Site icon KecsUP – a kecskeméti régió kezdőoldala

Minden, amit tudni érdemes a féknyeregről

Hogy ne érjenek meglepetések.

A féknyereg nem az az alkatrésze az autónak, amire minden tulajdonos kapásból rávágja, hogy pontosan mire is való. Ettől függetlenül egy kifejezetten fontos darabról van szó, ami az autó működéséhez elengedhetetlen. A fő feladata nem más, mint a féktárcsa súrlódó felületére rátolni a fékbetétet, hogy az így létrejött súrlódásnak köszönhetően lassítson vagy megálljon az autó.  Ahogy tehát megnyomjuk a fékpedált, a féknyeregben található speciális mechanizmusok segítik a fékek működését.

A féknyereg alapvetően nem sok elemből áll össze, de a kialakítása attól is függ, hogy milyen márka, pontosan milyen típusáról van szó. A fix- vagy merevnyerges típus mellett az úszónyerges változatokkal találkozhatunk. Előbbi némileg komplexebb, valamint költségesebb változat, utóbbi egyszerűbb, alacsonyabb árkategóriájú, éppen ezért elterjedtebb is. A féknyereggel kapcsolatos információk az autoalkatreszonline24.hu oldalról származnak. A féknyereg általában a következőkből tevődik össze.

A nyeregtartó a féknyereg fő darabja, amely a fékbetétet és a többi alkatrészt tartalmazza. A nyeregtartó az, ami rögzíti a féknyerget a jármű féktárcsájához. A féknyergen belül találhatóak a dugattyúk vagy a dugattyú, ami vagy amik nyomása hatására fékez az autó. Találhatóak továbbá tömítések is ebben az alkatrészben, amiknek az a funkciója, hogy a fékfolyadék szivárgását meggátolják. Ezen felül a szennyeződések elől is elzárják az utat, hogy ezzel is biztosítsák az alkatrész egészének zavartalan működését. Ahhoz, hogy az érintkezés a  féktárcsával ne legyen folyamatos, amikor nem nyomjuk a fékpedált, a rugót segítik visszahúzni a fékbetétet.

Milyen meghibásodásai lehetnek a féknyeregben?

A féknyereg állapotának ellenőrzését havonta érdemes megejteni –  legalábbis a szakemberek szerint célszerű ilyen sűrűséggel vizsgálni, és az ellenőrzést kiterjeszteni az egész fékrendszerre. Ha belegondolunk a rendszer jelentőségébe, akkor talán érthető, hogy a hozzáértők miért tanácsolják, hogy a lehető leggyakrabban vizsgáljuk meg a fékeket. Emellett arra is fordítsunk energiát, hogy a közlő (speciális)  folyadékot, amit egyszerűen csak fékolajnak szokás nevezni, kétévente mindenképpen cseréltessünk. Mindez azért is fontos, mert a féknyergek meglehetősen gyakran hibásodnak meg. Ennek vannak intő jelei, amik felismerésével sikerülhet megelőzni a bajt. Kezdjünk gyanakodni, és azonnal ellenőrizzük, ha szokatlan zajok hallhatók a fékpedál benyomásakor. Szintén figyeljünk arra, hogy ha fékezés rángat, vibrál, lassabban történik, esetleg nehezebben, illetve a kanyarok bevételekor nehézségeket tapasztalunk.

Milyen okai lehetnek a meghibásodásnak?

Természetesen, ahogy minden alkatrész, a féknyereg alkatrészei is elhasználódhatnak. Szintén kiválthatja a meghibásodást, ha nem megfelelő időben történik, vagy nem szakszerűen történik a szervizelés. A nem megfelelő minőségű alkatrészek használata, illetve az ezek nem szakszerűen történő rögzítése is okozhatja a bajt. Azt is érdemes észben tartani, hogy a vezetési stílusunk is hatással van erre az alkatrészre is, a sportos,agresszív vezetés egyébként sem vezet sok jóra, de még az autóban is kárt tehet. De bizony az utak minősége is befolyásolhatja az állapotát. Szintén fontos, hogy ha folyadék jut a rendszerbe, könnyen korrodálódhat. Az extrém, avagy szélsőséges időjárási körülmények, de pusztán a nagy hőingadozás is árthatnak a féknyereg elemeinek, így akár ezek tudatában, akár csak a biztonság kedvéért, de semmiképpen se hanyagoljuk el a rendszeres vizsgálatot.

Hogyan javítsuk vagy cseréljük a féknyerget?

Mivel a fékrendszer eleméről van szó, nagyon fontos, hogy kellő szaktudással és precizitással történjen a javítás. Továbbá nem elhanyagolható részlet az sem, hogy egy összetett alkatrészről van szó, amit jobb elkerülni az önkényes autószerelőknek. Általánosságban véve az autó fékrendszerének javítását mindig szerencsésebb szakemberre bízni, hiszen ezeknek az alkatrészeknek a megfelelő működésén sokkal több minden múlik, mint például a klímáén – ami szintén fontos eleme a biztonságos vezetésnek.

Ha biztosak vagyunk benne, hogy csak kisebb problémával állunk szemben, akkor jó tudni, hogy nem kell az egész fékrendszert azonnal cserélni, lehet javítani is. Könnyen előfordulhat, hogy egy egyszerű tisztítással sikerül orvosolni a gondot, és például, ha a fék beragadását tapasztaljuk, a kosz eltávolítása, a beragadt idegen tárgyak kiszedése helyrehozza a rendszert. A hiba keletkezhet rozsdásodás okán is, illetve a kenőanyag hibája miatt, ezek szintén kezelhetőek otthon is, de csak akkor célszerű belevágni, ha gyakorlottak vagyunk szerelés terén. A művelet menete a következő. Először is fel kell emelni emelővel, és stabilizálni kell az autót. Ezután a kerekek leszedésére kerüljön sor, majd a féknyereg házának kicsavarozására, de a fékfolyadék tömlőről nem kell leválasztani.

A féknyereg meghibásodása esetén kisebb javításokat tehát otthon is végezhetünk, de ha nem rendelkezünk a precíz munkához szükséges rutinnal, érdemes a fékrendszerhez kapcsolódó összes szervizmunkát a szakemberekre bízni. A féknyereg cseréjével kapcsolatos információk az autotechnika.hu-ról származnak.

(X)

Exit mobile version