fbpx
19.4 C
Kecskemét
2024. április 28., vasárnap

FRISS HÍREK

Hat pontban az Izsáki út gyalogos és kerékpáros közlekedését nehezítő balesetveszélyes problémák

- Advertisement -

Az Izsáki út átépítése „hivatalosan majd csak jövő tavasszal kerül átadásra, de már most is látható, hogy a beruházás kapcsán átalakított gyalog- és kerékpárút jó néhány helyen rossz tervezői megoldásokat tartalmaz, és balesetveszélyes helyzeteket teremt” – summázza közleményében tapasztalatait a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete. Csokorba is szedték az Izsáki út gyalogos és kerékpáros közlekedését nehezítő problémákat, és az észrevételeiket javaslataikkal együtt az Építési és Közlekedési Minisztérium részére elküldték.

A Petőfi Sándor utca végétől a Vízmű utcáig tartó beruházás több mint egy éve folyik, ahol mintegy 2 kilométer hosszan szélesítették ki 2×2 sávosra az útvonalat, illetve újították fel a már korábban is széles útszakaszokat. Forgalmában az utazók autóval, busszal, motorkerékpárral, gyalogosan, (elektromos) rollerrel, kerékpárral egyszerre vesznek részt.

Ez a város egyik legforgalmasabb útja oktatási intézményekkel, közintézményekkel, vendéglátó egységekkel, munkahelyekkel, számos utca becsatlakozásával. A forgalmasabb részein, a kereszteződésekben, a gyalogátkelőknél, a nagy utasforgalmat lebonyolító autóbuszmegállókban, éppen ezért lenne fontos az akadálymentesített, gyalogos és kerékpáros szempontból is biztonságos infrastruktúra kiépítése, és a különböző járművek részére megfelelő iránysávok kialakítása.

Az 52-es Kecskemét egyik legforgalmasabb útja / Fotó: kecsup.hu

Több olvasói levelet is kaptunk az elmúlt hetekben, igaz, főleg kerékpárosoktól és gyalogosoktól, amikben kérdéseikkel, panaszaikkal, tapasztalataikkal fordultak hozzánk. Olvasónk hívta fel a figyelmünket a gyalogosok és a bringások szemszögéből két súlyos problémára is. A Boldogasszony térnél elhaladó kerékpár- és gyalogútra két buszvárót helyeztek el, így minimálisra szűkítve a buszra várakozók és leszállók között a gyalogos és a kerékpáros forgalom elhaladását. Kérdés, várható-e itt módosítás. Bringás szempontból további gond, hogy nem akadálymentes a Sheraton szállodánál több ponton sem a kerékpárút és az út találkozása, mert a padka túl magas maradt.

A Boldogasszony téri buszmegállóval kapcsolatban megkerestük a kivitelezőt, a Hazai Építőgép Társulás Zrt.-ét, megkeresésünkre azonban nem reagáltak. A következő választ kaptuk viszont az Építési és Közlekedési Minisztériumtól:

a kivitelezés utáni új forgalmi rend még nem lett kialakítva teljesen a kivitelezéssel érintett szakaszon, a forgalomtechnikai jelzések (KRESZ táblák és burkolati jelek) még nem lettek kihelyezve. Ez érinti a Katona József Gimnáziummal szembeni oldalon lévő járdát és kerékpárutat is. A végleges forgalomtechnikai kialakítást követően a jóváhagyott tervek alapján a buszmegállóban csak gyalogos forgalom lesz. A kerékpárforgalom az autóbuszmegálló mögött – a Boldogasszony téren keresztül – gyalog- és kerékpárúton lesz elvezetve a meglévő járda ívkorrekciójával.

A kerékpáros forgalom a Boldogasszony tér városból kifelé lévő, Dózsa György úti sarkánál kerül vissza az elválasztott gyalog- és kerékpárút nyomvonalába.

Többször is jártunk a helyszínen az elmúlt időszakban, de a tervezett munkálatokra utaló jeleket egyelőre azonban még nem láttunk. A minisztérium azt is írta, hogy mivel a kivitelezés még folyamatban van, az Izsáki út Nagykörút és Vízmű utca közötti szakasza teljes szélességben változatlanul munkaterületnek számít.

Hat pontban az Izsáki út gyalogos és kerékpáros közlekedését nehezítő problémák

Bejárták az Izsáki út építés alatt álló szakaszát a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének tagjai is, akik a balesetveszélyes és a nem megfelelően kiépített helyeket hat pontban foglalták össze; az észrevételeiket a javaslataikkal együtt pedig az Építési és Közlekedési Minisztérium részére is elküldték. Melyek tehát a kritikus pontok?

  • A kerékpáros átvezetések nem akadálymentesek, miközben a vonatkozó előírások lehetőség szerint „0” szintű átvezetéseket szorgalmaznak. A magas padkákon áthajtani nemcsak kellemetlen, de a kerékpáros közlekedés komfortját is rendkívül lerontja. Ezért az összes átvezetésnél a nulla szintű kialakítások elvégzését kérik, beleértve a Sport és a Vízmű utcánál is.
Hasonló cikkünk:  Elstartolt a kecskeméti kampány, mutatjuk, kik jelentették be eddig a polgármesterjelöltjüket

Az előírások lehetőség szerint „0” szintű átvezetéseket szorgalmaznak. Különösen a Sheraton hotel előtti kialakítás balesetveszélyes / Fotó: Kecskeméti kerékpárosok Facebook oldala

  • Nem biztonságosak az átvezetések a Sheraton hotelnél, a MOL benzinkút be- és kihajtónál, a Lidl parkolónál, a GAMF parkolónál, illetve behajtónál és a Hernád utcánál. A balesetek megelőzése érdekében itt azt kell figyelembe venni, hogy a kerékpárutat keresztező gépjárművek ne tudjanak nagy sebességgel át- és behajtani. A kerékpárosok javaslata az, hogy a kereszteződésben a kerékpárutat emeljék ki azért, hogy a gépjárművek lassan és körültekintően haladhassanak át. „Ez azért is indokolt, mert a főútvonallal párhuzamosan vezetett kerékpárúton a kerékpárosnak kell, hogy elsőbbsége legyen, a behajtó gépjárművekkel szemben. Mivel itt kétirányú a kerékpáros forgalom, ez különösen indokolt.
  • Az autóbuszvárók mögötti elvezetés balesetveszélyes. Mint, ahogy az a képen is látható, a buszváró mögül kilépő gyalogos balesetveszélyt jelent önmagára és a kerékpárosra is. A megoldás az, ha a várakozó hátsó részén, 2-3 méter hosszon, mindkét oldalon közvetlen csatlakozású korlátot építenek ki, amit megkerülve léphet a gyalogos a kerékpárútra; így a beláthatóság már megfelelő a balesetek elkerülésére. A következő helyek érintettek: Kodály iskola megálló, GAMF megálló, Vízmű utca megálló, (ahol egyelőre nincs még buszváró).

GAMF megálló / Fotó: Kecskeméti kerékpárosok Facebook oldala

  • Külön pontba kerültek a Boldogasszony téri buszvárók, amire olvasónk is felhívta a figyelmünket. A gond itt az, hogy a járdafelületre telepített buszvárók miatt, továbbá, mivel a kerékpáros forgalmat saját útfelület helyett a járdára kényszerítik, nem marad biztonságos gyalogos és kerékpáros útszélesség.

A tervek szerint a parkon át lehetne kerékpárral közlekedni / Fotó: kecsup.hu

Változás itt várható, a minisztérium válaszából ugyanis megtudtuk, hogy a parkon keresztül tervezik elvezetni a kerékpáros forgalmat. A kerékpárosklub felhívta a minisztérium figyelmét viszont arra, vegyék figyelembe azt, hogy ez a kerékpáros részére maximum 10 százalékos kerülőt jelentsen, különben a tapasztalatok azt mutatják, hogy nem fogják használni, tehát marad a várakozók és gyalogosok és kerékpározók közötti konfliktus.

  • A Sport utcai körforgalommal az a probléma, hogy a kerékpárosok és gyalogosok útja nem a körforgalom ívén, hanem szögletesen lett kijelölve – szól az ötödik pont. Ami azért gond, mert a kerékpárosok ezért szűk íveken, a gyalogosok pedig a hosszabb úton fognak közlekedni.

Sport utcai körforgalom / Fotó: Kecskeméti kerékpárosok Facebook oldala

  • Nagykörúti lámpás csomópont megváltoztatás, amit a kecskeméti kerékpárosklub már többször is kezdeményezett. Itt a kerékpárosok kifogása az, hogy eddig ebben a kereszteződésen két lámpaváltást kellett megvárniuk, hogy átjussanak, ezzel hátrányos helyzetbe kerülve a gépjárművekkel közlekedőkkel szemben.

A Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete Lázár János minisztériumától arra vár választ, hogy a még folyamatban lévő átépítés változtat-e a felsorolt problémákon, és várható-e kerékpáros barát átalakítás a lámparendben. Az Izsáki út építését szerkesztőségünk folyamatosan nyomon követi, ezért a gyalogos és kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos ügyekről még biztosan fogunk hírt adni.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

„Elengedte” a városvezetés a Csiperót, az egyesület kijelentette: nem kíván eltérni az alapkoncepciótól

Hat éve nem rendezték meg Kecskeméten az Európa Jövője Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Találkozót, közkedvelt nevén a Csiperó Fesztivált....

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...