A Tavaszi Fesztivál keretében nyitotta meg új tárlatát a Nemzetközi Kerámia Stúdió március 16-án. Az Izzik a levegő – Fatűz akkor és most kiállításon a Stúdió gyűjteményéből válogatott és frissen bekért műtárgyak láthatóak. A megnyitón nem csak a nemezetközileg elismert művészek fatüzes égetési technikával készült munkáit mutatták be, de a kerámiaművészet valódi alkotói hátterébe is bepillantást nyertek a látogatók.
Elképzelni is nehéz azokat az 1300 fokos lángokat, amelyekben agyagból műtárgyak és használati tárgyak születnek. A kiállítás kurátora, Kontor Enikő keramikus művész pontosan ezért a Stúdió udvarán fogadta a megnyitóra érkezőket; nem a Kápolna Galéria steril környezetében, ahol a kiállítási elemek a már megszokott viszonyban állnak a befogadóval: törékeny tárgyak, amiket nem szabad megérinteni.
Kontor Enikő a Kerámia Stúdió rezidens művésze, a Stúdió falain belül alkot. Munkái kiindulási anyaga a nyers agyag, aminek megformálása és kiégetése rejtve marad legtöbb ember előtt. A kiállítás megnyitóján ezt az egyedülálló folyamatot vitte közelebb a látogatókhoz. Csávás-Ruzicska Tünde keramikus művésszel bemutatták a fatüzes égetés alapjait.
Nem lehet visszaadni, milyen teremtő erő rejlik a kerámiában, de a két művész lelkesen és érthetően ismertette a legökologikusabb technológiát lépésről lépésre. Körbevezették a vendégeket a Stúdió fatüzes kemencéi között, amik külföldi kemenceépítő keramikus mesterek tervei alapján épültek.
A Nemzetközi Kerámia Stúdió egyik célja az alapítás óta a tudásmegosztás. Masakazu Kusakabe japán mester tervei szerint 1, Frederick Olsen mester vezényletével 3 fatüzes kemence épült 2008 és 2015 között. Magyarországon ez az egyetlen hely, ahol ilyen professzionális körülmények mellett dolgozhatnak a hazai és külföldi művészek. Számtalan vendég itt találkozik először a fatüzes technológiával.
Az Izzik a levegő tárlatát a kurátor úgy állította össze, hogy minél átfogóbb képet adjon a technika alkalmazásáról. “Vannak itt komoly mesterek és vannak, akik más területen alkotnak, és a fatüzes égetést itt próbálták ki először.” Mondta Kontor Enikő “Műtárgyak, szobrok, és funkcionális tárgyak, edények mind részei a kiállításnak. A klasszikus posztamensek helyett pedig szerettem volna, ha a felületek is visszaidézik, hogyan születnek ezek. Külön ehhez a kiállításhoz készültek az állványok, amik a kemencés égetés anyagait használják fel.
A kész tárgyak mellett a fatüzes technológia és hagyomány elemei is itt vannak.
Például a kemenceszellemek, amit a művészek formálnak minden égetéskor. Tényleg teljes képet akartam mutatni, hogy mennyi lehetőség van ebben. Itt van a gyűjteményből Jolanta Kvašytė munkája, aki alapvetően nem dolgozik fatüzes kemencével; és itt van Amerikából Néma Júlia munkája, amit 5 napon keresztül égetett fatűzben.”
Az Izzik a levegő – Fatűz akkor és most kiállításon valamivel közelebb kerülhetünk egy történelmi múltú művészeti ághoz. A technika fejlődése mellett továbbra is magán viseli az emberi kéz nyomát, az elemi és magával ragadó képességet az anyag megformálására. A kiállítás megtekinthető március 31-ig, hétköznapokon a Kápolna Galériában.
A finisszázsra március 30-án, csütörtökön 17 órakor várják a vendégeket.
A kiállítás anyaga mellett Kontor Enikő és Antal Kitti keramikusművészek tárgyait lehet majd megtekinteni, amiket a megnyitó napján működő fatüzes kemencében égettek. Ezekből és a Stúdió shopjának kínálatából vásárlásra is lesz lehetőség.
Képek: Gyenes kata; Hírös Agóra