A fideszes háziverseny formailag megfelelt az uniós elvárásnak. A tendert az Orbán-kormánytól nem túl távol eső Observer Budapest Médiafigyelő Kft. nyerte, így nettó 22,3 milliárd forintért figyelheti a médiát – derült ki az Európai Unió elektronikus közbeszerzési értesítőjéből (TED).
A szemlézési időszak négy évre – 2023-2026 közötti időszakra – vonatkozik, mind a hazai és a nemzetközi sajtó tekintetében. Az Európai Unió elvárása, hogy a magyar kormány csökkentse az egyszereplős eljárásokat, ennek ez a közbeszerzési eljárás formailag teljesen meg is felelt. Ketten indultak a tenderen, az évtizedek óta médiafigyeléssel foglalkozó Observer, és a Fideszhez kötődő Századvég Alapítvány. Az Opten céginformációs szolgáltató adataiból kiderül, hogy az Observer Kft. tulajdonosa az a Nézőpont Csoport Befektetési és Vagyonkezelő Zrt., amelynek egyszemélyes tulajdonosa Győri Tibor, a Fidesz korábbi jogtanácsosa, így a tender fideszes háziverseny volt.
A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) írta ki a tendert tavaly november első napjaiban, a szerződést december 29-én már a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda írta alá a nyertes céggel. Időközben ugyanis a TIM megszűnt, feladatait pedig különböző tárcák között osztották el. A legkedvezőbb ajánlatot egy negyedévre nettó 1,39 milliárd forintért az Observer Kft. vállalta, így jött ki a teljes négyéves időszakra az áfa nélküli 22,288 milliárd forintos keretösszeg.
A közbeszerzési kiírás szerint „Magyarország Kormánya magas szintű állami közfeladat ellátási tevékenységéhez kapcsolódó médiaszemlézési, médiakutatási és médiaelemzési tevékenységeket” kell ellátnia a nyertesnek. A feladat tehát a kormányzat számára releváns hírműsorok tartalmi feldolgozása minden munkanapon, hírösszefoglalók készítése, tematikus médiaszemlék előállítása, közép-európai hírszemle, valamint Magyarországgal kapcsolatban a világsajtóban megjelenő hírek, tudósítások összegyűjtése napi, illetve heti rendszerességgel. Ezeken túl a kormány negyedévente nagy mintás – 4000 fős – személyes megkérdezéssel járó kutatás keretében hírműsorok, print és online médiumok „közönségkutatását” is kéri, valamint hetente egyszer 1000 fős mintán végzet telefonos „médiahatás” kutatást is kér.
A heti telefonos kutatások lehetővé teszik, hogy egy-egy kormányzati szeplő által bedobott várható kormányzati intézkedés szondázását – ami adott esetben közvetlenül befolyásolhatja a kormány döntését adott ügyben.
A tender összege összehasonlításban: idén az ingyenes tankönnyellátásra 13 milliárdot, a hátrányos helyzetű gyerekek oktatást folytató tanoda-programokra 2,8 milliárd forintot, az Egészséges Budapest Programra 10 milliárd forintot szán a kormány, vagyis egyenként kevesebbet, mint amennyibe a négy éves médiafigyelés és elemzés kerül az adófizetőknek.
via Népszava