Hétfőtől sztrájkolnak a mozdonyvezetők vagy mégsem?!

- Advertisement -

A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) 2022. szeptember első hetétől hirdette meg a sztrájkot, mivel – mozdonyvezetőnként – bruttó 546.000 forintot követeltek a MÁV-tól, de ez nem teljesült. Ezt az igényt a szakszervezet a 2021 őszi kollektív munkaügyi vita során jelentette be, de nem történt előrelépés, 2022. március 10. napjára sztrájkot hirdettek. A MOSZ végül az orosz háborús agresszió nyomán kialakult menekültügyi válsághelyzet miatt lefújta, de a MÁV azóta semmilyen lépést nem tett a MOSZ követelése ügyében, így a szakszervezet a sztrájk mellett döntött.

Tilos „kifelé beszélni”, ez a MÁV vezetőségének utasítása

Szerettünk volna elsőkézből informálódni a közelgő munkabeszüntetésről, ezért a kecskeméti vasútállomáson próbáltunk vasutas dolgozókkal beszélni. A társalgás nem indult zökkenőmentesen, ugyanis a megkérdezett mozdonyvezető – bár láthatóan szívesen megosztotta volna velünk a gondolatait – arra hivatkozott, hogy „nem beszélhetnek, a MÁV megtiltotta a kifelé való kommunikációt.”

Nincs egység, megosztottak a mozdonyvezetők

Ettől függetlenül érdekes dolgokat mondott a megkérdezett dolgozó, akihez egy jegykezelő is csatlakozott. A mozdonyvezető kérdésünkre elmondta, hogy természetesen tud a sztrájkról, de az látható, hogy a kollégák megosztottak – a munkabeszüntetés kérdésén túl – sok mindenben is. A szakszervezet már nem olyan, mint évtizedekkel ezelőtt, az egységes fellépés, az összefogás hiánya a vasutasokra ugyanúgy jellemző, mint a pedagógusokra, fuvarozókra.

Kirúgással fenyegetnek

A megszólaltatott mozdonyvezető szerint azonnal felmondással szankcionálnak, és ezzel egzisztenciális függésben tartják a dolgozókat, akik túl őszinték, rendszerkritikát fogalmaznak meg, esetleg bírálják a MÁV vezetésének döntéseit. Beszélgetőpartnerünk elmondta, hogy volt olyan mozdonyvezető, aki „túl sokat beszélt, kinyitotta száját, amikor olyat tapasztalt,”, ezért kirúgták. De ez még nem elég, nem tudott elhelyezkedni a MÁV más területi igazgatóságán sem (pedig nem bővelkednek mozdonyvezetőkben), ezért elment egy magán vasúttársasághoz. Ha ez nem lenne elég, ott is megpróbáltak utánanyúlni, odaszóltak, hogy „azt az embert nem vegyék fel, mert nehéz eset,”, de a magáncégnél ezzel nem foglalkoztak.

A másik, kevésbé konfrontatív, lehetőség az a MÁV kezében, hogy a nemkívánatos mozdonyvezetőt úgy távolítja el, hogy a rendszeres pszichológiai alkalmassági vizsgálaton a pszichológus nem engedi át, így nem is dolgozhat tovább. Ez ellen nem tud mit tenni az érintett, a MÁV pedig ezzel a kevésbé elegáns eszközzel szabadul meg a mozdonyvezetőtől.

Nincs információ

A beszélgetésünkbe bekapcsolódó jegykezelő is elmondta, az is probléma, hogy semmiről nincs tudomásuk, a munkavállalók semmilyen tájékoztatást nem kapnak a vezetőségtől. A mozdonyvezetők – egyes sajtótermékekben magasnak beállított – béréről elmondta, hogy nem tartja kiugrónak, mert a nyilvánosság arról nem tud, hogy „mennyire túl vannak hajtva.”

A megkérdezett mozdonyvezető hozzátette, a MÁV vezetősége nem foglalkozik a mozdonyok, pályák, felsővezetékek állapotával, szinte mindenre ráférne a felújítás, olyan állapotban vannak. Amikor a sztrájk megvalósulásáról, elérhető eredményéről kérdeztük a vasutasokat, úgy reagáltak, hogy a sztrájk egész addig bizonytalan, amíg el nem indul. Határozottan állították, hogy a szakszervezetek a MÁV korábbi vezetőjével (Homolya Róberttel) már megállapodtak, de azóta vezetőcsere történt, és az új vezérigazgató, Pafféri Zoltán azt mondta, hogy „az a megállapodás az előző vezető nevéhez fűződik, én ezt nem tartom magamra nézve kötelezőnek, mert nem velem állapodtak meg.”

37 igazgató milliós fizetésekkel, milliárd kommunikációra

A MÁV vezérigazgatója havi ötmilliót visz haza, neki négy helyettese van, 1-3.5 millió közötti bérrel. A MÁV Zrt. rajtuk kívül 37 igazgatót is fizet, közülük a legalacsonyabb fizetés az integrációs igazgatónak jár, 1.275.000,- Ft, míg a legtöbb a stratégiai és projektfelügyeleti igazgatónak jár, ez 2.400.000,- Ft.

Hiába a vasúti járművek, ingatlanok, pályák és tartozékaik leromlott állapota, a MÁV a kommunikációra nem sajnálja a pénzt.  A kormánypárt közeli Balásy Gyula cégei milliárdokat kasszíroznak a kormányzati kommunikációs megrendelésekből, így a MÁV is szépen tolja a milliókat Balásy érdekeltségeinek, a Lounge Desgin Kft-nek, és a New Land Media Kft-nek.

A MÁV Zrt. kommunikációs szerződései A szerződés tárgya A szerződéskötés összege A szerződéskötés dátuma A szerződés lejárta
Lounge Desgin Kft. és New Land Media Kft. HR hirdetések 2019-2020. évre 37.500.000,- 2019.03.20. 2020.12.31.
Lounge Desgin Kft. és New Land Media Kft. Médiafigyelés 7.200.000,- 2020.01.29. 2020.12.31.
Lounge Desgin Kft. és New Land Media Kft. Komplex kommunikációs és rendezvényszervezési feladatok 280.000.000,- 2020.01.29. 2020.12.31.
Lounge Desgin Kft. és New Land Media Kft. Munkaerő toborzó kampányok kommunikációs ügynökségi feladatai 43.000.000,- 2020.12.11. 2020.12.31.
Lounge Desgin Kft. és New Land Media Kft. Kommunikációs és rendezvényszervezési feladatok 275.000.000,- 2021.02.11. 2022.01.31.
Lounge Desgin Kft. és New Land Media Kft. Komplex kommunikációs és rendezvényszervezési feladatok 329.000.000,- 2021.12.31. 2023.01.31.

 

Tehát a MÁV 971.700.000,-Ft, közel egymilliárd forintot fizetett ki a Ner-közeli vállalkozónak kommunikációra.

A bíróság végzése szerint nem jogszerű a sztrájk

A MÁV Zrt. szeptember 01. napján arról tájékoztatott, hogy a bíróság jogellenesnek minősítette a sztrájkkezdeményezést. A Mozdonyvezetők Szakszervezete a bíróság végzésből azt emelte ki, hogy a MÁV-START nem a MOSZ sztrájkkövetelését teljesítette, ezért a szakszervezet felszólítja a munkáltatót, tegyen eleget a megállapodásban foglaltaknak. A bírósági végzés szerint a sztrájk előtti egyeztetésekre szánt idő nem volt elegendő, ezért a szeptember 05. napjától megtartandó sztrájkot nem tartja jogszerűnek.

A MOSZ szeptember 02. napján dönt a további lépésekről.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Egy csomó drágítás jöhet Kecskeméten: ha megszavazzák, többet kell majd fizetni a nyugdíjas otthonokért, a gyermekétkeztetésért, az önkormányzati bérlakásokért is

Nagy díjemelés-csomagról szavaz a kecskeméti képviselő-testület november 28-ai ülésén. Az előterjesztések már fent vannak az önkormányzat honlapján, ezeket átnézve...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version