Néhány magyarországi nagyvárossal egyetemben Kecskeméten is megfordul tesztbuszként a Solaris új hidrogénbusza, melyen egy évig ingyen utazhatunk majd.
A Solaris 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszát először Debrecenben, majd Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben próbálhatják ki az utasok. Február 1-ig számos útvonalon részt vesz a forgalomban, fél évvel később pedig újabb négy hétre tér vissza, hogy minél változatosabb időjárási körülmények között tesztelhessék a működését. A HUMDA projektjének keretében egy éven át gyűjtik a tapasztalatokat az alternatív hajtású buszról.
Hogyan működik a hidrogénbusz?
A busz 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcellájában a betankolt tiszta hidrogén és a légköri oxigén elektrokémiai reakciójának eredményeként villamosenergia, melléktermékként pedig vízgőz keletkezik. A tetején elhelyezett, összesen 1560 literes hidrogéntartályokban összesen 36,8 kilogrammnyi hidrogéngáz tárolható; egyszeri feltöltésükkel 350, de legfeljebb 400 kilométer tehető meg.
Az először 2019-ben bemutatott típust a ZF AV 130 típusú elektromos hajtástengelyével szerelték, amiben két, egyenként 125 kW teljesítményű kerékagymotor található – egyébként 160, illetve 200 kW-os központi elektromos motorral is rendelhető – olvasható a vezess.hu-n.
Az emissziómentes, alacsony zajkibocsátású hidrogénbuszon az utasok ingyen utazhatnak majd és az indulási időpontokról minden nap a járatot üzemeltető DKV Zrt. Facebook-oldalán tudnak tájékozódni.