A kormány rekordokról beszél, közben a turisztikai szereplők visszaesést tapasztalnak a Balatonnál – a 24.hu forrása szerint a probléma az, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) görcsösen ragaszkodik ahhoz, hogy újabb és újabb turisztikai rekordokról számoljon be.
Harminc-negyven százalékkal kevesebb vendég fordul meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének adatai szerint a Balatonon az idei szezonban – nyilatkozta Flesch Tamás, a szállodaszövetség elnöke az Indexnek. A belföldi turizmus, élen a szállodaiparral visszaesést is mutat. A legfrissebb KSH-adatok is ezt mutatják még úgy is, hogy a statisztikai hivatal 2022 nyarán szerződést kötött az MTÜ-vel, aminek nyomán a KSH az MTÜ által létrehozott adatbázist használja.
A nyilatkozat megjelenése után az MTÜ megpróbálta hitelteleníteni Flesch Tamást, a január–június közötti időszak megugrott bevételeiről beszéltek, valamint balatoni vendégáradatról számoltak be. A csupa pozitív kijelentésekre Gulyás Gergely tette fel a koronát azzal, hogy rekordöntésről beszélt a Balatonnál.
2019-ben turisztikai rekordév volt, amikor még csak tesztüzemben működött a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) és 2020 januártól fedi le a teljes turisztikai szálláshelykínálatot. Mégis szívesen hasonlítja a mostani adatokat a 2019-eshez a kormány és a Magyar Turisztikai Ügynökség is. Ez azért lényeges, mert a magán- és egyéb szálláshelyekről 2020 előtt nem volt havi adatgyűjtés.
Holczer Ágnes, a Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetségének elnöke szerint az adatgyűjtés módszertanában és azok publikációjában kell keresni az okát annak, hogy miért tapasztalnak a balatoni turizmusban dolgozók mást, mint amit az MTÜ kommunikál.
„Lehet ezzel játszani. Ha sokan jönnek rövid időre, akkor azt lehet mondani, hogy nagyon megugrott a vendégszám. Csakhogy elképzelhető, hogy összességében végül kevesebb vendégéjszakát töltenek itt, ami jóval szorosabb összefüggésben áll a bevétellel és a jövedelmezőséggel, mint az előbbi – és a vállalkozók is erre fókuszálnak. A minap futottam bele egy hírbe, hogy 8 százalékkal emelkedett a júniusi bevétel 2022-höz képest. Miközben mindenhol megjelent, hogy a turisztikai vállalkozások ennél jóval nagyobb, akár 20–25 százalékos emelést is végrehajtottak. Azért ebből is látni, hogy valami probléma mégiscsak lehet, nem?” – mondta a szakember.
Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója 2019 januárjában a Magyar Időkben arról beszélt, hogy „a legfontosabb változás a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ bevezetésével az lesz, hogy naprakészen megismerhetők lesznek a teljes szektorra kiterjedő, valós forgalmi adatok, amelyekről a szálláshelyek is kapnak statisztikai visszajelzéseket.”
Ezzel szemben a turisztikai szereplők arra panaszkodnak, hogy továbbra is csak korlátozottan látják az adatokat. Egy szállodás annyit lát, hogy a hozzá hasonló besorolású szálláshelyek hogyan szerepelnek.
„Valójában az okát sem tudom, miért nem lehet lekérni az összesített adatokat” – fogalmazott Holczer Ágnes. Hozzátette: keveset tudni arról is, hogy az NTAK-ba beérkező adatok minőségét mennyire ellenőrzik az MTÜ-nél.
via 24.hu