Site icon KecsUP – a kecskeméti régió kezdőoldala

“Újra kell írni a magyar fotótörténetet” – Gink 100 életmű kiállítás nyílt a Fotográfiai Múzeumban

Gink Károly: Gyalogosok a Blaha Lujza téren, 1958

Október 22-én pénteken nyílt meg a Gink Károly születésének 100. évfordulóját ünneplő életmű kiállítás a Magyar Fotográfiai Múzeumban. A kiállítás anyagát Fejér Zoltán fototechnika- és történeti szakíró rendezte a múzeum gazdag gyűjteményéből.

Baki Péter múzeumigazgató köszöntője után Bán András műkritikus nyitotta meg a kiállítást, aki valódi emberként mutatta be a 20 éve elhunyt fotóművészt. Nem csak a Gink Károlyhoz kötött nyughatatlan heroizmust engedte el, de lerombolta a korkép fotográfiájának toposzait is.

Fejér Zoltán, Bán András és Baki Péter a kiállításmegnyitón

“Szocreál elleni lázadásból fotózott? Szerintem ez így nem pontos. Egy-két ujjam elegendő ahhoz, hogy megszámoljam, hányan voltak, akik valóban szocreál fotót műveltek akkoriban. Gink igényessége és merészsége szembe ment a korral, de nem a fotós stílusokkal, hanem az akkori hiányos lehetőségekkel. Ő szűk mozgástérben volt igényes…

“A körülmények rákényszerítettek, hogy jobb legyek.” – mondta egy interjúban. Szerintem ez az életmű fő gondolata…

Miért kell újra felfedezni Ginket? A magyar fotótörténetnek megvannak a sajátos, egyetemes olvasatai. Ezek szerint Gink nem a legszerencsésebb pillanatban jelent meg a színen. Eredeti hanggal, merészen, de az irányzatok szempontjából nem jókor.”

Bán szerint “újra kell írni a magyar fotótörténetet”, hogy még több értéket fedezzünk fel Gink és a kortársai munkájában. Ahogyan minden fotóművész újra és újra alakítja a fotótörténetet, úgy a régi alkotóink hagyatékát is másként forgatjuk.

Gink életművének interpretálásáról osztott meg részleteket Fejér Zoltán, a kiállítás kurátora, aki személyesen is ismerte a fotóművészt. Többször elérzékenyült barátja munkáinak rendezésekor, és elmondta, hogy a teljes Gink bibliográfia még feldolgozásra vár.

Gink életműve tanulságos számunkra. Mindig elgondolkodtató eredeti, előhívott képeket látni abból az időszakból, amikor a fotográfia még nem számított műtárgynak Magyarországon. Az életmű ezen túl is magán viseli a korszak jegyeit. Látjuk az alkotót, aki belebonyolódik az 56-os forradalomba, próbál disszidálni, a külföldi sikereiért csak fenyegetést kap, és a legtöbb 21. századi művészhez hasonlóan sok reklámanyagot, fizetett munkát hagy ránk.

A gyűjteményben nem a fotográfia fogalmát megreformáló hőst ismerjük meg, hanem az 50-es és 60-as évek magyar művészét, aki szereti a hivatását és igyekszik túlélni bármilyen adott közegben. Ez ma is példaértékű. Kedves hommage, hogy a Gink 100 kiállítás posztere megegyezik a Magyar Kereskedelmi Kamara Váci utcai bemutatótermében rendezett 1962-es ikonikus Gink kiállítás poszterével.

Gink Károly: Kezek, 1954 – két kiállítás posztere

A Gink 100 kiállítás január 7-ig lesz látogatható. Ha a gyűjtemény után szeretnénk többet megtudni a fotóművészről, a Mai Manó Ház blogján Tőry Klára írása részletes életrajzot és sok referenciát kínál. Persze ez is csupán egy interpretáció egy férfihoz, aki igényesen és szenvedélyesen fotózott egy számunkra távoli Magyarországon.

Exit mobile version