Rétvári Bence államtitkár a rendszerváltás óta eltelt 30 év legintenzívebb egyeztetésének nevezte a kormány tanárokkal és szülőkkel folytatott, sokat vitatott oktatási konzultációját. A nem sokkal később benyújtott státusztörvény azonban nem azt tükrözi, hogy a kormány mindenben meghallotta volna a kérdőíveket kitöltő pedagógusok szavát.
Legutóbb május 3-án demonstráltak a miniszterelnök hivatalának helyet adó Karmelita kolostornál diákok, akiket a kordonbontás miatt kemény rendőri fellépéssel, könnygázzal és gumibotokkal vártak. Május 8-án, amikor a parlamentben Orbán Viktor miniszterelnöknek azonnali kérdésekre kellett válaszolnia, már az első napirend előtti felszólalás témája volt a státusztörvénynek nevezett jogszabálytervezet.
Rétvári Bence miniszterhelyettes, az oktatásért felelős Belügyminisztérium parlamenti államtitkára a PSZ és a PDSZ közös közleményére – amit Csárdi Antal, az LMP országgyűlési képviselője olvasott fel – reagálva így kezdte a mondandóját:
“Tudja, Magyarországon az elmúlt 30 évben nem nagyon volt olyan időszak, amikor annyi egyeztetés történt pedagógusokkal, pedagógus szakszervezetekkel, szülőkkel, tanárokkal, érdekképviseletekkel, mint az elmúlt hónapok.”
Példákat is felhozott, miszerint a kormány:
- három körben, “digitális konzultáció” keretében kérte ki a pedagógusok véleményét “több fontos kérdésben”.
- “Szülői konzultáció” keretében 130 ezer szülő válaszolt a kormány oktatással kapcsolatos kérdéseire.
- Tavaly decemberben pedig 400 iskola képviselője részvételével tartottak “egész napos konzultációt” a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen.
A kérdés, hogy visszaköszönnek ezek az eredmények az egyeztetések lezárulása után benyújtott státusztörvényben?
A státusztörvény tervezete lehetővé tenné, hogy a pedagógusokat az eddiginél is többet dolgoztassák az iskolákban, óvodákban. A jelenlegi heti 22-26 órás kötelező óraszámon sem csökkentenének. Mindezt annak ellenére, hogy a 2022 júniusában és szeptemberében szervezett első két digitális konzultációból kiderült, hogy a pedagógusok többsége túl nagynak tartja a jelenlegi munkaterhelést, “a megtartott órák száma mellett nem látják biztosítottnak a megfelelő felkészülést és a színvonalas nevelő-oktató munkát”.
Annyiban viszont tükrözi a státusztörvény a konzultáció eredményeit, hogy a pedagógusok rendszeres teljesítményértékelését az igazgató hatáskörévé tenné, az értékelés pedig nagyjából a pedagógus-konzultációban is bemutatott szempontok alapján zajlana, és hatással lenne a pedagógusok bérére.
Amennyiben részletesen kíváncsi a hivatkozott konzultációkra és az azokra adott válaszokra, a Lakmusz.hu cikkében olvashatja.