fbpx

FRISS HÍREK

100 forint lehet majd a havi buszbérlet a diákoknak, P+R parkolót építenek Homokbánya mellett

- Advertisement -

Ha a közgyűlés csütörtökön megszavazza, nem áprilisi tréfa lesz, hogy április 1-jétől 100 forintba kerül majd a tanuló és nyugdíjas havi és 30 napos buszbérlet, az eddigi 1000 és 2300 forint helyett. A Kecskeméti Közlekedési Központnak nyilvántartást kell majd készítenie az önkormányzati tulajdonban lévő buszvárók állapotáról, és innentől kezdve a közlekedésszervező cég feladata lesz karbantartásuk, javításuk. Szintén csütörtökön lesz téma, hogy új P+R parkolót építenek Homokbányához és az Izsáki úthoz közel.

„A klímastratégiát megalapozó adatok elemzése rámutatott, hogy a kecskeméti gazdaság fejlődésével és a lakossági jólét emelkedésével párhuzamosan, jelentősen emelkedett a városban regisztrált, egyéni közlekedést szolgáló gépjárművek száma, amely alapján 2014 és 2019 között Kecskemét közigazgatási területén, a gépjárműforgalom 27,4%-kal bővült” – többek között ez áll a február 15-ei, csütörtöki közgyűlésre készült – Homoki Tamás alpolgármester által jegyzett – előterjesztésben. Amely azt is hangsúlyozza, hogy 2030-ra (1990-hez képest) 40 százalékkal kellene csökkenteni a város széndioxid-kibocsátását, és ehhez a közösségi közlekedés fejlesztésére is szükség van.

Már csak azért is, mert a személygépjárművek által okozott környezetterhelés a számítások szerint 2023-ban 117-szer nagyobb terhelést okozott, mint az átlag 5,92 éves autóbuszállomány. Ezt pontosan számszerűsíteni nem tudjuk, mert ugyan a közgyűlési előterjesztésben azt írják egy grafikonra utalva, hogy abban láthatóak az adatok, de sajnos a vélhetően kinyomtatott, majd beszkennelt dokumentum minősége hagy némi kívánnivalót maga után – kevésbé finoman fogalmazva pacnik kiolvashatatlan halmaza.

Forrás: www.kecskemet.hu, 2024. február 15-ei közgyűlés előterjesztése

Mindenesetre az biztos, hogy – mint szerepel is az anyagban – a környezetvédelem, az egészséges lakókörnyezet biztosítása szempontjából nagy jelentősége van annak, hogy az autókkal szemben a közösségi közlekedés eszközeit minél nagyobb arányban használja a város lakossága.

Ennek eléréséhez az egyik legkézenfekvőbb út a viteldíjak, jegyek, bérletek árának csökkentése. 2023 márciusában már léptek ezen a téren egyet Kecskeméten: akkor az egyik legnépesebbnek számító utazóközönség-csoportnak, a diákoknak (és szüleiknek) jelentősen kedveztek és az addig 2300 forintos havi/30 napos tanuló bérlet árát 1000 forintra vitték le, a 90 naposét pedig 6555-ről 2700 forintra. A nyugdíjas bérletek árai akkor nem változtak, a havi maradt 2300 forint. A Kecskemét Kártyával vásárolt normál bérlet ára 7700-ról 6700-ra csökkent.

Viszont egy éve azért volt áremelés is, amellyel egyértelműen az lehetett a cél, hogy a bérletek és a Kecskemét Kártyával való vásárlás felé tereljék az utasokat: az elővételi menetjegy 250-ről 300 forintra drágult, a buszon megvett jegy 400 forintról 500-ra, a 10 darabos gyűjtőjegy 2375-ről 3000 forintra, a hetijegy 2320-ról 2800-ra, a normál havi bérlet 6610-ről 7700-ra, a 90 napos pedig 18840-ről 21000 forintra.

Fotó: Hraskó István

Homoki Tamás mostani előterjesztésében mindenesetre leszögezi: az egy évvel ezelőtti árcsökkentés „nagyon kedvező fogadtatásra talált a lakosság körében”, „2023-ra gyakorlatilag nemhogy le tudtuk dolgozni a COVID által okozott utasszámvesztést, hanem már 1,7 %-kal, mintegy 240.000 utassal növekedett is a szolgáltatást igénybe vevők köre„.

Hasonló cikkünk:  Nőkről, de nem csupán nőknek szól a Kecskeméti Nemzeti Színházban bemutatott Naptárlányok

Most újabb javaslatot tett „a közlekedéssel kapcsolatos családi kiadások további markáns csökkentésére”. Eszerint tovább, újra jelentős mértékben csökken a tanuló és nyugdíjas bérletek ára: a havi/30 napos bérlet is mindössze 100 forint lesz (a diák 1000, a nyugdíjas 2300 forint helyett), a 90 napos bérlet ára pedig 300 forint. Tehát nem teljesen ingyenes, mit ahogy azt a polgármester januárban egy sajtótájékoztatón bejelentette, de valóban jelképes összegért utazhatnak a diák és a nyugdíjasok. Budapesten egyébként 2021 óta ingyenes 14 éves kor alatt a közösségi közlekedés, Lázár János pedig január elején jelentette be, hogy ugyanennek a korosztálynak ingyenessé teszik a közlekedést a MÁV és a Volán járatain.

De vissza Kecskemétre! A javaslat szerint a havi normál – dolgozói – bérlet ára 7700 forintról 5000-re csökken (ugye ezt tavaly drágították meg 6600-ról), Kecskemét Kártyával pedig 3500 forintot kell majd csak fizetni az eddigi 6700 helyett.

Mindezek a változások április 1-jétől lépnek életbe, ha megszavazza a képviselő-testület. A jegyek, gyűjtőjegyek, a napi-és hetijegy ára ugyanakkor nem csökken, legalábbis az előterjesztés változatlan áron javasolja megszavazni.

P+R parkoló Homokbánya mellett

Park and Ride rendszerű (P+R) parkolót épít ki a Kadafalvi úton, az Izsáki úthoz közel az önkormányzat a Kecskeméti Városrendészettel és a Boróka Park Ingatlanforgalmazó Kft.-vel együttműködve – derül ki az előterjesztésből, azaz erről szintén szavaznak majd a képviselők. A tervezett 100-120 férőhelyes P+R parkolót ingyenesen igénybe lehet majd venni, nem lesz őrzött, és aki itt hagyja autóját, a parkolójegy felmutatásával aznap díjmentesen buszozhat a városban, ugyanis a jegy valamennyi buszjáratra (és a helyi közlekedésben igénybe vehető vonatra) érvényes lesz majd.

Az nincs részletezve, hogy a parkolóba külön buszjárat fog közlekedni, vagy a meglévő járatok útvonalába építik be megállóként a parkolót – inkább az utóbbira tippelnénk, mert a közelben lévő Kadafalvi út buszmegállónál megállnak a 11-es, 11A-s, 34-es és 34A-s járatok.

Buszvárók karbantartása

Az előterjesztés szerint az önkormányzati tulajdonban lévő összesen 131 buszvárónál-buszmegállónál az üzemeltetést megosztják, „a KVÜ kapacitásaira is tekintettel”. Eddig minden feladat a Városüzemeltetési Kft.-é volt, a jövőben csak a hó-és síkosságmentesítés, a kukák rendszeres ürítése, a burkolat takarítása, a buszmegálló környezetében a fűnyírás, növényápolás tartozik majd a KVÜ-höz. A KeKo-hoz kerül minden, a buszvárókkal, vagyis a felépítményekkel kapcsolatos teendő: karbantartás, festés, szerkezeti elemek és szükség esetén kitört üvegfalak pótlása, padok javítása, az üvegfalak és a mennyezetek évi kétszeri takarítása. Ezekbe a feladatokba alvállalkozókat vonhatnak be. Az anyagból kiderül, hogy 44 utasváró a Publimont Hirdetésszervező Kft. tulajdonában van, és ezeknél a KeKo-val kötött megállapodás szerint elvégzik a karbantartási, üzemeltetési feladatokat.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

„Elengedte” a városvezetés a Csiperót, az egyesület kijelentette: nem kíván eltérni az alapkoncepciótól

Hat éve nem rendezték meg Kecskeméten az Európa Jövője Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Találkozót, közkedvelt nevén a Csiperó Fesztivált....

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...