fbpx
16 C
Kecskemét
2024. március 29., péntek

FRISS HÍREK

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne. Hogy felmérjük, jó úton járunk-e, időről időre a szakmai visszajelzések mellett olvasóink véleményének kikérését is fontosnak tartjuk. Legutóbb 2021-ben volt olvasói kérdőívünk, itt az idő újra konzultálni! Köszönjük!

Olcsó lesz a vármegyei- és országbérlet, de vannak hátrányok

- Advertisement -

Jó az irány, de több bökkenő is van a vármegye- és országbérlettel – állítják civil szakmai szervezetek. A kedvezmény elsősorban a cégeknek jó, az amúgy is súlyos gondokkal küzdő közlekedési társaságoknak azonban a bevételkiesés komoly gondokat okoz, és a vármegyebérlet nem megoldás azoknak, akik átutaznak a megyehatárokon.

Várhatóan májustól 9450 forintért meg lehet venni a vármegyei havi bérletet, amivel a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV járatain adott megye határain belül lehet utazni – jelentette be Orbán Viktor. Aki egy vagy több megyével odébb menne (ingázna), 18 900 forintért vásárolhatja meg a havi országbérletet, amivel az egész országban korlátlanul utazhat a fenti társaságok járatain.

Civil közlekedési szervezetek összeszedték, kinek jó ez és kinek kevésbé. A vidékről rendszeresen a városokba bejárók, azaz főleg az agglomerációs ingázók, illetve a vasúton ingázók is egyértelműen jól járnak vele.

Egy példa: a Pest megyében fekvő Nagykőrösről eddig 64 300 forintba került a MÁV-bérlet Budapestre, májustól ez leesik 9450 forintra. Ez ugyan egy 90 kilométeres út, és a legtöbb agglomerációs település nincs ilyen messze, de szinte mindenhonnan olcsóbb lesz bevonatozni. A Volánbusznál szintén csökken a bérletár a jelenlegihez képest, minél távolabbról váltják megyén belül, annál inkább. Magyarország vidéki nagyvárosaiba is hasonlóan olcsóbb lesz bejárni vonattal, busszal, méghozzá ugyanúgy annál olcsóbb a jelenlegi bérletárakhoz képest, minél messzebbről utazik valaki (megyén belül).

Azonban a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint eddig jelentős részben 86 százalékos munkáltatói támogatással váltottak helyközi bérletet az ingázók, azaz a bérletár túlnyomó részét nem ők, hanem az őket alkalmazó cég fizette. Az olcsó bérlet tehát elsősorban a cégeknek lesz nagy megtakarítás, nem a lakosságnak.

A 40-60 ezer forintos bérlet 86 százaléka helyett csak a 9450 forintos vármegyei bérlet 86 százalékát kell májustól megtéríteni. Ez a közlekedési társaságoknak jelentős bevételkiesést jelent, ami a VEKE szerint éves szinten legalább 21 milliárd forint, de van olyan becslés is, ami 30 milliárd forintra teszi az éves hiányt.

Az ingázók mellett a távolsági busszal, vonattal iskolába járó tanulók is jól járnak, mert 90 százalékos engedményt kapnak a havibérletre. Minden egyetemista 1890 forintért országos havi bérletet vehet, és annyit utazhat az országban, amennyit akar.

Hasonló cikkünk:  Elfogadták az EU médiaszabadságról szóló rendeletét - egyedül a magyar kormány szavazott nemmel

A civil közlekedési szervezetek véleménye megegyezik, hogy a két új bérletfajta a hatalmas bevételkiesés miatt nem lesz túl jó az érintett közlekedési cégeknek. Ahogy a VEKE írja: a MÁV-csoporttól 50 milliárdot vontak el csak 2023-ban (várhatóan sem pályakarbantartásra, sem járműfelújításra nem jut, járműbeszerzés pedig nem lesz), és erre jön majd rá a kieső bevétel, ami szintén tízmilliárdokban mérhető. A várhatóan megnövekvő utasforgalom kiszolgálására hiába ígérik, de nem lesz se többletjármű, se többlet-járművezető vagy -kalauz. A MÁV-Start minden negyedik járműve áll, és az elvonások miatt esélyük sincs azokat forgalomba helyezni, teszik hozzá.

A Közlekedő Tömeg szerint a következő előnyei vannak az új bérletkonstrukciónak: eddig jellemzően több külön jegyet/bérletet kellett vásárolni, az új bérlet egyszerűbb lesz, lehetnek olyanok, akik a kedvezőbb ár miatt autóról váltanak közösségi közlekedésre.

A hátrányok azonban súlyosabbak: nem mondható igazságosnak, hogy ugyanannyiba kerül a Nógrád, mint a Pest vagy Bács-Kiskun megyei bérlet, helyi járatokra nem lesz érvényes a bérlet, ezért akinek az úti célja valamelyik nagyobb városban nem a vasút- vagy buszállomás közelében van, annak továbbra is kétféle bérletet kell váltania, a jegyárbevételek valószínűleg összességében csökkenni fognak, melyet a központi költségvetésnek kompenzálnia kell.

A közlekedési szakértők szerint a megyehatárok problémája is rengeteg gondot szül majd. Nagykőrösről sokan járnak például Kecskemétre dolgozni, ami sokkal közelebb van mint Budapest. De az már egy másik megye, azaz a kétszer annyiba kerülő országbérletet kellene hozzá megváltani. Ugyanez van a Cegléd és Szolnok között utazókkal is. De például Abonyból is sokan járnak dolgozni a 10 kilométerre lévő Szolnokra, ahová nem lesz elég a megyebérlet, szemben azzal, ha valaki a 90 kilométerre lévő Budapestre jár dolgozni.

Az érintett közlekedési cégeknél igazi pozitívumként azt látják leginkább, hogy végre van egy közös, integrált Volánbusz-MÁV bérlet. Igaz nem akármilyen áron, és nem akármilyen problémákkal.

via Telex

- Advertisement -

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne. Hogy felmérjük, jó úton járunk-e, időről időre a szakmai visszajelzések mellett olvasóink véleményének kikérését is fontosnak tartjuk. Legutóbb 2021-ben volt olvasói kérdőívünk, itt az idő újra konzultálni! Köszönjük!

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Bemutatták a Szövetség a Hírös Városért Egyesület polgármesterjelöltjét és az egyéni indulókat

Hivatalosan is bemutatta – egy választókerület kivételével, ahol még tárgyalások folynak – a Szövetség a Hírös Városért Egyesület a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...