Király József, a Szövetség önkormányzati képviselője indítványában azt írja, sokkal több lett az autó azokban az utcákban, melyek az este 8-ig fizetős parkolási zóna mellett vannak, de csak délután 6-ig díjkötelesek. A vendéglátósok is panaszkodnak, hogy kevesebb a vendégük az új rendelet bevezetése óta.
Tavaly októberben fogadta el a képviselő-testület az új parkolási rendeletet. Ennek lényege többek között, hogy a belváros bizonyos részein kiterjesztették a fizetési időszakot este 8-ig, és emelték az alaptarifákat: egy órányi parkolás az I. díjövezetben 400 forintról 500-ra, a II. díjövezetben 320-ról 360-ra drágult (itt tekinthetők meg a díjövezetek határai).
A Városrendészet önköltségi havidíja 400-ról 1000 forintra emelkedett, ami az eddigi éves 4800 forintos nyugdíjas és lakossági bérletek 12 ezer forintra emelkedését jelentette.
Emellett 150 százalékos díjat vezettek be a kisteherautókra 3,5 tonna össztömegig és 5 méter hosszúságig, az ennél nagyobb járműveknek dupla díjat kell fizetniük.
Ezév január 1-jétől kizárólag a kecskeméti lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkező magánszemélyek vásárolhatnak 50 százalékos kedvezményes bérletet elektromos gépjárművük után.
Az ellenzéki képviselő felülvizsgáltatná a rendeletet
Király József, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület önkormányzati képviselője a május 25-ei testületi ülésre benyújtott indítványában a parkolási rendelet módosítását javasolja, emlékeztetve, hogy tavaly ősszel arról volt szó: fél év után felülvizsgálják és szükség esetén megváltoztatják a szabályozást. Több problémát is felvetett:
- Mint leírta, belvárosi lakosok panaszkodtak arról, hogy az este 8 óráig fizetős parkolási zónával határos, de csak 18 óráig díjköteles utcákban sokkal több lett az autó. Főleg amiatt, hogy a kulturális rendezvényekre vagy étterembe érkezők a II. díjövezetben hagyják az autóikat, ezzel is megspórolva kétórányi parkolást. Így viszont az itt lakók elől veszik el a parkolóhelyet. Király József kérdésünkre elmondta, főleg a Dobó körút lakótelep felőli oldalán lett túl sok az autó, mivel itt csak 6-ig fizetős a parkolás, a házak másik felén, a körút városközponthoz közelebbi felén viszont már este 8-ig.
- Király József szerint a 8-ig tartó fizetős parkolást több vendéglátós is sérelmezi, mondván, nem elég, hogy nőttek a rezsi és bérleti díjak, a drágább parkolás miatt ráadásul kevesebb a vendégük. Az ellenzéki politikus szerint a probléma orvoslására mindenhol vissza kell állítani a csak 18:00-ig díjfizetős parkolást.
- Egyesek reklámcélra használják fel a belvárosi parkolóhelyeket, reklámfeliratos autójukkal heteken, hónapokon keresztül állnak ugyanott.
- Elharapózott az a szokás is, hogy üzletek előtt közterületre táblát tesznek ki, miszerint a parkolás az ügyfelek részére van fenntartva. Ezt az ügyfelek viszont gyakran félreértik, és nem váltanak parkolójegyet, aztán megbüntetik őket. Király József javasolja ezért az ilyen megtévesztő táblák levételét.
A racionalizálás volt az indok
A parkolási rendelet módosítását ősszel Homoki Tamás alpolgármester azzal indokolta, hogy a parkolószámot a nagykörút által határolt belvárosi területrészen városszerkezeti okokból nem lehetséges növelni, ezért a racionalizálás irányába kell elmozdulni. Megfogalmazása szerint a javaslatok nem bevételnövelő szándékkal, hanem a meglévő kapacitásokkal való jobb gazdálkodás szellemében készültek.
Mindezt számokkal kívánta alátámasztani: 2014 óta egyharmaddal növekedett a gépjárműállomány, jelenleg 65-70.000 autó van városunkban, de a környékbeli településeket is figyelembe véve körülbelül 160-170.000 ember közlekedik napi rendszerességgel a megyeszékhely útjain (beleértve a közösségi közlekedést igénybe vevőket és a kerékpárosokat is). Ezen belül különösen erős a belváros terhelése, ahol az átmenő forgalom nélkül is nagyjából 20.000 munkahellyel, tehát ide irányuló célforgalommal kell számolni.