fbpx
14.1 C
Kecskemét
2024. május 3., péntek

FRISS HÍREK

Eldőlt: dízel csuklós buszokat vesz Kecskemét, és tesztelik a hidrogénhajtásúakat

- Advertisement -

A csütörtöki képviselő-testületi ülésen a Fidesz-KDNP frakció megszavazta – az ellenzék tartózkodása mellett -, hogy 2025-től a hibridhajtású Mercedesek helyett dízel buszokat szerez be a város, emellett tesztelik a hidrogénhajtásúakat. „Az elektromos buszok nem Kecskemétre vannak kitalálva, mert nagy a város kiterjedése” – indokolta a döntést a közgyűlési vitában dr. Homoki Tamás alpolgármester.

Az előzményekről már beszámoltunk a napokban. 2025-től lecserélik Kecskeméten a 2013-ban érkezett 25 darab Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszt. Noha két éve teszteltek a városban egy elektromos buszt, a csütörtöki közgyűlésre készült előterjesztésben dr. Homoki Tamás helyi közösségi közlekedésért felelős alpolgármester a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) Kft.-vel egyeztetve azt javasolta, inkább 17 dízel csuklós buszt szerezzen be a város, emellett először teszteljenek 2 hidrogénhajtású szólót, majd a tapasztalatok birtokában 2028-tól állítsanak majd forgalomba még 8 ilyet. Cikkünkben leírtuk, a városvezetés mindezt mivel indokolja.

Homoki Tamás alpolgármester / kecsup.hu

A csütörtöki testületi ülésen Homoki Tamás hangsúlyozta: az a javaslatuk, hogy a koros hibridhajtású buszokat ne egyszerre, hanem fokozatosan cseréljék le, hogy ne terheljék meg túlzottan a várost. A felmerülő opciókat (dízel, elektromos, hidrogénhajtású) is végigvette.

„Alappal lehet építeni főleg az új csuklósoknál a dízelbuszokra, ugyanis az alternatív hajtásláncúak kiforrottsága még mindig nem az igazi. A modern dízelbuszok károsanyag kibocsátása a tízévvel ezelőtti hibridekéhez képest egy-két százalékban fejezhető ki, minimális, teljes mértékben környezetbarát”érvelt a dízelek mellett.

Majd az elektromosok ellen:

„Bizonyos városokban az elektromos buszok tűnhetnek befutónak, mi azonban úgy véljük, hogy Kecskeméten nem feltétlenül lehetnek irányadóak. Kecskemét nagy kiterjedésű város, más városokhoz képest a buszok jóval nagyobb távolságokat tesznek meg. A jelenlegi elektromos buszok napközbeni töltés nélkül erre nem alkalmasak” – mondta az alpolgármester, majd később mégegyszer kijelentette: az elektromos buszok a jelenlegi technológiában nem Kecskemétre vannak kitalálva”, mert egy töltéssel csak 150 kilométert tudnak futni.
Azt is elmondta hátrányaként, hogy tárolóhely-kapacitásuk biztonsági okokból nagyobb, egy dízel kiváltására pedig 1,5-1,7 elektromos busz kell. Nem elhanyagolható szempontként említette az alpolgármester, hogy az elektromosok akkupakkját öt-hat év után le kell cserélni, ami „olyan költség, mint egy modern dízelbusz tokkal-vonóval”.

Elektromos busz tesztelésen 2021 tavaszán Kecskeméten – továbbiak nem követik / Fotó: Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. Fb-oldala

Eközben a Volánbusz vezérigazgatója az elektromos buszokat méltatja

Mi nem vagyunk szakértők, de ezen a ponton felhívjuk a figyelmet egy Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója által jegyzett, idén februárban megjelent cikkre a portfolio.hu-n, amely némileg árnyalhatja az elektromos buszokról festett nagyon kedvezőtlen képet. Ebben a cikkben az szerepel, hogy a Volánbusz által végzett tesztek és mérések szerint:

  • Az elektromos energiát tároló akkupakk méretétől függően egy busz megbízhatóan 300 km napi futásteljesítményre képes.
  • A gyorstöltésnek köszönhetően egy 300 kwh-ás akkumulátor kb. 2 óra alatt feltölthető.
  • Az akkumulátorok ára az utóbbi években jelentősen csökkent, míg az élettartamuk folyamatosan növekszik: egyes gyártók már 2022-ben is 8 év teljes garanciát vállaltak a termékre.

Nincs elég áram

De vissza Homoki Tamás felszólalásához! Az alpolgármester azt is elmondta, hogy azokban a városokban működhetnek jól az elektromos buszok, és azok szerepeltek jól a beszerzési pályázatokon, ahol az elektromos áram már rendelkezésre áll a telephelyen a töltésre. Kecskeméten viszont nincs ilyen kiépített infrastruktúra, és az alpolgármester szerint nem tudni, mikor lesz „ekkora mennyiségű áram”. Szerinte 2021-ben az elektromos busz kecskeméti tesztelésének eredményei „teljesen alátámasztották”, hogy Kecskeméten nem érdemes ebben a típusban gondolkodni.

Ugyanakkor Homoki Tamás úgy látja, a városnak „példamutatónak kell lennie” és mozdulnia kell a modernebb, zéró károsanyag kibocsátású buszok felé, „mégha drága és nem is egészen kiforrott a technológia”. Ezért javasolják a hidrogénhajtású buszok tesztelését.

Miért nem tesztelnek többféle buszt?

Dr. Vancsura István (Szövetség) felhozta, hogy korábban arról volt szó, a kormány jelentős összegekkel támogatja az elektromos buszok beszerzését – de aztán eltűntek ezek a hírek. Furcsának találta azt is, hogy a hidrogénhajtású buszokat ugyan csak tesztelik, mégis a határozattervezetben fixen rögzítve van, hogy 2028-tól 8 darabot meg is vesz a város ebből a típusból. Szerinte vagylagos megfogalmazást kellett volna használni: vagy dízelt, vagy elektromost, vagy hidrogénhajtásút szerez be Kecskemét, ne kössék meg előre a kezüket.

Hasonló cikkünk:  Látogatók mehettek be a biomassza fűtőműbe, ahova 20 tonnánként érkezik a faapríték

Vancsura István / kecsup.hu

Azt is felvetette, hogy szerezzenek be 2-3 elektromos buszt, és teszteljék pár évig.
Homoki Tamás szerint ez még akár logikus is lehetne, de bármilyen hajtáslánc teszteléséhez ki kell építeni a szervizhálózatot, az infrastruktúrát; egy városban „nem lehet ésszerűen 3-4 féle hajtásláncú busz, ez óriási pazarlás az anyagiakkal”.
Ehhez annyit érdemes hozzátenni, hogy az előterjesztésben is szerepel: a telephelyen ott van a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt támogatásával beszerzett egy darab töltőállomás, amely két szóló elektromos busz éjszakai és hétvégi töltését jelenleg is tudná biztosítani. Ilyen szempontból az elektromos buszok tesztelés terén még előnyben is lennének a hidrogén hajtásúakkal szemben, hiszen azok üzemeltetéséhez még hiányzik minden feltétel.

Bérlés esetleg?

Király József (Szövetség) kijelentette: ő viszont frakciótársával ellentétben sokkal szigorúbban fogalmazna, mégpedig úgy, hogy csak megújuló energiával működtethető buszflottát szerezzenek be. „Ne adjunk lehetőséget arra, hogy megint visszatérjünk a dízel használatára. Ugyanis ha 2027-ben még 6 dízelt vásárol Kecskemét, annak a kihordási ideje tíz év – de 2037-ben már nem kellene dízel buszoknak közlekedni” – vélekedett.

Király József / kecsup.hu

Javasolta egyúttal azt is, hogy próbálkozzon a város buszok bérlésével, mert akkor nem köteleződnek el hosszú időre nagy összegért megvett buszok mellett.
Homoki Tamás úgy válaszolt, ezt fel tudja vállalni, megnézik lehetőségét, mennyibe kerülne a buszok bérlése, bár hozzátette, ez általában drágább, noha igaz, hogy könnyebb belőle kiszállni.

Pályázat nélkül hosszabbíthatnak a szolgáltatóval

Kopping Rita aggályosnak tartotta az előterjesztés azon mondatát, hogy az ütemezett beszerzés esetében is biztosítható, hogy a jelenlegi közszolgálati szerződés újabb pályázat kiírása nélkül a szerződés időtartamának felével, azaz 2034. december 31-ig meghosszabbításra kerüljön.
Homoki Tamás úgy reagált, ha a közszolgáltató (jelenleg az Inter Tan-Ker) a tíz éves szerződés során előírt feltételeknek folyamatosan eleget tesz, akkor van arra opció, hogy újabb öt évre hosszabbítsanak vele pályázat nélkül. „Nekünk is érdekünk, hogy tartsuk itt, mert ismerjük, megbízunk benne, tudunk vele együtt dolgozni, de nincs kőbe vésve, ki tudunk szállni” – mondta az alpolgármester.

„Eszeveszett európai uniós jogszabályok”

A felszólaló kormánypárti képviselők egyetértettek az előterjesztésben felvázoltakkal. Leviczky Cirill szerint egyébként is minden határozatot meg lehet változtatni, ahogy az élet változik, a technikai feltételek változnak, oly módon tudunk mi is alkalmazkodni hozzá, nem érdemes azt mondani, hogy csak erre lehet menni. Király képviselő úr azt mondja, hogy le kell tenni a voksot az alternatív energia mellett és ha nekimegyünk a falnak, akkor is menjünk neki” – mondta. Szerinte a személyautók terén is „leginkább az európai uniós eszeveszett jogszabályok miatt megy az alternatív hajtások felé, pedig egyik megoldás sem olyan kiforrott, hogy azt lehetne rá mondani, hogy öt vagy tíz év múlva is megállja a helyét”. Leviczky Cirill úgy véli, „előremutató gondolat” kihagyni egy lépést az elektromos buszokkal, úgyis nagy a környezeti lábnyomuk.

Leviczky Cirill / Fotó: Gunity Gábor

Homoki Tamás még a végén kiemelte, hogy véleménye szerint a hidrogénhajtásban van a legnagyobb potenciál, hulladékból, másra nem hasznosítható vízből is elő lehet állítani. „Mi az elmúlt időszak vizsgálatai alapján ebben sokan jobban hiszünk, mint az elektromosban”. A dízeleknél pedig előrehaladott kísérletek vannak a gázolaj szintetikus anyagokkal történő kiváltására, így „nem lőnek nagy bakot”, ha ezt is kipróbálják.

Vancsura István módosító javaslatát a testület 7 igen, 11 nem és 1 tartózkodás mellett elutasította, az eredeti határozattervezetet pedig a kormánypárti frakció megszavazta, az ellenzék tartózkodása mellett (12 igen, 7 tartózkodás). A KeKo és az Inter Tan-Ker feladata lesz ezután, hogy kidolgozza a pénzügyi ajánlatot az új buszok beszerzésére.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...