Komoly baj van a magyar tanulók szövegértési képességeivel, a 2008 óta sztenderizált kompetenciamérés 2022-ben volt eddig a leggyengébb – a nyolcadikosoknál és a tizedikeseknél ezen belül is különösen nagy volt a visszaesés.
A szövegértésben és a digitális eszközök használatában alapszint alatt teljesített a nyolcadikosok 40 százaléka. A digitális képességek alapból igen gyengék voltak, amire rányomta a bélyegét a Covid alatti távoktatás is. A tizedikeseknél az egyharmada nem érte el az alapszintet, ami felveti azt a kérdést, hogy ők később hogyan tudnának betanított munkán kívül másra alkalmassá válni. Matematikában is hasonló a helyzet, a természettudományokban viszont nyolcadik és tizedik osztály között sokan behozzák a lemaradást.
Nagyok a különbségek regionálisan: sokkal jobb eredményeket hoz Budapest még úgy is, hogy visszaesett a korábbi évekhez képest. Szövegértésből a 174 vidéki járás közül 71-ben a nyolcadikosok átlaga nem éri el azt a szintet sem, ahol országos átlagban hatodikban kellene tartani.
via HVG