Ma délelőtt sztrájkot szerveztek a kecskeméti Bolyai János Gimnázium tanárai. Több mint 20 tanár csatlakozott a kezdeményezéshez, és a tantestület mintegy háromnegyede írta alá a szolidaritási nyilatkozatot.
Tiltakozásuk nem csak a bérrendezésre vonatkozik, de követeléseik között szerepel többek között a szabad tankönyvválasztás lehetőségének visszaállítása, és a Nemzeti alaptanterv (NAT) XXI. századi szemléletű megváltoztatása is. Óraszámcsökkentést szeretnének, ezen kívül demokratikus sztrájkjogokat, és az intézményi önrendelkezés helyreállítását. Továbbá azoknak az elbocsátó határozatoknak a visszavonását, amelyeket a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium tanárai kaptak kézhez az elmúlt napokban, válaszul az általuk szervezett tiltakozásokra.
Az időzítés nem véletlen, ugyanis ma – október 5-én – van a pedagógusok világnapja. Persze a tanárok különféle tiltakozásai, sztrájkjai, polgári engedetlenségi akciói már jó ideje rendszeres eseményei a napi történéseknek, hiszen a jelzett problémákra a döntéshozók megoldáskeresés és párbeszéd helyett elzárkózással, elhallgatással és elhallgattatással, újabban pedig még drasztikusabb retorziókkal reagálnak.
A rendszer annyira zárt, hogy nyilatkozatstop van, igazgatói engedély nélkül a tanárok nem nyilatkozhatnak senkinek. Egyúttal az igazgatók keze is meg van kötve, hiszen a tankerület pedig rájuk helyez nyomást, hogy ilyen engedményekre ne is adjanak lehetőséget.
A Bolyai János Gimnázium vezetése sem állt a tanárok mellé, kifejezetten neheztelnek is rájuk emiatt. Mindenesetre a bevezetőnkben is említett számok – és a mai nap folyamán több kecskeméti iskolában megszervezett különféle tiltakozások – arról árulkodnak, hogy egyre többen állnak ki közülük az oktatási helyzet megváltoztatásáért még az egzisztenciális fenyegetettségük ellenére is.
A sztrájk egyben demonstráció is: az iskola épülete előtt egymást váltva, táblával a nyakukban vállalják fel követeléseiket. Nincsenek egyedül, mind a diákok, mind pedig szülők támogatóan viszonyulnak a figyelemfelkeltő munkabeszüntetéshez. Csak amíg ott voltunk, érkezett egy hölgy, sütit hozott számukra, illetve kicsöngetéskor diákok jönnek ásványvízzel a kezükben, és néhány kedves biztató szó kíséretében adják oda nekik.
Az órákon is óhatatlanul szóba kerül, hogy mi zajlik most az iskolában, és hogy miért is fontos fellépni a jogainkért, illetve a megfelelő körülményekért, hogy mennyi minden múlik ezen, és hogy mennyire sürgető lenne a döntéshozóknak végre valódi, és társadalmi konszenzussal kialakított válaszokat adni ezekre a problémákra.
Kapcsolódó cikkünk:
Kecskeméti pedagógusok álltak ki az oktatás jövőjéért és az elbocsátott kollégáikért