fbpx

FRISS HÍREK

A helyi járatok a politika áldozatai vidéken is, de van, ahol sikerült megoldani a helyzetet

- Advertisement -

A Budapesten kívüli független sajtó összefoglalója a nagyvárosok helyi közösségi közlekedéséről.

Miskolcon óriási küzdelmet folytat az önkormányzat, hogy fenn tudja
tartani a szolgáltatást, miközben folyamatosan támadják. Debrecenben az
utasok szerint súlyos gondok vannak a pontossággal, a menetrend
betartásával, a buszsofőrök készségével, a járműparkkal. Kecskeméten
folyamatos a fejlesztés és kedvezményeket vezetnek be, Szombathelyen
ingyen utazhatnak a 16 év alattiak. Pécsen a választási kampány témája lesz
a helyi közösségi közlekedés, Veszprémben az önkormányzati közlekedési cég túlélte a kezdetek kínkeserves időszakát.

Miskolcon nehéz fenntartani a helyi tömegközlekedést, amit a politika is támad 

Évek óta a politika céltáblája a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), sok kritika érte helyben az elmúlt négy évben a kormánypárti ellenzék részéről, de arról kevesebbet beszéltek a céget folyamatosan ostorozó képviselők, hogy az előző, fideszes vezetés milyen örökséget hagyott a jelenlegi önkormányzatra, illetve azóta mi mindent vont el a kormány a közlekedési vállalattól. Azt szajkózni, hogy „vissza kell állítani a 2019-es menetrendet”, nem túl bonyolult feladat, megoldást találni annál nehezebb, különösen a Miskolcot sújtó megszorítások, nehézségek közepette.

Forrás: borsod24.hu

Miskolc Városi Közlekedési Zrt. Miskolc önkormányzati tulajdonú közlekedési társasága, a Miskolc Holding tagvállalata. Az MVK a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatával megkötött közszolgáltatási szerződés alapján végzi Miskolcon és Felsőzsolcán a helyi személyszállítást autóbuszokkal és villamosokkal. A cég és jogelődjei fantasztikus múlttal dicsekedhet, a városban már 1862-ben elindult a lóvontatású omnibusz-közlekedés, majd 1897-ben az első villamos is kigurult a Tiszai pályaudvarról, hogy embereket szállítson Diósgyőrbe. Azóta rengeteg történés szemtanúi voltak a város lakói, és ugyan nem csak örömteli hírekkel és tapasztalásokkal találkozhattak, 2024 egyik első híre már olyan innovatív kísérletről tudósít, mint egy hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű autóbusz kísérleti üzembe állítása.

A dicső múlton és a fantasztikus jövőn jó elgondolkodni, de élni a jelenben kell, és az utazók nagy többségét jobban érdekli a járatok sűrűsége, tisztasága illetve a tömegközlekedés ára, mint a múlt században készült fekete-fehér fotók. Ugyan ideig-óráig az országszerte híres miskolci adventi villamos látványa is elvonja a figyelmet a problémákról, de egy hideg hajnalon kimaradó busz könnyen visszazökkentheti az embert a mindennapok problémáiba.

A Borsod24 legutóbbi cikkében arra vállalkozott, milyen óriási küzdelmet folytat Miskolc önkormányzata, hogy fenn tudja tartani a szolgáltatást, és arról is sok szó esik, hogy eközben milyen támadásokat kell elviselnie a városvezetésnek.

 A teljes cikk a borsod24.hu oldalán olvasható.

Forrás: debreciner.hu

 Debrecen a közösségi közlekedés új fővárosa?” – Vagy mégsem?

Pósán László (Fidesz) debreceni országgyűlési képviselő még 2021-ben mondta büszkén, hogy „Debrecen a közösségi közlekedés új fővárosa lesz”, példát mutat a magyarországi városoknak. Három évvel később azonban az tapasztalható, hogy a debreceni közösségi közlekedés résztvevőinek többsége a legkevésbé sem ért egyet a kormánypárti politikussal, nem tudnak büszkén nyilatkozni a helyi viszonyokról. 

Úgy tapasztalják nap mint nap, hogy súlyos gondok vannak a pontossággal, a menetrend betartásával, a buszsofőrök készségével, a járműparkkal… 

A Debreciner a helyi közösségi közlekedés helyzetéről Jónás Zoltánt, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnökét kérdezte, hogy nekik milyen visszajelzéseket adtak az utasok. Az egyik észrevétel az átszállások nehézsége volt: a járatok közötti átszállás nincs rendszerszerűen biztosítva, ezért az utasoknak hosszú perceket kell várni az átszállás során” – írta. Másrészről több járat esetében az is problémát jelent, hogy ritkán indulnak buszok: „ha valakinek a munkaidő, iskola vagy ügyintézés után egy órával indul a járata, akkor azt kénytelen megvárni, hiszen hamarabbi járattal a kötöttségek miatt nem tud közlekedni”, emiatt nem igazán lehet előre megtervezni az utazásokat Debrecenen belül. Harmadikként Jónás Zoltán a „közúti forgalmi zavarokat” említette, amelyen szerinte lehetne segíteni „több buszsávval, a buszok előnyben részesítésével” – vélekedett.

A teljes cikk a debreciner.hu oldalán olvasható.

Forrás: nyugat.hu

A szombathelyi helyjáraton a 16 éven aluliak ingyen utazhatnak 

Szombathelyen évtizedeken át a Volánbusz, illetve annak jogelődei működtették a helyjáratos buszokat. A városban 1897-től egy vonalon villamos is járt, ami 1974-ben szűnt meg, de erős nosztalgia övezi.

A 2019-ben választást nyert ellenzéki koalíció pályázatot írt ki a helyijárat üzemeltetésére, amit a többségi osztrák tulajdonban lévő, soproni székhelyű Blaguss Agora Kft. nyert meg. Több mint 30 új, és 5 használt Mercedes busszal indította el a szolgáltatást 2022 január 1-től. Jelenleg 21 vonalon járnak a buszok a városban, plusz hét járat szállítja a nagyobb vállalatok alkalmazottait az iparterületekre. 

Közben időalapú jegyet és mobil harminc napos bérletet vezettek be , tavaly nyáron négy új midibusz vásárlását jelentették be , ezek közül az egyik elektromos busz lesz. Mint megtudtuk, az új buszok tavasszal érkeznek.

Az önkormányzat kezdeményezésére április 1-től a 16éven aluli, állandó szombathelyi lakcímmel rendelkező diákok ingyen utazhatnak a helyijáratokon, ehhez azonban regisztrálniuk kell magukat a városházán. Arről azonban még döntenie kell a városi közgyűlésnek, várhatóan február végén veszik napirendre az ügyet. 

A teljes cikk a nyugat.hu oldalán olvasható.

Pécsen a közösségi közlekedés lehet a választási kampány egyik nagy témája

Lesz újabb pécsi buszos sztrájk vagy sem? Megegyeznek-e előtte vagy sem? Tényleg kicsinyes a városvezetés, és csak pár százalékon, és kevés pénzen megy a vita, vagy egész egyszerűen nem engednek többet? És egyáltalán eszik vagy isszák a pécsi tömegközlekedést, avagy közösségi közlekedést? Mi van a Volvókkal és a Volvo-perrel? Lesz-e mostanában buszbeszerzés vagy sem? Többek közt ezekre a kérdésekre volt kíváncsi a pécsi helyi közösségi közlekedésről írt cikkében a Szabad Pécs. Leginkább azonban, éppen az előzőekben felsoroltak kapcsán és apropóján írásukban arra tértek ki részletetesen, hogy nagyjából hogyan is néz ki számokban Pécs közösségi közlekedési cége.

Hasonló cikkünk:  Mi történt az elmúlt héten a vidéki Magyarországon? - heti sajtószemle

Pécsen hosszú évek óta nem volt buszos sztrájk. Nemrég viszont ismét volt figyelmeztető leállás. Habár a pécsi önkormányzat által ajánlott, a hivatalos inflációt meghaladó mértékű emelést az egyik szakszervezet elfogadta, a másik viszont még nem állapodott meg a bérekről, sőt még a sztrájk után sem közeledtek az álláspontok, így újabbat szerveztek, ami február végén esedékes.

Jelenleg ez az egyik legfontosabb hír Pécsen a közösségi közlekedésben, de az is egészen biztos, hogy Pécsen a választási kampány egyik témája a városvezetést leváltani igyekvő politikusok oldaláról a közösségi közlekedés (késések, kimaradó buszok, sztrájk stb.) lehet majd.

A teljes cikk a szabadpecs.hu oldalán olvasható.

Forrás: veszpremkukac.hu

A veszprémi V-Busz fél évtizedes kínkeserves időszakáról

Nem könnyű az olvasók elé tárni a mostanra már működő veszprémi buszközlekedés fél évtizedes kínkeserves időszakát, gubancos vergődését.

2019. január 1-jén a veszprémi önkormányzat fejest ugrott az ismeretlenbe: saját cégével indította el a közösségi közlekedést használt, különböző típusú autóbuszokkal. Az első hónapban bérelt buszokat vettek igénybe, pedig arról volt szó, hogy „vadonatúj, hazai gyártású autóbuszok fognak megjelenni a helyi közlekedésben!”. A V-Busszal kötött szerződéseket menet közben számtalanszor módosítgatták. Ahogy várható volt, nyakukba szakadt a közösségi média népe, panaszáradattal traktálták lapunkat és a V-busz Kft. oldalát is.

Egy év múlva anyagi, erkölcsi és politikai csődtömeggé nőtte ki magát a veszprémi közösségi közlekedés, amire – az eredetileg tervezetthez képest – 1,15 milliárd forinttal, csaknem a háromszorosával költött többet a város, mint amivel a menedzsment előzetesen számolt. Porga Gyula polgármester beismerte, hogy a fő bűn a tervezés időszakában következett be, mert „átverték, őket”. Mégis további szerződéseket kötött ugyanezzel a céggel.

Hol tarunk most? A bevételekkel nem fedezett feladatok ellátásáért az önkormányzat a V-Busz Kft.-nek úgynevezett kompenzációt fizet. Ez az összeg 2021-ben 1.2 milliárd, 2022-ben 1,48 milliárd, 2023-ban pedig 1,45 milliárd forint volt. A 4 milliárdos buszbeszerzési hitel kamatait még 10 évig fizetjük. A kompenzáció mértéke 2024-ben várhatóan nem haladja meg az előző évi infláció mértékét.

A teljes cikk a veszpremkukac.hu oldalán olvasható.

Fotó: Szűcs Dániel; Szegeder

Sűrűbben járhat reggelente a tram-train Szegeden

Szeged közösségi közlekedésében a vármegyeszékhely és a szomszédos Hódmezővásárhely városa között közlekedő tram-train az egyik legnagyobb érdekesség.
Ez az a rendszer, ami a két város között mint vonat, a városokban pedig mint villamos
szállítja az utasokat.

Most a Szegeder értesülései szerint a MÁV vizsgálja a 2021 novemberében elindult
tram-train menetrendjének sűrítését, mivel a reggeli órákban egyre többen utaznak ezen
a vonalon, és gyakran alig marad hely a szerelvényeken. A vasúttársaság megerősítette
a terveket, de hangsúlyozta, hogy még csak a lehetőségeket mérlegelik, és nem
született döntés.

A változtatásokkal kapcsolatban még nincs konkrét időpont, de a Szegeder úgy tudja, a
sűrítés már a tavasz folyamán megtörténhet. A különleges közlekedési forma magyarországi meghonosítása jelentős változást hozott a két város közötti közlekedésben. Az ingyenes próbaüzem után bevezetett félórás és később húszperces követés segíti az utasforgalmat, de a növekvő igények miatt további sűrítésre lehet szükség.

A szegedi helyi közlekedésben szintén használható a vasútvillamos természetesen,
ezzel pedig a korábbinál valamivel sűrűbben járnak a villamosok a fővonalon. Lázár
János idei díjreformjának előszeleként a város, az SZKT, a MÁV és az egykori ITM már
korábban megállapodott abban, hogy az önkormányzat fizet a fenntartó
vasúttársaságnak a járatokért, így érvényesek rá a helyi jegyek és bérletek. A városi
kassza sem marad pluszbevétel nélkül, a MÁV ugyanis a szegedi villamospálya
használatáért kell fizessen.

A teljes cikk a szegeder.hu oldalán olvasható.

Fotó: Hraskó István; kecsup.hu

Mit várhatunk a tömegközlekedéstől Kecskeméten?

Kecskeméten a buszjáratok korszerűsítése, a környezetbarát technológiák bevezetése látszólag lassan zajlik, az utasok azonban áprilistól még több kedvezményre számíthatnak.

Tavaly márciusban vezette be a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) Kft. az új díjszabást, ami szerint 1000 forint lett a havi tanulóbérlet, 2700 forint a 90 napos bérlet, és ugyancsak 1000 forintba kerül azóta a napijegy. A 2023-as évben 240.000 utassal többen vették igénybe a közösségi közlekedést.

Az önkormányzat a februári közgyűlésen dönthet arról, hogy a 6 és 25 év közötti diákok havi bérlete ingyenes legyen, valamint a nyugdíjasok ingyen utazhassanak. A polgármester új javaslata április 1-től léphet életbe.

2025-től fokozatosan cserélik le a 2013-ban szerzett Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszokat, amik még a zéró emissziós zónán belül sem mindig elektromos meghajtással közlekednek. 2025-ben a város 5 dízelbuszt és tesztelésre 2 hidrogénbuszt helyez forgalomba. Amíg a következő években további dízelek váltják a régieket, 2028-ig a tapasztalatok és pályázatok feltétele lesz, hogy valóban forgalomba kerül-e több hidrogénbusz. Idén azonban nálunk is megfordul tesztelésre a Solaris hidrogénbusza, az ingyenes tesztjárat.

A teljes cikk itt olvasható.

Elavult technológiák, kedvező árak – Tömegközlekedés Kecskeméten

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Két új kecskeméti polgármesterjelölt – bővülhet még a számuk

Hódi Zsuzsanna, a Mi Hazánk és Király József, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület polgármesterjelöltje is leadta - Szemereyné...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...