A január elsejétől megemelkedett útdíjak, a tehergépjárművek fizetős rendszerébe bekerült új útszakaszok és a gázolaj megnőtt jövedéki adója feljebb nyomták a szállítási díjakat átlagosan 16 százalékkal. Ez az építőanyagok végső árát egyelőre átlag 2 százalékkal nyomta feljebb.
Az Építési Vállalkozások Országos Szövetsége (ÉVOSZ) szerdai közleményükben azt írja, hogy az építkezés helyszínére szállított építőanyagok is megdrágultak az év elejével, mivel a szállítási díj legalább 5, de akár 25 százalékot is kitehet a végső árukból. Felhívják a figyelmet, hogy ugyan csak 130 kilométert jelentenek az újonnan fizetőssé tett útszakaszok, de köztük van az M0 körgyűrű, aminek kiemelt jelentősége van az árufuvarozásban.
Budapest és agglomeráció adja a hazai építőanyag-kereskedelmi piac nagyjából harmadát, ami miatt sok szereplő kifejezetten törekedett korábban arra, hogy az M0 körgyűrűhöz közel létesítsen telephelyet. Az M0 jelentőségét tovább növeli a magyar gyorsforgalmi úthálózat sugaras szerkezete is, hiszen a kelet-nyugati forgalom is szinte teljes egészében itt halad át, szóval a fizetőssé tétele óriási forgalmat érint.
A gyártótól a felhasználóig tartó út fuvardíjai a változások miatt összességében és átlagosan 16 százalékkal emelkednek 2024 első hónapjában – derült ki az ÉVOSZ számításaiból. Ez a költségnövekedés az árakba beépítve átlagosan 2 százalékos további áremelést hoz valamennyi kiszállított építőanyagra vetítve. Mivel ez egy átlagos érték, a tényleges áremelés termékenként nagyon eltérő lehet, hívja fel a figyelmet az ÉVOSZ.
via HVG