úgy vélekedett, hogy a vizsga és a rendszám legyártása túl nagy terhet róna a tulajdonosokra. Pedig a kismotorok rendszámmal történő felszerelése több előnnyel is járna, így a fent említett baleset esetén, illetve rögtön azonosítható lenne a kötelező biztosítás megléte.

Ugyanakkor az is elgondolkodtató, hogy akiknek sok egy segédmotor egyszeri forgalomba helyezésére fordítandó 15-20 ezer forint, és nem fizeti az évi 5-6 ezres biztosítási díjat sem, azok hogy gondolják a közlekedést és a felelősségvállalást.

 

FRISSÍTÉS!

A NAV álláspontja az, hogy a közúti közlekedésben részt vevő, forgalmi engedéllyel nem rendelkező segédmotoros kerékpárok esetében a forgalmi engedély hiánya nem jelenthet az érintetteknek hátrányt.

Tehát jelen állás szerint mégiscsak hatósági áron tankolhatnak a segédmotoros kerékpárosok.

 

 

 

Hirdetés

Felkapottak

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...

Hirdetés

Legnépszerűbb

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...