2023 januárjától jelentős mértékben megemelkedett a sűrűnek mondható Magyarország vasúthálózatán a balesetek száma, köztük számos szerelvény kisiklása is értendő.
Példa erre a 2023. július 9-én elindult 17 kocsiból álló tehervonat, ami Szolnokról indult Békéscsaba felé. Mezőtúr közelében, a kétpói kitérőnél kisiklott a szerelvény második kocsija, majd nyolc továbbit magával rántott, ezért másodperceken belül milliárdos nagyságrendű kár keletkezett. Felszántott vágány, eltört sínek, leszakadt felsővezeték maradt a baleset után.
Szintén nagy pusztítás volt december 30-án Nagymarosnál, ahol egy 23 kocsiból álló vonat kilenc kocsija ugrott le a sínről. Különösen veszélyes eleme volt ennek a balesetnek, hogy a szétrepülő pályaalkatrészek itt a környező magánkertekben landoltak, és betört egy ház ablaka is.
Szerencsére az említett baleseteknél nem történt személyi sérülés.
Karosi Róbert, a MÁV vasútbiztonsági igazgatója a Telexnek magyarázta el, hogy a júliusban balesetet szenvedő szerelvényt a vonatkozó szabályoknak megfelelően készre jelentették, vagyis a szolnoki indulás előtt megfelelőnek találták a műszaki állapotát.
A baleset vizsgálatából kiderült, hogy a második kocsi fékberendezése meghibásodott. Bár az indulás előtti fékpróbán még jó volt, viszont az esemény előtt 1-2 tized bar nyomással, súrlódva hozzáért a kocsi forgóvázához tartozó kerekekhez, ezért azok túlhevültek. A hőterhelés miatt pedig bekövetkezett a baleset.
A vasúti járművek javítása és karbantartása három nagyságrenddel kevesebb pénzbe kerül, mint a milliárdos károk. Papíron minden lehetőség adott a hasonló helyzetek megelőzésére, a gyakorlat ennél összetettebb, az utóbbi négy év statisztikája alapján havonta átlagosan legalább egy vonat kisiklott Magyarországon, ebből évente három-négy eset műszaki hibára volt visszavezethető.
Az elmúlt négy évben összesen 42 ilyen baleset történt a MÁV körülbelül 7200 kilométeres hálózatán. A 80-as évek óta fokozatosan romlik a hálózat általános állapota, és fontos tényező, hogy milyenek a járműdiagnosztikai- és biztosítóberendezések egy-egy vonalon.
A MÁV vasútbiztonsági igazgatója szerint az elmúlt három év magyarországi vonatkisiklásainak többségét fele-fele arányban pálya- vagy járműhiba, kevesebb mint negyedét pedig emberi mulasztás okozta. További részletek a Telex.hu cikkében olvashatók.
A cikket a Szol24 és a KecsUP együttműködésének keretében szemlézzük, a teljes cikket itt olvashatja.