Csendes jelenlét – Szabó Judit fotókiállítása

- Advertisement -

Májusban nyílt meg Szabó Judit retrospektív kiállítása, az Összegzés. A csendes fotográfus tárlata a Magyar Fotográfiai Múzeumban korábbi sorozatokat mutat be Amszterdamtól Budapestig. Most az egyik legismertebb képe is látható, és a megnyitón még többet tudhattak meg Szabó látásmódjáról a vendégek.

Szabó Judit Balogh Rudolf-díjas fotóművész gimnazista kora óta fényképez. – Olvashatjuk a Punkt tömör ajánlójábanKözépiskolai tanulmányait követően 1976-ban végzett a Szakmunkásképző Intézet Fényképész Szakán. 1981 és 1985 között a Fiatal Fotóművészek Stúdiója tagja volt, 1998-ban nyert felvételt a Magyar Fotóművészek Szövetségébe. Több ösztöndíjat nyert, főbb publikációi a „Zottigheid” (Leiden, 1992.) és a „Csak képek” (Budapest, 2006.).

Baki Péter múzeumigazgató, a tárlat kurátora a fenti titulusokat és évszámokat Szabó megfoghatatlan karakterével egészítette ki. Ritkán jelenik meg a közönség előtt, “fel lehet fedezni 10 évenként, és abszolút megérdemli a figyelmet.” Arról beszélt, hogyan feszegetik sokan fotóművészet határait és hogyan törekednek elismerésre, amíg “vannak azok, akik csak úgy léteznek.” Akik érzékenyen, természetességgel viszonyulnak a környezetükhöz. Szabó Judit megörökíti azt, ami körülveszi, de “nem akar kitűnni, nem vágyik sikerre.”

Baki Péter, Szabó Judit és Fejér Zoltán a kiállításmegnyitón / Fotó: Felicides Ildikó

Munkája ma besorolható a street photography kategóriájába, ám “a műfaj akkor még nem létezett itthon.” Tudósított a fotótörténetről Fejér Zoltán György, Balogh Rudolf-díjas fotográfus a megnyitó beszédében. Szabó kötete Gera Mihály Csak képek sorozatában a magyar fotóművészet egyik fontos állomása.

Miért hatnak olyan erővel ezek az életképek? Nem nosztalgiát, szívbe markoló elvágyódást érzünk a pillanatok láttán. Nem érezzük magunkat elidegenítve ezektől a jelenetektől, legyenek helyszín és idő szerint bármilyen távol; a nosztalgia egyik feltétele pedig épp az elidegenedés volna.

Felvesszük Szabó Judit pozícióját a megörökített valóságban / Fotó: Felicides Ildikó

Titkos, vagy jogtalan megfigyelői szerep helyett felvesszük Szabó Judit pozícióját a megörökített valóságban, aki finoman viszonyult a járókelők és épületek összhatásához. A hétköznapi, olykor melankolikus miliőhöz, aminek ő maga is a részese volt. Nem választotta el attól a gép lencséje. A fotográfus minden érzékével jelen volt a magányos kávézókban, üresedő kirakatok előtt, a zsongó vagy elázott utcák takarásában.

Fejér Zoltán alátámasztotta ezt egy Amszterdamban készült kép történetével, ami a Rózsaszín Víziló bár szivarozó törzsvendégét örökíti meg. Szabó 12 éven át látogatta a helyet, hogy lássa a karakterét. Az utolsó évben már nem ült ott az úr, mert a fotográfus érkezése előtt pár órával egy filmrendező magával vitte a férfit a félig elszívott szivarával.

Szabó Judit: Amszterdam 1987 körül / Fotó: kecsup.hu

Plank Ibolya érzékeny írása Szabó Juditról a Fotóművészet oldalán tovább árnyalhatja a róla alkotott képet.

Szabó Judit Összegzés című kiállítása megtekinthető augusztus 27-ig a Magyar Fotográfiai Múzeumban. 

A Múzeumok Éjszakáján pedig 17 és 23 óra között látogatható a tárlat, amin kiemelt helyet kapott Szabó egyik leghíresebb, képeslapokon is viszont látott fotográfiája, az Elefánt (1995).

Fejér Zoltán Szabó Ildikó Elefánt (1995) fotográfiája mellett / Fotó: Felicides Ildikó
- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Családi tragédia Kecskeméten: egy napig helyszíneltek a rendőrök Felsőszéktón

Mint a KecsUP kiderítette, Felsőszéktón, a Napkelet utcában, egy családi háznál történt az egész Kecskemétet megdöbbentő eset: a rendőrség...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version