A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közbeszerzési eljárást írt ki tavaly szeptemberben személygépjármű flotta beszerzésére. A nyertes a bevételét öt év alatt megtízszerező Mészáros M1 Kft. lett – írta az Átlátszó.
A tenderen indult a Porsche is, de a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó társaság megelőzte a versenytársat extra rövid határidő felajánlásával. Ez nem először fordult elő, volt amikor a Mercariust is beelőzte. Ezúttal a pontozási rendszer is érdekes volt, most még inkább a gyors ajánlatra hangolták.
102 db gépjármű beszerzésére keresett beszállítót a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 1-365 naptári nap szállítási határidővel. Az Átlátszó mélyebbre ásott a kiírás részleteiben.
Úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel a pályázatot, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket. Valószínű a cég már rendelkezik az adott járművekkel a kiíráskor, így bármilyen rövid határidőt be tud vállalni, ellentétben a kiírásig semmit sem tudó versenytársakkal. Érthető tehát, hogy az adott cég behozhatatlan előnyre tesz szert az eljárás során.
A mostani kiírásban ráadásul aránytalanul kiosztott pontszámokkal kedveztek a gyors teljesítésnek.
Korábban is vizsgált tendereket az Átlátszó, akkor ha valaki 10 nap alatt vállalta a járművek leszállítását, az dupla annyi pontot kapott, mint az, aki 20 napos határidőt ajánlott meg. Ez gyakran elég is volt, hogy a Mészáros M1 elnyerje az adott tendereket.
A Magyar Közút azonban egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott:
- 1 és 15 nap között 100 pontot,
- 16 és 30 nap között 20 pontot,
- 31 és 60 nap között 5 pontot,
- 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.
via 24.hu