Néhány nappal a júniusi közgyűlés előtt lemondott a kecskeméti közgyűlés munkáját segítő Értékmegőrzési Bizottság külsős tagságáról a helyi ellenzéki pártokat tömörítő ernyőszervezet, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület elnöke, Kisházi Antónia. A bizottságból idő előtt kikerülni lemondással vagy visszahívással lehet. Egy év múlva önkormányzati választásokat tartanak. A kecskeméti ellenzéki pártok még az együtt/külön/koordináltan indulnak kérdés megtárgyalása előtt állnak; ami miatt hirtelen elhatározásnak tűnhet, hogy személyi változtatás történt az ellenzék oldalán.
Kerestük Kisházi Antóniát, kommentálja lemondásának okát, akit az ellenzéki frakció 2021-ben delegált a képviselőtestület mellett működő szakbizottságba. Kérdésünkre elmondta:
Amikor civilként az egyesület tagjai megválasztották a Szövetség a Hírös Városért Egyesület elnökének, tisztában volt vele, hogy nagy fába vágja a fejszéjét. Mint minden feladatnál, itt is munka közben mutatkozik meg mennyi idővel jár a szervezés. Mivel semmit nem szeret félgőzzel csinálni, úgy érezte, döntenie kell a két feladat között. Június 20-tól kizárólag a Szövetség előtt álló célok elérésére koncentrál.
Politikai üzenete van
Kisházi egyik pártnak sem tagja; néhány hete a KecsUP-nak adott interjújában magát úgy mutatta be, hogy a Szövetségnek eddig is voltak civil tagjai a jól ismert politikusok mellett, és a civilek közül ő az egyik. Neve kevésbé ismert a helyi politikai életben, de az elmúlt kampányokban segítette az ellenzéki jelöltek, köztük DK-ás és a közeli politikusok munkáját. Lemondása azért vet fel kérdéseket, mert a jövő évi választásokra készülve az ellenzéki ernyőszervezet elnökének nemcsak politikai feladatai vannak, de a lehetséges képviselő-jelöltek között is ott lehet; – amiről ugyan azt mondta, hogy még nem tud róla, hogy a Szövetség jelöltjeként megméretetti-e magát, de ettől nem is zárkózott el. Kampányban a bemutatkozáskor pedig a betöltött hivatalos pozíciónak, ha nem is túl nagy jelentőséget kell tulajdonítani, mégis van szimbolikus üzenete.
A szakbizottságból idő előtt kikerülni lemondással vagy visszahívással lehet. A lemondás oka lehet bármi, ami miatt a küldött nem tudja ellátni a feladatát. A visszahívásnak már mélyebb okai lehetnek, az ismert példák alapján alkalmatlanság, vagy politikai és személyi feszültség állhat a háttérben. Lemondáskor az eljárás egyszerű, a tag levélben hivatalos úton ezt jelzi a jegyzőnek, és a megüresedett helyet hamarosan új személlyel töltik be, általában a képviselőcsoport-vezetők véleményének kikérése után.
A visszahívás ezzel szemben konfliktust rejthet magában, amihez ilyen esetben a kecskeméti közgyűlés többségének is hozzá kell járulni. Kik adják ilyenkor a többséget? A szituációtól függ. Előfordulhat az, hogy egyszerre van szükség ellenzéki és kormánypárti igenekre is. Politikai következménye viszont kiszámíthatatlan, mert fokozza a belső megosztottságot, ha a kezdeményezőnek a szavazáskor politikai ellenfelére kell támaszkodnia; – márpedig a politika konfliktusos természetéből fakadóan az alkalmi szövetséges ezt a ziccert nem fogja elszalasztani. A visszahívást ezért általában igyekeznek is elkerülni a frakciók, és ezért vagy érvényesítik a belső kisebbség ellen a frakciófegyelmet, vagy kompromisszumos megoldás után néznek.
Az ellenzéki frakció a korábbi külsős delegált lemondása után Várkonyi Zoltán kecskeméti lakost jelölte az Értékmegőrzési Bizottságba. A kecskeméti közgyűlés 18 igennel támogatta a személyi változást.