Számít-e egy festmény eredetisége abban a korban, amikor klasszikus műemlékek néznek vissza ránk a zoknikról és telefontokokról; amikor több kortárs műalkotással találkozunk az Instagramot görgetve, mint egy galériában; és amikor sokan NFT grafikákat vásárolnak virtuális pénzen? A digitalizáció újabb határátlépéseivel megváltozik a kapcsolatunk a művészettel. Kovács Szabolcs, az Imprimer digitális nyomda vezetője pozitívan látja a fine art reprodukciók szerepét ebben a folyamatban.
Kovács Szabolcs elindított egy online művészeti galériát, ahol kortárs alkotók válogatott munkáiból rendelhetünk kiváló minőségű másolatokat. Az im Galériáról, a kortárs művészet üzleti oldaláról, és Mona Lisa párnákról beszélgetettünk a kecskeméti fine art nyomdában.
Az Imprimer fogadóterébe lépve a tulajdonos LEGO gyűjteménye mellett egy élénk színű vászonkép az első, ami feltűnik.
Az a kép az online galériából van, a kedvencem Hallók Dénestől. Ő az első művész az oldalon, és egyébként ő segített az im Galériát létrehozni. Leveszem, hogy közelebbről is megnézhesd.
Mióta foglalkoztat az online kortárs galéria ötlete?
6 éve működik az imprimer és igazából a galéria ötlete egyidős a vállalkozással. Piackutatással kezdtünk. Láttuk, hogy sok nyomda van – fine art így is kevés az országban – és már akkor tudtuk, hogy valamivel többet kell nyújtanunk. Ez volt a galéria.
Ez nem egy kőkemény biznisz modell, sokkal inkább bizalmi alapon működik. Jelenleg 200-300 kortárs fotós, grafikus, festő tartozik az ügyfélkörünkbe, és olyan művészekkel akartunk dolgozni, már ismernek és megbíznak bennünk – és rendszeresen vannak eladásaik.
Szeptemberben, az Imprimer 6. születésnapján indítottuk el, és Dénes volt az első alkotónk. A következő művészünk Bogi volt, Nagy Boglárka, akinek előtte csak az eredeti festményei voltak elérhetőek.
Ezt a képet (Three kois) is láttam online, de a valóságban sokkal lenyűgözőbb. Eközben tudom, hogy egy egyedi festmény másolata. Mit jelent ez az eredeti szempontjából? Nem degradálja egy nemzetközileg is elismert festőművész munkáját a digitalizáció és reprodukció?
Nézzük először a festő szempontjából. Amikor jött ez a lehetőség, Bogi körbekérdezte az ügyfeleit. Sokaknak azért tetszett, mert például kimondottan ezt a halas képet szerették volna, de ő már egyszer eladta, és csak egy létezett belőle. Sokan mondták azt, hogy a másolatot is megveszik, mert ők a képbe szerettek bele, és nem a kivitelbe.
És most nézzük egy fotós, vagy grafikus szempontjából. Az ő esetükben az eredeti mindig egy fájl. Ez nagy kérdés az NFT grafikák miatt is, amik ugye szintén csak fájl formájában léteznek. Ezek a képek nem is jöhetnének létre digitális ceruza vagy fényképezőgép nélkül, és szerintem a munkánk, a nyomtatás csak pozitív hatással van a digitális művészetre.
Mindenkit a festmények sorsa foglalkoztat, de amikor nagy klasszikusokat hordunk a ruhán meg a telefontokon, a reprodukcióknak is lesz közönsége. Nem az, akit ki lehet szolgálni egy Mona Lisa bögrével vagy párnával, hanem az, akinek megéri egy fine art képbe fektetni a pénzét.
Tehát az eszmei érték még mindig az eredeti alkotásé. Visszaadható ebből valami a nyomatokkal?
Egy festmény esetében igen, azt mondjuk, az eredetié a legnagyobb érték. De én, ha látok egy szép festményt egy fotón valaki kezében, vagy egy szoba falán, nem arra gondolok, hogy ez most digitális nyomat, vagy sem.
A beszélgetés megáll egy kis időre, mert egy ügyfél érkezik, aki a kanapé feletti nagy képért jött. Szabolcs szándékosan tette ki a falra az iroda egy otthonosabb sarkában, így várta a látogatót. Úgy tűnik, a megrendelő is örül, hogy így láthatja először a vászonképet.
Nekünk ezért is fontos, hogy minél közelebb vigyük a vevőt az eredetihez. Lássa, hogy a nyomatnak van vastagsága, kézzelfogható felülete. Az volt a cél, hogy a galériának letisztultabb, exkluzívabb hatása legyen. Ezért is van csak 10-12 kép egy művésztől, és a rendelhető mennyiség is limitált. Az elkészített fine art nyomatok mellé vízjeles tanúsítványt adunk a művész aláírásával, hologramos, sorszámos matricával.
Kevesebb kép és kevesebb művész lesz az oldalon, mint egy valódi galériában, de egy átgondolt tematika alapján. 12 alkotó munkájából lehet majd válogatni, akiket havonta leplezünk le és mutatunk be.
Milyen szempontok alapján választottad ki ezt a 12 személyt? Majd szeretnél valódi galériát is, ahol kiállítod a képeiket?
Már most is galériaként működünk itt, bár nyilvánvalóan nincsen sokféle kép legyártva. Pont az az előnye a digitális galériának, hogy nem kell előre gyártanunk minden képet komoly alapanyagköltséggel. Általában csak akkor nyomtatunk ki valamit, ha az ügyfél megrendeli, de minden művésztől szeretnék itt bent kiállítani egy-egy képet.
Az irodánkban az a jó, hogy bárki bejöhet és beszélhet velünk, megnézhet néhány alkotást kinyomtatva. Az eddigi vásárlásoknál vagy ide hozzánk jöttek el a képekért – esetleg mi vittük házhoz – vagy Boginál, a festményei között vették át. Igen, ebben van egy ilyen plusz élmény, hogy nem egy autós futár viszi el a képet, hanem a vásárló egy exkluzív környezetben látja, találkozik velünk.
Az im Galéria művészeinél az volt a fő szempont, hogy ismerjük egymást, a mi művészünk legyen. Lehetne stilisztikailag is különbséget tenni, de ha valakinek sok eladása van, az egy tényszerűbb és megbízhatóbb mutató. Tehát aki a galériába kerül, az keresett művész, saját közönséggel. Itt közösen értékesítjük a képeket, és fontos, hogy ő is beszéljen az im Galériáról interjúkban, a weboldalán.
Mint szolgáltató, mindent elkészít megrendelésre az Imprimer digitális nyomda. Az im Galériával viszont a szerepetek is más. Ha a kiállított képek, vagy maguk a művészek képviselnek valamilyen üzenetet, a galéria is állást foglal az üzenet mellett?
Nekem az a célom, hogy többféle stílusú kép legyen a galériában. Nem akarok ezzel semmilyen üzenetet hordozni, teljesen irányzatsemlegesen mutatjuk be a művészeket, akiket szeret a közönség. Sőt, szeretném, ha kategóriáján belül nem lenne két egyforma művész nálunk, hogy mindenki érvényesülni tudjon.
A következő alkotónk Menyhei Szabolcs konceptuális művész lesz, akinek a munkáival legtöbbször hollywoodi filmekben lehet találkozni. De lesz például később egy nagyon jó ételfotósunk is, és nem tudom, ismered-e Szaniszló Vivien képeit. Ő régóta ügyfelünk, és eléggé szürreális, vad festményei vannak.
Novemberben a Hello Biznisz Alakíts nagyot! online sorozatának vendége voltál. A budapesti Erzsébet téren, 10 méter magasban beszélgettél a vállalkozásodról Wolf Gáborral és Kollár Péterrel. Milyen tanácsokat kaptál, és hogyan látod az im Galéria jövőjét?
A cél az, hogy 2023 elején az oldal angolul is elérhető legyen. Több alkotónk kap nemzetközi figyelmet. Például Menyhei Szabinak rengeteg képét küldtük már más országokba még a galéria megszületése előtt. Még nagyon friss a galéria, de látjuk, hogy külföldön nagy igény lenne rá.
Ez a minőségi nyomtatási technológia jövőre csak még drágább lesz, a most vásárolt fine art nyomatok értéke is csak növekedni fog. Befektetésként is gondolhatunk rá, és erre egyébként az egyre dráguló LEGO is jó példa.
Az Alakíts nagyot! jó lehetőség volt, főként a marketingről beszélgettünk. Wolf Gábor javasolta, hogy minél hamarabb vegyük külön az im Galériát és a nyomdát, készítsünk saját oldalt a galériának a Facebookon és Instagramon.
Szeretném, ha az im Galéria túlnőne az alapvető szolgáltatásunkon. Egyre kevésbé látom fenntarthatónak az Imprimer munkáját. Egy nagy szerelemprojekt volt, de főleg az utóbbi 3 évben látom, hogy menniyre szétforgácsolódunk. Sokkal tartalmasabb és gazdaságosabb az online galéria. Annyival többet ad, van egy művészi missziója. Kiállításokra és aukciókra kerülhetnek az itt készült képek. 2023-tól az im Galéria lesz fókuszban.
A teljes beszélgetés Wolf Gáborral és Kollár Péterrel megtekinthető a Hello Biznisz Youtube fiókján.
Fotók: Imprimer