A lassan fél éve folyó bértárgyalások során nem közeledtek eléggé az álláspontok – közölte a Vasas Szakszervezeti Szövetség. Ezért sztrájkbizottság felállítása mellett döntöttek a tagokat képviselő szakszervezeti bizalmik, hogy „a felek kimozduljanak a holtpontról”.
Mindezt Facebook-oldalán közölte a Vasas Szakszervezeti Szövetség. Azt is leírták, hogy a legfontosabb követeléseik:
– 14 százalékos béremelés 2024-re,
– 12 százalékos emelés 2025-re,
– mindkét évben béren kívüli juttatásként 600 000 forint cafetéria,
– a vakációs juttatás 500 000 forintra emelése,
– kilométerenként 40 forintos bejárási támogatás és
– 8 olyan nap szabadság, amivel a munkavállalók rendelkezhetnek.
A Vasas közölte azt is, hogy ragaszkodnak a legfeljebb 1 éves munkaidőkerethez is.
A Mérce.hu-nak nyilatkozott Kovács-Besenyi Kitti, az MBMH Vasas Alapszervezetének vezetője, és elmondta: béremelési követeléseik valamennyi dolgozóra, így a termelésben és az irodai munkakörökben foglalkoztatottakra is kiterjednek és differenciálatlanok, tehát a dolgozók egységesen kapnák meg a 14 valamint 12 százalékos alapbérfejlesztéseket, a béren kívüli juttatásokat és a további követelésekben megfogalmazottakat.
A cikkből az is kiderül, hogy a kecskeméti Mercedes dolgozóinak szervezettsége jelenleg nagyjából 30 százalékos – ugyanakkor mivel kollektív szerződésben rögzítendő követelésekről van szó, az eredmények valamennyi dolgozóra vonatkoznak majd.
Jelenleg folyik a sztrájkhajlandóság felmérése, a munkabeszüntetésben nemcsak a szakszervezeti tagság vehet részt, hanem valamennyi dolgozó. A legutóbbi, 2016-os sztrájk idején 77 százalékos volt a sztrájkhajlandóság, ekkor 7 helyett 10 százalékos béremelést sikerült kiharcolniuk – nyilatkozta az MBMH Vasas Alapszervezetének vezetője a Mércének.
Azt is hozzétette, hogy a törvényi keretek betartásával megtartandó kétórás figyelmeztető sztrájk 2-3 héten belül várható. Ennek eredményétől függ, hogy mi lesz a következő lépés, legutóbb már ezután sikerült eredményeket elérnie a Mercedesnél a Vasasnak. Napi szintű kapcsolatban vannak a többek között a németországi Mercedesnél működő IG Metall társszakszervezettel és szolidaritási támogatást is várhatnak tőlük.
A Mérce cikke szerint a cég jelenleg arra hivatkozik a tárgyalóasztalnál, hogy ilyen mértékű bér- és juttatásfejlesztést nem engedhet meg magának, miközben jelenleg is zajlik a gyárbővítés – ami újabb dolgozók felvételével fog járni nagyjából kétéves távlatban.
Ugyanakkor Kovács-Besenyi szerint ezeknek a nehézségeknek a megoldása „nem indok arra, hogy a cég a munkásokon verje le a költségeket, ez a cég oldala, a cég felelőssége, hogy megoldja az átszervezéseket”.
A kecskeméti gyárban legutóbb a dolgozók sztrájk nélkül értek el 2019-re 22 százalékos, 2020-ra 13 százalékos béremelést.
Megkerestük a céget, a Mercedes-gyár vezetése mit szól a követelésekhez, zajlik-e tárgyalás a felek között. Ha kapunk választ, természetesen visszatérünk a témára.