Site icon KecsUP – a kecskeméti régió kezdőoldala

Gyorsan fejlődött Kecskemét, de még nem került a legfejlettebbek közé

Elektromos busz tesztelésen 2021 tavaszán / Kecskeméten - továbbiak nem követik / Fotó: Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. Fb-oldala

2014 és 2021 között a magyarországi megyeszékhelyek közül Kecskemét fejlődött a harmadik leggyorsabban az Egyensúly Intézet Településindex nevű tanulmánya szerint. A hírös város intenzív fejlődése többek között az egy lakosra jutó nettó belföldi jövedelem kiemelkedő növekedéséből, illetve a lakásépítések és az SZJA-t fizetők számának megugrásából is lemérhető. Gyorsan fejlődött Kecskemét, de még nem érte el a fejlettségi dobogót. Mutatjuk a számok mögötti kihívásokat is.

Kecskemét előnyös helyzetből indult a megyeszékhelyek versenyében, és így is tudott számos kategóriában nagyot fejlődni a vizsgált nyolc éves ciklus során. Az egy főre jutó jövedelem a vizsgált nyolc év alatt, éves szinten a fejenkénti 872 ezer forintról 1,8 millió forintra nőtt (ez az éves érték nominálisan értendő, tehát nem követi az infláció alakulását, mint a reálbér számítás). Ez az átlag jövedelem emelkedés az egész országban kiemelkedő. Ebbe a számításba nem csupán a dolgozókat, hanem gyermekeket és a nyugdíjasokat is beleszámolja a statisztika. 

A személygépkocsi állomány növekedése is egy olyan fejlődési faktor, ami a statisztikában előrébb vitte Kecskemétet. A városban élők ennek az árnyoldalát is tapasztalják, hogy nincsen elég parkolóhely. Amiként a Kecskemét önkormányzata által jóváhagyott fejlesztési terv is fogalmaz: „Több közlekedésfejlesztési és köztér rehabilitáció (például: intermodális központ kialakítása, Noszlopy Gáspár Park fejlesztése, Széchenyi tér rehabilitációja, az elővárosi közlekedési rendszer fejlesztéséhez kapcsolódó városszéli P+R parkolók) elhúzódásával, valamint egyes ingatlanfejlesztések elmaradásával (pl. a volt KTE pálya területén tervezett kereskedelmi létesítmény megépítése), nem tudtak megépülni a korábban tervezett parkoló-kapacitások.”  Ezek alapján elmondható, hogy a városi közlekedési infrastruktúra fejlődése nem tartja az ütemet a város fejlődésével.

Kép forrása: Kecskemét Megyei Jogú Város Fenntartható Városfejlesztési Stratégiája 2021-2027

A személyi jövedelemadót fizetők számának a megugrása mellett a lakásépítések területen és nyomon követhető a város fejlődése a többi megyeszékhellyel való összevetésben. A már hivatkozott városfejlesztési terv azzal magyarázza az emelkedést, hogy 2014 és 2019 között a lakásállomány 2,32 százalékkal növekedett, és a válságot követő (2010-2015 közötti) mérsékelt építési kedv a gazdasági növekedéssel felélénkült. Illetve az építést támogató jogszabályi környezet kedvezőbbé vált, így 2015. évi szinthez képest 2018-ra ötször nagyobb lett az egy évben átadott új lakások száma. Viszont 2019-től kirajzolódik az 5 százalékos ÁFA kivezetéséből adódó csökkenő tendencia is.  

Kép forrása: Kecskemét Megyei Jogú Város Fenntartható Városfejlesztési Stratégiája 2021-2027

Kimutathatók továbbá olyan növekvő trendek, mint az ezer lakosra jutó internet-előfizetések száma (282 előfizetés → 370 előfizetés). Érdemes kiemelni, hogy a vizsgált 8 év alatt mindegyik megyeszékhely jelentősen fejlődött, átlagosan 10,9 indexpontot javítva 2014-hez képest; Kecskemét 14,8 indexponttal haladta meg 2021-ben a kiinduló állapotot. Bár gyorsan fejlődött, de Kecskemét még nem érte el a fejlettségi dobogót. A megyeszékhelyek listáját Székesfehérvár, Győr és Eger vezeti.

Mit mutat meg a kutatás?

Marek Bertram, a kutatás vezetője felvázolta, hogy több mint kétezer indikátorból 53-at választottak ki. Olyan adatokat vizsgáltak, mint a lakások átlagos négyzetméter ára, az egy lakosra jutó nettó belföldi jövedelem, az egy főre eső iparűzési adó mértéke, a helyi önkormányzatok összes költségvetési bevétele egy főre, a belföldi oda- és elvándorlás különbsége ezer lakosra, a gimnáziumi tanulók száma a nappali oktatásban ezer főre, a közüzemi ivóvízvezeték-hálózatba bekapcsolt lakások aránya, a bűncselekmények száma ezer főre. A települések 0–100 közötti pontszámot kaptak a változókhoz, egyes indikátorokat súlyozták, azaz a fontosságuk alapján különbséget tettek. A kutatásban öt kategóriát különítettek el: fővárosi kerületek, megyeszékhelyek, városok, kisvárosok, valamint községek.

A budapesti kerületek közül, az V., az I. és a VI. kerület a legfejlettebb. A városok kategóriájában a tizenötezer fő feletti városok kategóriájában Budaörs, Biatorbágy, Gödöllő, Paks, Veresegyház alkotja az élbolyt. A tizenötezer fő alatti városoknál Balatonfüred, Üllő, Diósd, Üröm, Aszód az erősorrend a lista élén. A legfejlettebb községek kategóriájában nem meglepő módon Balaton környéki települések végeztek az élen: Hévíz, Fonyód, Alsóörs, Berente, Balatonföldvár.

Az Egyensúly Intézet egy közpolitikai tanulmányokat író agytröszt, eddig főként szakpolitikai terveket és ajánlásokat tettek közzé. Idén publikálták először a Településindex névre hallgató tanulmányukat, amely a magyarországi településeket vizsgálja több különböző nyilvánosan elérhető adat alapján. Az adatokat a Központi Statisztikai Hivataltól, az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerből, valamint a GeoX Kft.-től szerezték be a kutatáshoz. Amint arról az index beszámolt, Boros Tamás az Egyensúly Intézet igazgatója a tanulmányt bemutató sajtótájékoztatón leszögezte, hogy nem akarnak politikai sorrendharcot, szerinte rengeteg oka lehet egy település sikerességének, vagy épp sikertelenségének, miközben egy polgármester megítélése nem csak az adatokon múlik.

Exit mobile version