Hónapok óta gyengélkedik a kiskereskedelem, a magyarok egyre kevésbé költik a pénzüket a boltokban. A legfrissebb statisztika szerint a jelenlegi eredményeket csupán mérsékelni lehetne. Mindeközben egy kutatásból kiderült, hogy a vásárlók számára kiemelten fontosak az árak, ha akciókról van szó.
Az elmúlt hónapok során szinte mindenhonnan azt lehetett hallani, hogy az infláció rég nem látott mértékűre duzzadt, ezért egyre fontosabbá vált, hogy mit és hol vásárolunk. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) statisztikái ezt rendre bizonyították is, legalábbis a kiskereskedelem forgalma kapcsán publikált eredmények valamiféle változást mutatnak a fogyasztói hozzáállásban.
Kiderült ugyanis, hogy a kiskereskedelmi egységek forgalma 2023-ban jelentősen visszaesett, a volumen csak áprilisban 12,6 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Az adatokat részleteiben tekintve pedig az világlik ki, hogy a visszaesésben minden szegmens érintett:
- az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 8,6,
- a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 10,7,
- az üzemanyag-kiskereskedelemben 22,9 százalékkal lett kisebb az értékesítés volumene.
Az adatokat elnézve pedig a makrogazdasági elemzők is ledöbbentek. Virovácz Péter, az ING Bank szakértője szerint havi alapon a kiskereskedelmi forgalom volumene ismét zsugorodott, méghozzá 0,9 százalékkal. A tavalyi évi alacsony bázis következtében még így is valamennyit javult az éves bázisú mutató, ám továbbra is kétszámjegyű a visszaesés: 12,6 százalékkal csökkent a boltok értékesítési mennyisége egy év alatt. Ez szerinte alulmúlja a piaci konszenzust és az ING pesszimistább előrejelzését is. Hozzátette az egyetlen pozitívumnak a benzinvásárlás forgalma tekinthető, ami ha nem lenne, akkor ennél is rémisztőbb adatokat kaptunk volna.
Igenis számít az ár, főleg az akcióknál
A gazdasági válság hatására ma már jóval kevesebbet vásárolunk a korábbinál, ami nem véletlen, hiszen egyre kevésbé jövünk ki a pénzünkből. Hiszen azt egyszerűen felemészti az infláció. Így bár sokan vannak, akik szerint csak az idősebb generáció tagjait motiválják az egyes termékek akciós árai, ám ez nem így van. A Szegedi Tudományegyetem májusban megjelent kutatásából ugyanis kiderült, hogy az ár mennyire fontos a vásárlók számára.
A több tucat résztvevővel készült nem reprezentatív felmérés szerint az akciós ajánlatok során az árak kiemelt fontosságúak, főleg ha az adott termék eredetei áráról van szó. Az ugyanis egyfajta viszonyítási pontot jelent a fogyasztóknak, vagyis az eredeti ár nélkül feltüntetett akciók nem biztos, hogy elérik a kívánt célt a fogyasztókban. Az eredeti ár megjelenítése nélkül ugyanis a vásárlók nem fogják elhinni, hogy a terméket valóban alacsonyabb áron kínálják. A kutatók ezen felül megállapították azt is, hogy amennyiben az ár egy összetett ajánlaton belül más információkhoz képest feljebb szerepel, úgy az akció részletei könnyedén lényegtelenné válnak a vásárlók számára.